کد خبر: ۳۷۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر کل محیط زیست استان کرمان:
مرجان شاکری تاکید کرد: هیچ نقطه بحرانی به لحاظ آلودگی صنایع در سطح استان نداریم و هنوز مثل کلانشهرهای دیگر با این مشکل روبرو نشده‌ایم و یکی از محاسن زندگی در کرمان این است که مردم کرمان هوای آلوده‌ای از نظر گازهای تنفس نمی کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: کرمان در سه ماهه اول امسال ۸۲ روز هوای پاک داشته‌ است.

مرجان شاکری، در خصوص ریزگردها در استان کرمان گفت: به دلیل کانون‌های متعدد و استعداد فوق العاده ای که در کویر لوت در این زمینه وجود دارد، به ضرس قاطع کرمان غبارخیزترین استان کشور است.

به گزارش ایسنا،وی از تحت تاثیر بودن استان کرمان از گرد و غبار سخن به میان آورد و بیان کرد: در حال حاضر ۲۹ کانون ریزگرد در استان کرمان شناسایی شده است که کانون‌های اصلی گرد و غبار و فرسایشی بیشتر در شرق و شمال استان کرمان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان باغات خشک شده پسته را مستعد تبدیل شدن به کانون گرد و غبار دانست و اظهار کرد: زمانی که به خاک دست ورزی می‌کنیم و خاک را تغییر می‌دهیم و آن را به‌طول مثال به محلی برای کشاورزی تبدیل می‌کنیم و با خشک شدن باغات و هر جایی که پوشش گیاهی از بین برود، کانون‌های جدیدی برای گرد وغبار ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به برداشت بی‌رویه آب از چاه‌ها و کاهش آب‌های سفره‌های زیرزمینی که جبران آن بسیار مشکل خواهد بود، افزود: از ابتدا نباید طرح های توسعه‌ای در جاهایی که منابع آب محدود است، اجرا می‌شد و نباید در این مناطق کشاوزی صورت می گرفت. اکنون متاسفانه EC آب(شوری یا املاح موجود در آب) در برخی از مناطق در حوزه رفسنجان و انار بالای ۱۷ هزار است بنابراین این آب دیگر قابلیتی برای کشاورزی ندارند.

شاکری عنوان کرد: کارگروه گرد و غبار در سطح استان شکل می‌گیرد و دستگاه‌های متولی پیشنهاداتشان را ارایه می‌دهند و دبیرخانه اطلاعات را جمع آوری و سند گرد و غبار را تنظیم می‌کند و به تایید مسئولان در شورای توسعه و برنامه‌ریزی می‌رساند تا برنامه‌های تصمم‌گیری در راستای این اطلاعات اتخاذ می‌شود.

سال گذشته محیط زیست استان کرمان برای نخستین بار از بودجه گرد و غبار کشور منتفع شد

وی با اعلام این خبر که در سال گذشته محیط زیست استان کرمان برای نخستین بار از بودجه گرد و غبار کشور منتفع شد، اظهار کرد: استان کرمان در سال گذشته جزء چهار استان برتر کشور بعد از استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بود که ۷۳ میلیارد تومان اعتبار از بودجه گرد و غبار کشور وارد استان شد که به ادارات منابع طبیعی شمال و جنوب اختصاص پیدا کرد گفتنی است که با افزایش نرخ یورو در ابتدای سال اعلام شد که تخصیص بودجه بالای ۱۰۰ درصد بوده است و چون این اعتبار اختصاصی به استان کرمان براساس یورو بود بنابراین این عدد به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان رسید که برای تثبیت کانون‌های فرسایشی وارد استان شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان افزود: حدود ۴۵.۵ میلیارد تومان منابع طبیعی شمال و بیش از ۳۴ میلیارد تومان منابع طبیعی جنوب استان از بودجه گرد و غبار اعتبار دریافت کردند که منابع تثبیت کانون‌های فرسایشی، حفاظت و قرق، احیاء پوشش‌ها از این محل باید تامین شود.

وی اضافه کرد: مبلغی به اداره کل محیط زیست استان نیز اختصاص یافت که در حال خرید دستگاه‌های سنجش کیفیت هوا برای شهرستان‌های انار و راور ( به عنوان دو کانون فرسایشی استان) هستیم که مناقصات این خرید در حال برگزاری است و امیدواریم تا پایان سال جاری این این دستگاه ها راه اندازی شوند.

شاکری با اشاره به آلودگی هوا در برخی از روزها در استان کرمان از سمت استان‌های دیگر، عنوان کرد: امسال یکسری آلودگی از سمت استان یزد وارد استان کرمان شد که موجب تعطیلی شهر کرمان در برخی از روزها گردید. متاسفانه در برخی از شهرهای استان کرمان از جمله انار، شهربابک، سیرجان و رفسنجان ایستگاه پایش کیفی هوا نداریم که برای دولت نیز تامین اعتبار جهت خریداری این دستگاه ها سخت است زیرا هر کدام از این ایستگاه‌ها نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه دارد.

شرکت‌های بزرگ مسی استان کرمان، ایستگاه سنجش کیفی هوا احداث می‌کنند

وی افزود: کرمان برای نخستین بار در کشور با تعاملات پیش آمده و مصوباتی که در هیات دولت گرفت، تصویب کرد که شرکت مس سرچشمه دو ایستگاه سنجش کیفی هوا در شهرستان رفسنجان و شرکت مس خاتون آباد دو ایستگاه سنجش کیفی هوا در شهربابک احداث و خودشان راهبری‌ها را انجام دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان بیان کرد: با توجه به اینکه این دو شهرستان صنعتی می باشند، علاوه بر فعالیت برای گرد و غبار، این ایستگاه‌ها گازهای خطرناک را هم سنجش و رصد خواهند کرد ضمن آنکه تلویزیون شهری نیز برای این دستگاه ها در نظر گرفته شده تا مردم آگاهی داشته باشند هوایی که تنفس می‌کنند چه کیفیتی دارد و این می‌تواند در آرامش روانی اجتماعی موثر باشد.

