کد خبر: ۳۷۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش گفتارنو از آنچه در جلسه شورای مسکن گذشت:
استاندار کرمان در پاسخ به شهردار کرمان که دولت را موظف به ساخت شبکه آبرسانی می‌دانست و همچون راه وشهرسازی خواستار تصویب شورای مسکن برای ساخت و ساز در زمین‌های سیدی و حاجی آباد بود، گفت: شهرداری هم موظف است که جلوی ساخت و ساز‌های غیر مجاز را بگیرد، چرا نگرفته که الان ما اینقدرحاشیه نشین داریم. شهرداری مسئول راه‌های شهر است، اما همین الان وقتی ده دقیقه باران می‌بارد کل شهر زیر آب می‌رود.
شهردار کرمان: دولت موظف است، مشکل تامین آب را حل کند/استاندار کرمان: شهرداری  هم موظف است که جلوی ساخت و سازهای غیر مجاز را بگیرد، چرا نگرفته؟/ با جیب خالی و دولت موظف است، چیزی حل نمی شود/واقعیت امر این است که تنها 50درصد از بودجه عمرانی سال قبل تخصیص یافته است
گفتارنو/مرضیه قاضی زاده: دومین جلسه از شورای مسکن استان در حالی با دستور کار تعیین قیمت پایه ساخت‌و ساز و تعیین قیمت کارشناسانه زمین برای متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن تشکیل شد که عملا هنوز این پروژه‌ها با مشکل تامین زمین وتامین آب دست به گریبان اند.
براساس گزارش ارائه شده در ابتدای این جلسه ۲۱۴ هکتار زمین تاکنون برای طرح اقدام ملی مسکن در استان کرمان اختصاص یافته که ۹.۱ هکتار آن مربوط به شهر کرمان بوده و برای این امر دو منطقه حاجی آباد و بلوار سیدی با ۵.۱ هکتار زمین در نظر گرفته شده که اگر چه تمامی این اراضی در داخل شهراند و کاربری مسکونی دارند، اما همچنان مشکل تامین آب دارند.
البته باید متذکر شد که این ۹.۱ هکتار تنها برای هزار و ۳۹۳ واحد از دو هزار ۹۹۱ متقاضی مسکن در شهر کرمان کافی خواهد بود و برای الباقی هنوز زمینی در نظر گرفته نشده است.
فضای حاکم بر جلسه یک فضای دو قطبی بود، در یک سمت استاندار کرمان، معاون هماهنگی عمرانی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودند که خواستار مطالعات بیشتر و جلوگیری از هر گونه تصمیم غیر کارشناسانه بودند و در سمت دیگر معترضانی همچون شهردار کرمان، مدیر کل راه و شهرسازی و حتی مدیران آب وفاصلاب استان بودند که با تاکید بر تعهد دولت و موافقت وزیر نیرو برای طرح اصلاح سازه‌ها و شبکه‌های آّبرسانی در منطقه سیدی، اصرار بر تصویب مصوبه ساخت و ساز در منطقه سیدی و حاجی آباد داشتند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان با یک سوال جواب معترضان را داد: «از اینکه سرمان را در زیر برف کنیم، چه چیزی حاصل می‌شود؟»
اشاره بارز صحبت‌های سید مصطفی آیت اللهی موسوی به دعوا‌ها و مناقشات مردم سیدی بر سر آب و کمبود آب شهرک مطهری بود، کمبود آبی که منجر شد تا فرآیند آب رسانی به بخشی از مردم منطقه با تانکر صورت گیرد. تمامی این‌ها مصداق بارزی است بر کمبود هزار لیتر بر ثانیه آب در کرمان.
پاسخ موسوی به کسانی که از تعهد وزیر نیرو با آب و تاب سخن می‌گفتند نیز به همین وضوح و صراحت بود: این طرح‌ها کی به نتیجه برسند، معلوم نیست!
مواردی که در همین جلسه بار‌ها توسط استاندار کرمان و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تکرار شدند. جعفر رودری در بخشی از همین جلسه در خصوص طرح‌های تکمیل زیر ساخت آب گفته بود که اساسا همه این طرح‌ها ملی هستند، طرح‌هایی که باید مطالعات آن از سمت دستگاه‌های اجرایی انجام و در بهترین حالت بعد از یک سال ردیف اجرایی آن مشخص شود که البته این خوش بینی چندان نیز به کار نمی‌آید چرا که در حال حاضر بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام روی دست دولت است.
به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تکمیل طرح‌های نیمه تمام دولت حداقل ۱۰ سال طول می‌کشد و در ۴ سال گذشته دولت مجوز هیچ پروژه جدید را نداده است. این شرایط خود گویای این مسئله است که اگر دریافت اعتبار برای پروژه‌های جدید تامین آب غیر ممکن نباشد، کاری بسیار تا بسیار مشکل است.

