کد خبر: ۳۷۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مطرح کرد:
علیرضا گلستانی در پاسخ به این پرسش خبرنگار گفتارنو که میزان ساخت وساز در کرمان در طی این مدت چه تغییری داشته است، گفت:هر سال بین یک میلیون تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع ساخت و ساز انجام می‌شود که امسال نیز به همین میزان ساخت و ساز انجام شده و انتظار رشد آن نیز می‌رود.
افزایش عوارض ساختمانی عملا تاثیری در  کاهش ساخت و ساز نداشت/ قیمت ملک 2تا 4برابر شد
گفتارنو/گروه اقتصاد
:بعد از مصوبه شورای شهر مبنی بر افزایش عوارض صدور پروانه ساخت و ساز و سایر عوارض مربوطه، انتقاداتی زیادی از سمت کارشناسان، اصحاب رسانه و فعالان عرصه ساخت و ساز بر این تصمیم وارد شد، پایه اصلی تمامی این انتقادات بر پایه تاثیرات این افزایش نرخ بر روند ساخت و ساز می‌چرخید.
با این حال بعد از گذشت دوسال از این مصوبه، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اعلام کرد که نه تنها این عوارض تاثیری بر کاهش میزان ساخت و ساز نداشته است بلکه در چند ماهه آتی انتظار افزایش ساخت و ساز نیز می‌رود.
علیرضا گلستانی در پاسخ به این پرسش خبرنگار گفتارنو که میزان ساخت وساز در کرمان در طی این مدت چه تغییری داشته است، گفت:هر سال بین یک میلیون تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع ساخت و ساز انجام می‌شود که امسال نیز به همین میزان ساخت و ساز انجام شده و انتظار رشد آن نیز می‌رود.
گلستانی در دفاع از عملکرد شهرداری کرمان به پرداخت حقوق کارکنان شهرداری در موعد مقرر اشاره کرد و ادامه داد: برای مدیریت شهر اولین اصل اقتصاد است و اینکه پول داشته باشید، شهرداری‌ها از منابع دولتی بی بهره اند.
او معتقد است که بار اصلی افزایش عوارض در قسمت ساختمان‌های چند طبقه است که عملا صاحبان آن‌ها نیز تمکن مالی دارند و متضرر نشده اند.
اگر چه گلستانی بر این نکته تاکید دارد که افزایش عوارضی همچون صدور پروانه و تراکم تاثیری در کاهش ساخت و ساز نداشته است، اما این نکته را هم متذکر شد که در شرایط کنونی ساختمان قیمت واقعی خودش را پیدا کرده است و هم تراز خودرو افزایش قیمت داشته است.
افزایش قیمتی که شاید خود دلیل ورود نقدینگی به این عرصه و سرمایه گذرای بیشتر افراد در این حوزه باشد. حال آنکه به گفته او قیمت مسکن نسبت به چهار سال قبل در کرمان دو تا چهار برابر شده، است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان همچنین در پاسخ به این پرسش که دیدگاه نظام مهندسی ساختمان نسبت به تقاطع‌های غیر هم سطحی همچون میدان آزادی و باغ ملی چیست، اظهار داشت که اساساً بحث پل سازی و زیر گذر درحیطه مسئولیت این سازمان نیست، اما از دید یک شهروند معتقد است که مشکل اصلی نداشتن نقشه راه و برنامه ریزی بلند مدت برای شهر است.

هیچ اهرم اجرایی برای مقابله با نماد‌های رومی و یونانی نداریم
گلستانی در ادامه در خصوص سبک معماری حاکم شده بر ساختمان‌های شهری که تا حدی به سمت و سوی نماد‌های معماری‌های رومی و یونانی رفته است اظهار داشت که اگرچه وظیفه سازمان نظام مهندسی ترویج معماری اسلامی است، اما این سازمان هیچ گونه اهرم اجرایی برای این امر ندارد.
او همچنین اشاره‌ای به فضای حاکم برخیابان‌ها و پیاده راه‌ها کرد و گفت:یکی از حقوق شهروندی این است که خانه ایمن و فضای زیبای شهری داشته باشیم، اما هم اکنون کمتر خیابانی می‌بینید که وقتی از آن عبور می‌کنید از دیدنش لذت ببرید، حتی اگر ساختمان‌ها زیبا باشند پیاده راه‌ها به درستی کار نشدند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه یک قاعده بد بهتر از بی قانونی است، نسبت به ایجاد ضوابط سیما و منظر شهری اعلام امیدواری کرد و اعلام کرد که تا زمانی که نگاه مصلحت اندیشی بر نگاه فنی غالب شود کار درست انجام نمی‌شود و مسائل فنی و تخصصی فدای مصلحت اندیشی می‌شود.

گلستانی در پاسخ به این انتقاد که تخصص شهرسازی به حاشیه رفته و بحث‌های شهرسازی را سایر تخصص‌ها انجام می‌دهند، گفت:مکاتباتی با شورای شهرو شهردرای انجام شده و موضوع درحال بررسی است و اصلاحاتی هم صورت گرفته است، به گونه‌ای که تهیه نقشه‌های تفکیکی زمین‌ها که پیش از این توسط هر مهندسی اعم از تخصص‌های عمران انجام می‌شد، هم اکنون تنها توسط تخصص معماری و شهرسازی صورت می‌پذیرد.

