کد خبر: ۳۷۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/جنبه های مثبت کرونا از دید یک جامعه شناس:
سوند رومی یکی از معضلات جدی جامعه را در هم تنیدگی خانواده ها می داند، معتقد است که در شرایط کنونی و به جهت الزام رعایت فاصله گذاری اجتماعی، رفت و آمدها به حالت طبیعی خود بازگشته است و تاثیرات هیجانی کم شده است چرا که خانواده ها یاد گرفتند که مرز بگذارند و رفت و امدها را کنترل کنند.

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:نگاهی به گوشه و کنار سطح شهر بیندازید ، دیگر خبری از رنگ و لعاب و آرایش های سابق نیست، مهمانی ها کمتر شده و چهرها به واسطه ماسک با حجم وسیعی پوشانده شده وجایگاه سیرت آدمها مرتبه بالاتری یافته است.

چشم و هم چشمی ، دور دور کردن ها، دخالت های اطرافیان در زندگی زوجین همه این ها نسبت به سابق کمتر شده است، حتی از لیست دعوتی های عروسی و مهمانی ها نیز کم شده و به نوعی  تجمل گرایی به حاشیه رفته است.

9تیر ماه است و هم اکنون بیش از 4 ماه است که با کرونا زندگی می کنیم ،ویروسی که همچون سیلی به یکباره کلیه محاسبات زندگیمان را به هم ریخت و ما را دچار یک چالش بزرگ کرد.

ورشکستگی واحدها،  بروز اختلالات شخصیتی و بیماری های وسواس گونه، مشکلات آموزشی و غیره از تبعات منفی ویروس کرونا بودند اما رفته رفته با گذشت زمان و کنا رفتن حجاب ها، جنبه های مثبت این ویورس نیز هویدا شد.

علی سوند رومی یکی از جامعه شناسانی است که  از کرونا به عنوان یک شرایط اضطراری نام می برد، شرایطی که حتی یک گام هم از بحران جلو تر است و به واسطه فشارها و محدودیت هایی که بر انسان ها وارد می کند بی شباهت به اردوهای شناختی نیست.

اردوهایی که در بسیاری از کشورهای جهان به یک شیوه متداول تبدیل شده وخانواده ها برای اینکه نوجوانان تجربه زندگی کارکردی را داشته باشند، آن ها را در فضایی بدون امکانات اولیه و خط تلفن قرار می دهند تا در شرایط اضطراری الگوهای کارکردی را بشناسند وبعدها در زندگی طبیعی خود نیز از آن استفاده کنند.

سوند رومی در این رابطه می گوید: در چنین وضعیتی خیلی از ابعاد زندگی مردم تحت الشعاع قرار می گیرد  و تقریبا آدم ها شروع می کنند به کارکردی زندگی کردن؛یعنی ارزش ها از سمت ارزش های هنجاری به سمت ارزش های کارکردی می رود.

او می افزاید: شرایط کرونا که پیش آمد خیلی از چیزهایی که جنبه کارکردی نداشت مثل آرایش خانم ها، مهمانی های شلوغ و دورهم جمع شدن ها و یا ریخت و پاش های الکی در مهمانی ها و زندگی نمایشی ارزش خود را از دست داد .

 

تاثیر کرونا در نرم جامعه موقت است

این جامعه شناس در خصوص ماندگار یاین تاثیرات می گوید: شرایط کرونا یک تجربه بی واسطه بود که خیلی از مردم عملاً با آن مواجه شدند. جامعه به درستی دید که می تواند بدون این هزینه ها و زندگی نمایشی نیز زندگی کند، این اثر در پنداره آن ها ثبت شد.

این جامعه شناس از ارزش ها به عنوان جهت دهنده ها یاد می کند و در خصوص ماندگاری این ارزش های جدید آموخته شده در شرایط کرونا می گوید:کرونا روی 15درصد تاثیر دراز مدت خواهد گذاشت ودر نرم جامعه که  50الی 60درصد را شامل می شود این تاثیر به صورت موقت است. 25 تا 30درص مردم نیز عملا هیچ عبرتی از اتفاقات پیش رو نمی گیرند و در نظام ارزشی و زندگیشان هیچ تغییری ندادند و در آینده نیز نمی دهند.

کرونا از شدت در هم تنیدگی خانواده ها کم کرد

این جامعه شناس در خصوص تاثیرات کرونا در فرهنگ جامعه ، می گوید:در این دوران بخشی از ارزش های اصیل مثل صله رحم و رفت و آمدها  تحت تاثیر قرار گرفت ولی در کنار آن مردم سعی کردند که از امکانات موجود مثل فضای مجازی بیشتر  استفاده کنند ، حتی خیلی از بزرگترهایی هم که پیش از این تمایلی به استفاده از تلفن های هوشند نداشتند به این سمت آمده و از طریق ابزارهایی همچون واتس آپ تماس تصویری برقرار کردند.

او که یکی از معضلات جدی جامعه را در هم تنیدگی خانواده ها می داند، معتقد است که در شرایط کنونی و به جهت الزام رعایت فاصله گذاری اجتماعی، رفت و آمدها به حالت طبیعی خود بازگشته است و تاثیرات هیجانی کم شده است چرا که خانواده ها یاد گرفتند که مرز بگذارند و رفت و امدها را کنترل کنند.

رومی در این رابطه توضیح می دهد:بخش عمده ای از جامعه ما فرهنگشان فرهنگ در هم تنیده ای بود و این در هم تنیدگی مرز نداشت. افراد به اصطلاح از نظر هیجانی و احساسی با یکدیگر خیلی درگیر می شدند و تاثیرات هیجانی زیادی روی هم می گذاشتند و خیلی اسیب می دیدند.

این جامعه شناس معتقد است که کرونا روی هر سه بخش فرهنگ اعم از ارزش ها،‌هنجارها و نمادهای ارتباطی تاثیر گذاشته است.به گونه ای که در بخش نمادهای ارتباطی جامعه به سمت استفاده از ابزارهای الکترونیکی و فضای مجازی رفته است و در بخش ارزش ها نیز از سمت ارزشهای هنجاری به سمت ارزش های کارکردی حرکت کرده است.

 همچنین در بخش هنجارها به واسطه مرزهای فیزیکی ایجاد شده از حجم  درهم تنیدگی فرهنگی کاسته شده و قهرها ، ناراحتی ها و دلگیری ها کمتر شده است.

او اگر چه  منکر تاثیرات منفی کرونا بر ایجاد ناراحتی های روحی و روانی نیست اما معتقد است که این شرایط زمینه ای ایجاد کرد تا ساختار و سازه روانی افراد محک بخورد و افرادی که پایه اختلال شخصیت و یا اختلال رفتاری دارند، به واسطه بروز این اختلال متوجه شرایط غیر طبیعی خود بشوند و به دنبال درمان خود بروند.

 این جامعه شناس معتقد است که در بازه زمانی بعد از شیوع کرونا نه تنها از حجم تعاملات زائد، وقت گذراندن های به بطالت کاسته شد بلکه زمینه تعامل بیشتر اعضای خانواده و احساس تعلق خاطر بیشتر فراهم شد.

سوند رومی در ادامه تصریح می کند: اگر چه به واسطه فشارهایی که اعضا نسبت به هم وارد می کردند، خانواده هایی که اعضایشان  پایه اختلال شخیت داشتند، به تنش کشیده شدند اما در خانواده های نرمال در این مدت خیلی از کارهای عقب افتاده حل و فصل شد، تعامل بین اعضا افزایش یافت و احساس تعلق خاطر بیشتری ایجاد شد.

 

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)