کد خبر: ۳۷۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرعامل آبفای استان کرمان خبر داد:
مدیرعامل آبفای استان کرمان با اشاره به تنش آبی استان کرمان اظهار کرد: در ۱۲ شهرستان استان با تنش آبی شدید روبرو هستند و این ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند که ۶۵ درصد جمعیت شهری استان را در بر می گیرد ضمن آنکه ۲۳ درصد جمعیت استان کرمان در وضعیت سبز و مابقی در وضعیت زرد قرار دارند.

۱۲ شهرستان استان با تنش آبی شدید روبرو هستند
مدیرعامل آبفای استان کرمان با اشاره به تنش آبی استان کرمان اظهار کرد: در ۱۲ شهرستان استان با تنش آبی شدید روبرو هستند و این ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند که ۶۵ درصد جمعیت شهری استان را در بر می گیرد ضمن آنکه ۲۳ درصد جمعیت استان کرمان در وضعیت سبز و مابقی در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش ایسنا،محمد طاهری در جلسه بررسی مسایل و مشکلات آب شرب شهر کرمان گفت: ظرفیت تولید آب شهر کرمان حدود ۲۰۰۰ لیتر بر ثانیه است که این نیز به شراط آن بوده که هیچ اتفاقی در سامانه آبرسانی رخ ندهد ضمن آنکه همه چاه‌ها نیز در مدار باشند.

وی با بیان این مطلب که تا ابتدای تیرماه با کمترین مشکلات، مسئله آب شهر کرمان را تاکنون رفع کرده‌ایم، تصریح کرد: نیاز آب شهر کرمان براساس جمعیت و حاشیه نشین‌ها، ۳۰۰۰ لیتر بر ثانیه است که هر چه به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم با مشکلات بهره‌برداری از منابع آبی روبرو می‌شویم زیرا با ورود به فصل گرما و روشن شدن کولرهای آبی میزان مصرف آب شهر نیز افزایش پیدا می‌کند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان از وجود حدود ۲۳۰ هزار واحد مسکونی در شهر کرمان خبر داد و بیان کرد: در شهر کرمان حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار کولر آبی روشن می‌شود که در چند روز اخیر به دلیل افزایش دمای هوا، کولرها به صورت ۲۴ ساعته روشن بودند که باید مدنظر داشت که ظرف ۶ ساعت کولرهای آبی در سطح شهر ۳۰ هزار مترمکعب آب مصرف می‌کنند که این مهم توان تامین و ذخیره ما را می‌گیرد و ما را با مشکل روبرو می‌کند.

وی اشاره به شیوع ویروس کرونا و شستن زیاد دست‌ها را یکی دیگر از علل افزایش مصرف آب در کشور و استان کرمان دانست و اظهار کرد: حاشیه نشینی روز به روز رو به افزایش است و نارضایتی عمده این روزهای ما از وضعیت افت فشار آب در برخی مناطق نیز مربوط به حاشیه نشین‌ها بود.

طاهری به علل افت فشار آب در برخی نقاط شهر کرمان در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: افزایش دما و در نتیجه مصرف زیاد از کولرهای آبی، شیوع بیماری کرونا و همچنین دو حادثه در سیستم شبکه آبی شهر به دلیل قطعی برق در روزهای ۱۰ و۱۱ تیرماه موجب شد تولید ما کاهش یابد و با توجه به طول حدود ۲۰۰۰ کیلومتری شبکه آب و گستردگی شهر کرمان، با مسئله افت فشار در روزهای اخیر روبرو بودیم که تا دوباره بتوانیم این خلاء را برطرف کرده و به حالت نرمال برسانیم، مدتی زمان خواهد برد

وی با بیان اینکه امروز هیچ نقطه ای از شهر کرمان قطعی آبی نداشته است، تصریح کرد: منطقه سیدی از گنبد جبلیه به سمت آرامستان جدید تا چهارراه سیدی براساس هیچ استاندارد و شاخصی ساخت و ساز نشده است و اکنون نیز جمعیت بسیار زیادی در این منطقه ساکن شده‌اند و یکی از نقاط چالشی و اساسی شهر کرمان است.

مدیرعامل شرکت آبفای استان کرمان افزود: در شهرک شهید مطهری نیز جمعیت کثیری در ساختمان های مسکن مهر و سایر ساخت و سازهای این شهرک مستقر هستند که عموما آپارتمان‌هایی می باشند که در ساخت و ساز آنها پیش‌بینی برای مخزن نشده و یا محازن آنها استاندارد نصب نشده‌اند.

وی با بیان این مطلب که در مجموع هم اکنون بحث آب شرب شهر کرمان تا حدودی مدیریت شده اما همچنان محله شیشه گر و یکی دیگر از محلات لوله‌های آب رها هستند، تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۸ تانکر آب کرایه کرده و به مناطق حاشیه نشینی شهر کرمان به صورت رایگان سرویس می‌دهیم که این اقدام بار مالی زیادی برای ما ایجاد کرده است.