مقررات ملی ساختمان به طور کامل اجرایی نمی‌شود
به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان بعد از زلزه بم، استان کرمان در بحث مقاوم سازی سازه‌ها خیلی خوب پیش رفته است و توانسته که در ظرف ۷ سال گذشته دوبار رتبه اول رعایت مقررات ملی کشور را اخذ کند، اما خود او نیز به این نکته اذعان دارد که ۲۲ مبحث مقررات ملی ساختمان به طور کامل اجرایی نمی‌شود واجرای این مقررات در بحث تاسیسات ساختمان و بهینه سازی مصرف انرژی مغفول مانده است.
گلستانی در خصوص مقاومت ساختمان‌های ساخته شده در کرمان گفت:ساختمان‌هایی که ساخت آن‌ها به قبل از سال ۸۰ بر می‌گردد در زمینه مقاومت در مقابله زلزله براساس آیین نامه‌های امروز مقاوم نیستند، اما این مسئله الزاما به معنی عدم مقاومت ساختمان نیست.
او البته این نکته را هم اضافه کرد که کماکان روند ساختن ساختمان‌های بدون مقاومت ادامه دارد وعملا امکان تخریب این ساختمان‌ها نیز وجود ندارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در ادامه صحبت هایش با قیاس وضعیت حاشیه نشینی و ساختمان‌های این منطقه با سایر نقاط کشور گفت:حاشیه نشینی در کرمان در مناطقی همچون الله آباد وضعیت بهتری نسبت به سایر کشور دارد و وضعیت مقررات ایمنی ساختمان درکرمان نسبت به کشور مطلوب‌تر است.

۹۰ درصد ساختمان‌ها ضوابط کم توان‌ها و سالمندان را ندارند
گلستانی با بیان اینکه درساخت ساختمان‌ها و معابر به سالمندان و کم توان‌ها توجه نشده است، گفت: تقریبا ۹۰ درصد ساختمان‌ها ضوابط کم توان‌ها و سالمندان را ندارند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه نظارت و طراحی ساختمان بخش مهمی است، اما مهترین بخش اجرای طرحی است، گفت: باید جایی ثبت شود چه کسی ساختمان را اجرا کرده تا سرمایه افراد هدر نرود، با این مسئولیت تکلیف روشن شده وبه کسی که خلاف کند، رسیدگی می‌شود.
گلستانی تصریح کرد: وقتی فرد صاحب صلاحیت ساختمان را اجرا کند، برای اجرای تاسیسات الزام می‌شود تا از افراد دوره دیده استفاده کند که کیفیت اجرا را افزایش داده و موجب اشتغال پایدار برای هموطنان می‌شود.
او با بیان اینکه ما نمی‌گوییم چه کسی صالح است و چه کسی صالح نیست، تاکید کرد:در حال حاضر وضعیت طوری شده که دوستان فکر می‌کنند ما تعیین صلاحیت می‌کنیم در صورتیکه صلاحیت افراد توسط وزارت راه و شهرسازی مشخص می‌شود.

الکترونیکی شدن فرآیند‌های سازمان موجب شفافیت عملکرد می‌شود
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کرمان بیان کرد: الکترونیکی شدن فرآیند‌های سازمانی را دنبال می‌کنیم که با شیوع کرونا این اتفاق سریع‌تر رخ داد و برنامه داشتیم در سه ماهه دوم امسال کار را اجرا کنیم که با شیوع کرونا از فروردین ماه کار را آغاز کرده ایم که با این اتفاق اعمال سلیقه حذف و موجب شفافیت عملکرد می‌شود.
او اظهار کرد: در دوره جدید هیئت مدیره نظام مهندسی، فرآیند‌های سازمانی مستند می‌شود و برای نخستین بار برای ارتقاء سطح مشارکت اعضاء که ۴۰ تا ۵۰ درصد اعضاء بانوان هستند، کمیسیون بانوان را راه اندازی کردیم و عملکرد خوبی داشته اند.
گلستانی گفت: با تشکیل کمیسیون انرژی، بحث مدیریت مصرف انرژی را دنبال می‌کنیم که این فعالیت‌ها ناشی از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است و در قانون برنامه ششم باید سالانه پنج درصد از هدر رفت انرژی کاسته شود که تاکنون در این زمینه تقریبا عملکردی نداشته ایم.
او تصریح کرد: اهمیت مدیریت مصرف انرژی و محیط زیست اینقدر زیاد است که یک اصل قانون اساسی به آن اختصاص داده شده است.
گلستانی با اشاره به اینکه بازرسی‌های آسانسور‌ها توسط اداره استاندارد انجام می‌شود و هنوز به سازمان نظام مهندسی ساختمان واگذار نشده است گفت:علی رغم آیین نامه‌های موجود در این عرصه هنوز نتوانستیم دوستان را مجاب کنیم که بازرسی آسانسور و نظارت بر آن با سازمان نظام مهندسی است و بایستی از این امر پیروی شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)