کد خبر: ۳۷۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
ارسال به دوستان
ذخیره
واکنش اعضای شورای شهر به پیشنهاد تاریخ ثبت اثر ای ایران مرحوم خالقی برای رویداد فرهنگی کرمان:
زهرا لری، رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان با بیان اینکه مسئله صد سالگی بر کسی پوشیده نیست، اما در بحث اینکه زمانش مربوط امسال بوده یا سال بعد تفاوت نظر است، گفت: در این دوره شورا کل ایران از ما انتظار دارد که در شان و جایگاه سردار سلیمانی کاری انجام دهیم. اگر این مقطع بگذرد و آنطور که شایسته ایشان است یادواره‌ای شکل نگیرد، ما در کمترین حالت پیش وجدان خود شرمنده خواهیم بود.
لری: در این دوره شورا کل ایران از ما انتظار دارد که در شأن و جایگاه سردار سلیمانی کاری انجام دهیم/چناریان: وقتی چنین موضوعات مهمی داریم، طرح موضوعاتی که حاشیه درست کند ومنابعی را در بر گیرد، درست نیست
گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:
۱۱۳ سال پیش تهران صاحب شهرداری شده است، ۴ سال بعد مشهد دومین شهری بود که صاحب شهردار شد و درست یک سال پس از آن نیز تبریز و کمی بعد شیراز.
این بار شهر کرمان است که در آستانه صدمین سالگرد خود قرار داد و همین امر موجب شد تا محمد علی جوشایی، دبیر ستاد رویداد صد سالگی شهرداری کرمان به شورای شهر بیاید تا پیشنهادات و برنامه‌هایش را برای این رویداد فرهنگی و اجتماعی تشریح کند. اساس برنامه‌های او بر سه محور کلنگ زنی و یا تصویب یک طرح ماندگار برای یک مجموعه فرهنگی و یا سالن اجلاس، مدون سازی تاریخ معاصر کرمان و قراردادن آن در یک موزه و ایجاد یک فستیوال فرهنگی با محوریت یک رویداد فرهنگی بود. پیشنهاد جوشایی برای این فستیوال تاریخ ثبت سرود ملی‌ای ایران مرحوم خالقی بود که با واکنش اعضای شورای شهر مواجه شد.
جوشایی در ابتدای صحبت‌هایش با بیان اینکه بحث صد سالگی شهرداری کرمان موضوعی نیست که همیشه اتفاق بیفتد و رویداد خاصی است از اعضای شورای شهر درخواست کرد تا هر گونه ملاحظه‌کاری مبنی بر اینکه ما یک سال بیشتر در شورای شهر نیستیم و یا اینکه ما مسئول این کار نیستیم و ماموریت‌های دیگر مانده است را کنار بگذارند.
جوشایی در ادامه صحبت‌هایش بر این موضع تاکید کرد که علی‌رغم اینکه چندین و چند ماه است که این طرح پیگیری می‌شود هیچ کار اجرایی برای آن صورت نگرفته تا جلوی هر نوع سو تفاهمی از جانب شورای شهر گرفته شود.
او البته این نکته را متذکر شد که بعضی مسائل در حوزه مسئولیت معاونت‌ها است و اصولا نیازی به طرح در شورای شهر ندارند، مسائل همچون تمبر صد سالگی و جشنوراه المپیاد شهری.
جوشایی با تاکید بر این نکته که طی چند سال گذشته مسئولان کرمان روی کار‌های بزرگ کار نکردند و نگاه بلند مدتی نداشته‌اند، گفت: پیشنهاد ما این است که شورا با کنار گذاشتن همه ملاحظات سه حوزه را در نظر بگیرد. 
دبیر ستاد رویداد صد سالی شهر کرمان با بیان اینکه شهر کرمان در صد سال اخیر هیچ بنای الهام بخشی نداشته است و در طی سال‌ها هیچ برنامه بزرگی در کرمان به دلیل نداشتن فضا برگزار نشده است، پیشنهاد داد تا برای اولین بار در کرمان طرح ایجاد یک سالن اجلاس یا یک مجموعه فرهنگی تصویب شود تا اجلاس‌ها و برنامه‌های فرهنگی در آن مکان برگزارشود.
پیشنهاد دوم جوشایی برخلاف پیشنهاد اولش بیشتر جنبه فرهنگی داشت، جوشایی برای طرح موضوع پیشنهاد دومش با این جمله شروع کرد که برای یزد و سایر شهر‌های اطراف کرمان چه اهمیتی دارد که ما جایزه افضلی پور داریم؟
او در ادامه افزود: برای نقش آفرینی در منطقه ما نیاز داریم تا وزارت فرهنگ، وزارت گردشگری و سازمان‌ها‌ی بالادستی رویدادی را برای کرمان تعریف کنند، رویدادی که تمامی نگاه‌ها را به سمت استان برگرداند.