طاهری در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد آب شرب شهر کرمان از منطقه قریه‌العرب تامین می‌شود، عنوان کرد: ۱۱ کیلومتر خط انتقال آب به شهر کرمان اجرا و ۵ حلقه چاه آب نیز در این منطقه به بهره‌برداری رسیده و وارد مدار شده‌اند که تاحدودی مشکل آب شرب شهر کرمان حل شده است.

وی بیان کرد: چاه‌های دشت حسین آباد اکنون ۲۰ لیتر بر ثانیه آب از آنها خارج می‌شود ضمن آنکه باید عنوان کرد که حدود ۸۰ درصد چاه‌های دشت جوپار و حسین آباد مقرون به صرفه برای استخراج آب نیستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در واکنش به برخی اظهارات مبنی براینکه شرکت آبفا، آب بالا شهر را تامین می‌کند و قطعی آب مربوط به پایین شهر است، اظهار کرد: در شبکه توزیع آب شهر امکان دست بردن نیست و اینکه ما به بالاشهر آب بدهیم و به پایین شهر آب ندهیم کاملا ناصحیح است زیرا شبکه آبرسانی یک شبکه هوشمند نیست که بداند مشترکش ثروتمند است یا فقیر!

وی با انتقاد شدید از مشکلاتی که حاشیه نشین‌ها برای شهر ایجاد کرده اند عنوان کرد: ۱۵۰ هزار نفر در حاشیه‌های شهر کرمان برداشت آب غیرمجاز دارند.

طاهری درباره جیره‌بندی آب در شهر کرمان نیز گفت: براساس تجربیات گذشته، در زمان جیره‌بندی مصرف آب چند برابر می‌شود لذا جیره بندی مشکلات ما را بیشتر می‌کند و اعتقادی به جیره بندی آب نداریم.

وی با اشاره به تلاش شرکت آبفای استان برای خرید چند حلقه چاه آب اظهار کرد: طی سه سال متوالی به دنبال خرید یا اجاره چاه آب بودیم که تاکنون موفقیت چندانی در این زمینه نداشتیم لذا اگر فردی چاه آبی در بین منطقه نگار و بهرامجرد به ما حتی به مدت ۲۰ روز اجاره ‌دهد، اعلام کند ما آن را فوری اجاره خواهیم کرد.

مدیرعامل آبفای استان کرمان با اشاره به تنش آبی استان کرمان اظهار کرد: در ۱۲ شهرستان استان با تنش آبی شدید روبرو هستند و این ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند که ۶۵ درصد جمعیت شهری استان را در بر می گیرد ضمن آنکه ۲۳ درصد جمعیت استان کرمان در وضعیت سبز و مابقی در وضعیت زرد قرار دارند.

وی تاکید برآنکه برای آب استان کرمان باید فکر اساسی شود، تصریح کرد: برای استان کرمان و مخصوصا شمال استان باید یک برنامه اضطراری، یک برنامه کوتاه مدت و یک برنامه بلند مدت داشته باشیم و ما در شرکت آب و فاضلاب دستمان کوتاه است

طاهری با اشاره به هزینه‌های سنگینی که بر دوش شرکت آب و فاضلاب گذاشته شده است اظهار کرد: باید این سوال را مطرح کرد که این ۲۰۰۰ کیلومتر شبکه آبی شهر کرمان با چه اعتباری نگهداری می شود؟ بیش از ۲۵ میلیارد تومان به شرکت برق بدهکار هستیم و تعمیر ماشین‌آلات بخش آب و فاضلاب روستای کمر ما را شکسته است.

وی باردیگر با انتقاد از ساخت و سازهای بدون حساب و کتاب در شهر کرمان بیان کرد: از میدان آزادی تا هتل پارس و خیابان امام جمعه تا چندی پیش تنها خانه های ویلایی بوده‌اند اما امروز ۹۰ درصد آنها به پروژه‌های ۱۰ طبقه تبدیل شده‌اند که این شبکه و سامانه آبرسانی قطعا در دراز مدت پاسخگوی این نوع ساخت و ساز نخواهد بود.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

تعرفه‌های پزشکی ابلاغ شد

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

مدیرکل امور اتباع استانداری کرمان: اکنون شرایط و امکان پذیرش جدید مهاجران در استان وجود ندارد

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از بارش باران در مناطقی از کرمان

دستگیری سارق احشام با کشف 70 رأس دام سرقتی در بردسیر

احداث باند دوم ایست بازرسی مرصاد کرمان برای کاهش معطلی مردم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی از سه‌شنبه؛ مدارس موظف به سفارش گروهی کتاب‌های درسی دانش‌آموزان هستند

پیش بینی هواشناسی از بارش باران و احتمال سیل و آبگرفتگی در کرمان

 ۵ هزار معتاد متجاهر در استان کرمان وجود دارد

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی قوت گرفت

اخاذی زن و مرد مامورنما از کشاورزان عنبرآبادی

حمایت بهزیستی از  1338 خانواده دارای فرزند چند قلو در کرمان

تعرفه‌های پزشکی ابلاغ شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)