مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در سخنانی با اشاره به اهمیت و جایگاه مطبوعات گفت: جامعهای میتواند به اهدافش برسد که مطبوعاتی فعال و پویا و رسانههای کارآمد و حرفهای داشته باشد.
به گزارش گفتارنو محمدرضا علیزاده در دیدار با مدیرعامل و اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات استان کرمان افزود: امروز مسائل مختلف و به ویژه مشکلات و محدودیتهای ناشی از بیماری کرونا مردم را از لحاظ روحی تحت فشار قرار داده است، در چنین شرابطی جامعه نیازمند روحیه امید و نشاط است که رسانهها میتوانند با انجام رسالت خود این روحیه را به جامعه تزریق نمایند.
علیزاده ادامه داد: نقش مهم و تاثیر گذار دیگر رسانه ها، مطالبه گری و بیان مطالبات مردمی و همچنین انتقال فعالیتها و اقداماتی است که دستگاههای دولتی و اداری و نظام به مردم ارائه میدهند؛ چنین نقشی، بی شک اهمیت و دقت و حساسیت خاصی را طلب میکند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به حضور و مشارکت اصحاب رسانه در انتخابات اخیر خانه مطبوعات گفت: یک جمع حرفهای از شهرستانهای مختلف استان در هیات مدیره خانه مطبوعات حضور دارند، جمعی که تجربه فعالیت رسانهای و فعالیت در خانه مطبوعات را دارند، اکنون زمان ان است که همه اهالی رسانه در جهت تقویت این نهاد صنفی تلاش نمایند.
علیزاده با تاکید بر اولویتهای مشترکی که وجود دارد، گفت: آموزش میتواند بسیاری از مشکلات را برطرف و جایگاه مطبوعات را ارتقاء بخشد. از نظر کیفی در برخی رسانهها مشکلاتی وجود دارد که باید با تعامل و همفکری و با آموزشهای برنامه ریزی شده این مشکل را مرتفع کرد. مسائل صنفی نیز که شامل بحثهای رفاهی، نیز میشود؛ مواردی است که مدنظر و دغدغه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز هست و اداره کل استان حمایتهای لازم را در این خصوص به عمل خواهد آورد.
پیش از صحبتهای مدیر کل ارشاد استان؛ محمدلطیف کار، رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات استان، با اشاره به مشکلات اقتصادی پیش رو گفت: بسیاری از مشکلات مطبوعات، اقتصادی است. این مشکلات باعث شده که فعالیت رسانههای استان تحت تاثیر قرار گیرد.
وی خواستار حمایت لازم از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این خصوص شد و افزود: باید از مطبوعات حرفهای حمایت کنیم و با برنامه ریزیهای لازم در این زمینه کمک نماییم.
محمدرضا نژادحیدری مدیرعامل خانه مطبوعات نیز در سخنانی گفت: با توجه به مشکلات موجود، نیازمند نگاههای نو به مقوله اطلاع رسانی هستیم، اگر مطبوعات نتوانند با شرایط موجود خودشان را وفق بدهند و از شیوههای روز آمد اطلاع رسانی بهره نبرند، از چرخه اطلاع رسانی عقب میماند و این به عنوان ضعف رسانه است.
وی در ادامه به مشکلات پیش روی مطبوعات پرداخت و اولویتهای لازم را برشمرد و افزود: آموزشهای لازم و با کیفیت یکی از اولویتهای ضروری و مهم در دوره جدید فعالیت هیات مدیره خانه مطبوعات است، باید آموزشهایی را به جامعه مخاطب عرضه کنیم که مبتنی بر شرایط روز باشد. مسئله دیگر، مالیات است که رسانهها را با چالش مواجه کرده است، اولویت بعد به موقع صادر شدن کارتهای عضویت اعضای خانه مطبوعات و پالایش اعضا است، ضمن این که مباحث رفاهی و آموزشی نیز با جدیت دنبال خواهد شد.
در پایان محمدجواد حسین زاده، معاون فرهنگی و رسانهای اداره کل، گزارش اجمالی از وضعیت پرداختهای مالی از سوی این اداره کل به خانه مطبوعات در سال گذشته ارائه کرد.