پیشنهاد سوم جوشایی، اما بر محور تاریخی و سازماندهی اطلاعات می‌چرخید، او در این رابطه افزود: مسئله سوم پراکندگی اطلاعات در خصوص جامعه مدنی کرمان است، کلیه اطلاعات در مرکز کرمان شناسی و مرکز اسناد بسیار پراکنده است و ماهنوز تاریخی را به صورت مدون نداریم.
پیشنهاد جوشایی برای ثبت یک رویداد فرهنگی در کرمان و به اصطلاح فستیوال، تاریخ ثبت اثر‌ ای ایران، مرحوم خالقی بود، سرودی که به زعم او همه ایرانیان این اثر را از آن خود می‌دانند، این پیشنهاد البته با واکنش اعضای شورای شهر مواجه شد و علی اکبر مشرفی و زهرا لری، سردار قاسم سلیمانی را بدین منظور پیشنهاد دادند.
جوشایی در پاسخ به اعضای شورای شهر و عدم انتخاب سردار سلیمانی برای این فستیوال، گفت: من کارشناس ساده فرهنگیم و صحبت من هیچ تناقضی با صحبت شما ندارد. از من خواسته شده تا یک رویداد فرهنگی هنری برای صد سالگی تعریف شود و حتی من جایزه افضلی پور را هم به عنوان یک رویداد فرهنگی مد نظر داشته‌ام.
زهرا لری، رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان با بیان اینکه مسئله صد سالگی بر کسی پوشیده نیست، اما در بحث اینکه زمانش مربوط امسال بوده یا سال بعد تفاوت نظر است، گفت: در این دوره شورا کل ایران از ما انتظار دارد که در شان و جایگاه سردار سلیمانی کاری انجام دهیم. اگر این مقطع بگذرد و آنطور که شایسته ایشان است یادواره‌ای شکل نگیرد، ما در کمترین حالت پیش وجدان خود شرمنده خواهیم بود.
زهرا لری در ادامه خطاب به جوشایی، گفت: هیچ منافاتی ندارد که استاد افضلی و افراد مختلف کرمان که در راستای توسعه وشخصیت کرمان نقش داشتند، تجلیل و معرفی شوند، اما جایگاه سردار سلیمانی بر کسی پوشیده نیست لذا باید برنامه‌ها جوری تدوین شوند که برای ایشان هم برنامه‌ای اجرا شود.
رئیس شورای شهر، اما با بیان اینکه این جلسه برای تصمیم گیری نیست و جایگاه این بحث در کمیسیون‌ها فرهنگی و اجتماعی و گردشگری، گفت: صحبت آقای مشرفی و خانم لری کاملا درست است و باید این موضوعات به هم ربط داده شود.
شهردار کرمان، اما در واکنش به صحبت‌های اعضای شورای شهر، گفت: کسی که چهره بین المللی دارد، باید در حوزه کشوری برای آن برنامه‌ریزی شود و شهرداری نیز گوشه‌ای از کار را بگیرد. مقیاس شهرداری کرمان در حدی نیست که برای سردار سلیمانی برنامه کاملی داشته باشد و بتواند پاسداشت این شهید بزرگوار را به جای آورد.
مهران عالم زاده با اشاره به نامگذاری‌هایی صورت گرفته در سطح شهر و معابر برای سردار سلیمانی و پروژه کنار مسجد صاحب الزمان و جنگل قائم، گفت: پروژه‌ای که آقای جوشایی مسئولیت آن را به عهده دارد دوران کوتاه نهایتا یک هفته‌ای تا ده روز را شامل خواهد شد که یک مقیاس نهایتا ملی دارد.
عالم زاده با اشاره به تشکیل یک هیات در استان کرمان به منظور پیگیری موضوعات مرتبط با سردار سلیمانی و عضویت شهرداری در این هیات، گفت: از اعضای شورای شهر خواستاریم که این دو موضوع را با یکدیگر مخلوط نکنند چرا که در این صورت یک ظلمی به سردار سلیمانی صورت گرفته است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، اما نظر متفوتی داشت. حسین چناریان با بیان اینکه چشم اندازآقای جوشایی برای رویداد صد سالگی جای بررسی و بحث دارد، خواستار تغیر چشم انداز این رویداد شد.
چناریان با اشاره به جایگاه بین المللی سردار سلیمانی و شناخته شدن شهر کرمان به عنوان پایتخت مقاومت کشور، گفت: ما وقتی چنین موضوعات مهمی داریم، طرح موضوعاتی که حاشیه درست کند و منابعی را در بر گیرد، درست نیست.
چناریان در ادامه صحبت‌هایش از اعضای شورا شهر خواست تا چشم انداز مناسب‌تری برای رویداد صدسالگی تعریف شود و سه شاخص ارائه شده از سمت دبیر این رویداد تغییر کنند که مورد موافقت اعضا قرار گرفت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان غیرحضوری شد

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)