وی به دیگر تعامل سازمان حفاظت محیط زیست با صنایع اشاره کرد و افزود: طی مذاکرات صورت گرفته با شرکت صنعتی معدنی گل گهر مقرر شد ایستگاه پایش کیفی هوا در سیرجان نصب شود و این می‌تواند بار مالی را از دوش دولت برداشته و کمک شایانی به اطلاعات محیط زیست کرده کما اینکه رصد، نظارت و پایش این ایستگاه‌ها کاملا با اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان خواهد بود.

آیا در استان کرمان نقطه بحرانی به لحاظ آلایندگی صنایع وجود دارد؟

شاکری تصریح کرد: درصد آلایندگی صنعت برای محیط زیست راحت‌تر است و  اگر صنعتی خارج از استانداردهای محیط زیست اقدام کند این قابلیت برای محیط زیست وجود دارد که با آنها برخورد کند و حتی مواردی داشتیک که صنعتی، آلایندگی داشته و اقدام به تعطیلی آن کرده‌ایم یا جرایم سنگین برای آنها در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: اکنون صنایع به دنبال مشمولیت معافیت‌های مالیاتی می باشند بنابراین بیشتر به دنبال دریافت استانداردهای زیست محیطی هستند، به‌طورمثال در بحث صادرات یکی از مهمترین ایزوهایی که یک صنعت باید داشته باشد ایزوی محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان آلودگی در صنایع را انکار نکرد و اظهار کرد: پایه سنجش ما برای میزان آلودگی صنایع آلایندگی گازهای خروجی یا پساب‌ها و آلودگی خاک است. وقتی این آلودگی‌ها از حد تعیین شده بیشتر شود، آن صنعت استاندارد لازم را دریافت نخواهد کرد و تعارضی بین استانداردها و مسایل اجتماعی وجود دارد و باید مردم بدانند که استاندارد به این معنی نیست که هیچگونه آلودگی وجود نداشته باشد که این امکان‌پذیر نیست و باید مدنظر داشت که صنعت بدون آلودگی به‌هیچ عنوان معنا ندارد اما باید استانداردها را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: هیچ نقطه بحرانی به لحاظ آلودگی صنایع در سطح استان نداریم و هنوز مثل کلانشهرهای دیگر با این مشکل روبرو نشده‌ایم و یکی از محاسن زندگی در کرمان این است که مردم کرمان هوای آلوده‌ای از نظر گازهای تنفس نمی کنند.

شاکری گفت: برای اعلام آلودگی هوا، شاخص کیفی آلایندگی هوا در یک زمان خاص مدنظر نیست بلکه محیط زیست برای اعلام آلودگی فرمول و شاخص دارد و باید مدت زمان مشخص با پایداری و شرایط مشخص آلودگی ایجاد و تاثیرات منفی بر سلامت فردی داشته باشد تا اعلام شود به طور مثال آلودگی هوا برای افراد در شرایط خطرناک است.

وی در پاسخ به این سوال که چند روز پاک در سه ماهه اول امسال کرمان تجربه کرده است، اظهار کرد: کرمان در سه ماهه اول امسال ۸۲ روز هوای پاک داشته‌ است

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

تعرفه‌های پزشکی ابلاغ شد

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

مدیرکل امور اتباع استانداری کرمان: اکنون شرایط و امکان پذیرش جدید مهاجران در استان وجود ندارد

مدارس شهرستان جیرفت و قلعه‌گنج سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل شد

در صورت اطلاع مسئولان زمینه‌سازی ساخت دقایق کوتاه مربوط به کرمان در فضای شهری کرمان به شکل مناسبی تدارک دیده می‌شد

عملیات شجاعانه فرزندان غیور ایران اسلامی موجب افتخار است/ این حمله یک تصمیم استراتژیک برای نمایش اقتدار، امنیت و غرور ملی بود/ باید به قدرت ملی خود ببالیم

حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی جرم و مورد پیگرد است

آماده باش ارتش در مرزها /عملیات وعده صادق، پاسخ قطعی ایران نبود /نیاز باشد پاسخی کوبنده و قطعی خواهیم داد

نحوه درخواست صدور کارت سوخت از اردیبهشت تغییر می‌کند

پنجشنبه‌ها تعطیل شد

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از بارش باران در مناطقی از کرمان

دستگیری سارق احشام با کشف 70 رأس دام سرقتی در بردسیر

آخرین وضعیت مجروحان انفجار تروریستی کرمان؛ یک کودک همچنان بستری است

پُرمصرف‌ترین آنتی بیوتیک ها در کشور کدامند؟ / مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، باکتری‌های مفید بدن را از بین می‌برند

احداث باند دوم ایست بازرسی مرصاد کرمان برای کاهش معطلی مردم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی از سه‌شنبه؛ مدارس موظف به سفارش گروهی کتاب‌های درسی دانش‌آموزان هستند

 ۵ هزار معتاد متجاهر در استان کرمان وجود دارد

پیش بینی هواشناسی از بارش باران و احتمال سیل و آبگرفتگی در کرمان

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی قوت گرفت

اخاذی زن و مرد مامورنما از کشاورزان عنبرآبادی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)