کرمان، تنها مرکز استانی است که مشکل تامین آب دارد
 استان کرمان و خصوصا شهر کرمان جزء معدود استان‌هایی است که با مشکل تامین آب دست به گریبان است، استانی که به گفته استاندارش در ۲۳ استان، تنها مرکز استانی است که مشکل تامین آب دارد، استانی که حتی امسال نیز که ۳۰ درصد بیشتر از متوسط بلند مدت خود بارندگی داشته، باز در رتبه ۲۶ قرار گفته و تنها ۵ استان دیگر وضعیت بارندگی شان از کرمان بدتر بوده است.
تاکید استاندار کرمان، رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی و همچنین معاون هماهنگی امور استاندار کرمان در این جلسه بر لزوم در نظر گرفتن زیر ساخت‌های تامین آب و برق قبل از هرگونه تصمیم گیری در خصوص تعیین زمین و ساخت واحد‌های طرح اقدام ملی مسکن بود که عملا چندان توسط مجریان امر مورد توجه قرار نگرفت و همچنان درب بر روی یک پاشنه می‌چرخید.
حال آنکه حاجی زاده در دفاع از ساخت مسکن در زمین‌های سیدی و حاجی آباد با وجود مشکل تامین آب بر بومی بودن متقاضیان اصرار ورزیده بود. آنچه او در این جلسه به آن اشاره داشت این نکته بود که تمام متقاضیان مسکن مهر بومی استان اند و هم اکنون یا مستاجرند و یا بد خانه اند لذا همین افراد به مناطق حاجی آباد و یا سیدی می‌روند و هیچ تغییری هم در میزان آب مصرفی ایجاد نمی‌شود و تنها مشکل هزینه‌های ایجاد شبکه‌های آبرسانی است.
اصرار این عده از اعضای جلسه که شامل اداره راه شهرساز‌ی و شهردار کرمان و مسئولین زیر ربط آن می‌شد بر تعهد دولت و وزیر نیرو بر ساخت و تکمیل شبکه‌های آبرسانی بود که با واکنش استاندار کرمان مواجه شد.
شهردار کرمان در این رابطه گفت: من هم قبول دارم که پروژه اقدام ملی یک پروژه غیر کارشناسانه است اما مردم احتیاج به مسکن دارند و همین طور در ان مناطق ساخت و ساز انجام می شود. به طور کلی با حذف طرح اقدام ملی مسکن صورت مسئله حذف نمی شود.
مهران عالم زاده در ادامه افزود: اینجا شاید حاکمیت و دولت پشت این امر  قرار گیرد و بخشی از مشکل را حل کند اما آنجا مردم 400 نفری به ادارات و استانداری  می‌آِیند ولی اینجا یک پیمانکار برای اعتراض می‌آِید.
فدایی در پاسخ به شهردار کرمان که دولت را موظف به ساخت شبکه آبرسانی می‌دانست و همچون راه و شهرسازی خواستار مجوز استاندار و تصویب شورای مسکن برای ساخت و ساز در زمین‌های سیدی و حاجی آباد بود، گفت: شهرداری هم موظف است که جلوی ساخت و ساز‌های غیر مجاز را بگیرد، چرا نگرفته که الان ما اینقدرحاشیه نشین داریم. شهرداری مسئول راه‌های شهر است، اما همین الان وقتی ده دقیقه باران می‌بارد کل شهر زیر آب می‌رود.
استاندار کرمان خطاب به شهردار و تمام موافقان اجرای ساخت‌و‌ساز در زمین‌های سیدی گفت:‌ با جیب خالی و دولت موظف است، چیزی حل نمی‌شود؛ واقعیت امر این است که سال گذشته تنها ۵۰ درصد از اعتبارات عمرانی تخصیص داده شده است.
در ادامه جلسه بار دیگر بر طبل خرید زمین از بافت فرسوده کوبیده شد و حتی پیشنهاد ایجاد شهر‌های جدید بر روی میز شورا گذاشته شد که البته تمامی این پیشنهاد‌ها در مرحله اجرا مشکل قانونی داشتند؛ چرا که به گفته مدیر کل راه و شهرسازی دولت قادر نیست تا هزینه خرید زمین از بافت فرسوده را از مردم بگیرد و در کرمان نیز هیچ طرح شهر جدیدی ارائه نشده است.
به گفته حاجی زاده تنها برای شهر سیرجان دوسال مطالعات اولیه شهر جدید صورت گرفته که همان نیز هنوز در مرحله مطالعات اولیه است.
با توجه به بحث‌ها و عدم توافق نظرات در نهایت به پیشنهاد استاندار کرمان و رای اکثریت اعضا مصوب شد تا پروژه طرح اقدام ملی مسکن در تمامی شهرستان‌ها به جز کرمان و سیرجان که مشکل جدی آب دارند پیش برود و در خصوص مشکلات تامین آب و بحث‌های زمین برای کرمان و سیرجان درجلسه‌ای دیگر تصمیم گیری کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پربازدید ها

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)