دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نخستین گام در ساماندهی نظام سنجش و پذیرش دانشگاهها، حذف کنکور کارشناسی ارشد و دکتری است و اختیار آزمون و پذیرش دانشجو در این مقاطع به دانشگاهها داده شود.
حجت الاسلام سعیدرضا عاملی در دیدار با رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، چهار موضوع سهمیههای کنکور، کنکور، جمعیت و خانواده همچنین اقتصاد دانشبنیان را از مسایل اصلی مشترک بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی در سال جاری عنوان کرد.
وی به موضوع سهمیههای کنکور اشاره و خاطرنشان کرد: لایحه ساماندهی سهمیههای ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی و اصلاح قوانین سهمیه با عنوان «لایحه توزیع عادلانه فرصتها و امکانات تحصیلی در آموزش عالی» از سوی وزارت علوم و بهداشت به هیأت دولت رفت که در این لایحه سهمیههای کنکور از ۱۹ مورد به ۳ مورد کاهش یافته است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: دولت این لایحه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داد که دبیرخانه این شورا نقش هماهنگ کننده بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی را ایفا خواهد کرد.
عاملی با بیان این که تجربههای مختلفی برای کنکور در دنیا وجود دارد، افزود: کنکور به عنوان آزمونی که در چهار ساعت سرنوشت دانشآموز همراه با اضطراب، نگرانی و فشار عصبی تعیین میشود، روش دقیقی نبوده و برگزاری این نحوه امتحان عمومی در اکثر کشورهای جهان متداول نیست.
وی با تأکید بر یک صدا بودن و نیاز به همدلی در کشور گفت: بحثهای حاشیهای و تضادهای کور، خستگی اجتماعی به وجود می آورد و در فضای داخلی و بینالمللی اثر تخریب کننده دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که مسیر همکاری و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس روشن است، یادآور شد: حوزههای کاری مشترک بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس گسترده است.
عاملی گفت: در امور کلان مرتبط با فرهنگ و علم و فناوری مرتبط با قوای سه گانه و همچنین سیاستهای کلان مرتبط با جامعه، شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست گذاری میکند که مصوبات شورای عالی حکم قانون را داشته و لازمالاجراست اما موارد مربوط به مقررات و قوانین مردم نیازمند به قانون مجلس شورای اسلامی هستیم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که کار شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوع جمعیت ارزشمند است ولی به قانون نیاز دارد، اشاره کرد و افزود: ایشان در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس نیز در این خصوص تأکید و گله داشتند اما متأسفانه قانون جمعیت و تعالی خانواده تقریباً ۹ سال است که در مجلس مطرح شده و به نتیجه نرسیده است.
عاملی بر ضرورت ایجاد یک سازوکار بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی تأکید کرد و افزود: اصل این سازوکار با عضویت رؤسای کمیسیون آموزش، بهداشت و فرهنگی مجلس در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شوراها و کمیسیونهای تخصصی شورا تعریف شده است اما از آن طرف مجلس؛ سازوکاری برای حضور نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی ندارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری این که طب سنتی در سند نقشه جامع علمی کشور طرح شده است، گفت: رشتههای ترکیبی بین پزشکی مدرن و سنتی ظرفیتی خاص و از جمله موضوعات مشترک برای همکاری بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون بهداشت مجلس است.
عاملی در دیدار با رییس کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی یک نظامواره قوی در حوزه علم و فناوری به وجود آورده است
وی خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرفیت ۴۰ ساله تجربه و بلوغ نظام برنامهریزی فرهنگی و آموزش عالی را دارد.
عاملی تصویب سند نقشه جامع علمی کشور، سند اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی، سند راهبردی کشور در امور نخبگان، آئیننامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی، تأسیس کرسیهای آزاداندیشی، معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، بنیاد ملی نخبگان، صندوق حمایت از پژوهشگران و... و مجموعه ظرفیتهای ایجاد شده در حوزه علم و فناوری را از دستاوردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون در ایجاد سیستم و نظام، عملکرد قابل قبولی داشته و موفق بوده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی یک نظامواره قوی در حوزه علم و فناوری کشور به وجود آورده است.
عاملی تأمین زیرساختهای سیاستگذاری، برنامهریزی و نهادسازی را از دستاوردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد و گفت: نتایج آن در رتبه علمی ایران در جهان، رابطه دانش با اقتصاد، صنعت و فناوری و استقلال قابل توجه کشور در حوزه تولید اقلام مورد نیاز مردم اعم از مواد غذایی و دارو و... مشاهده میشود.
وی با بیان این که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس موضوعات مشترکی با شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد، اظهار داشت: شورای تحول نوسازی نظام آموزشی کشور با محوریت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرایی شدن این سند تشکیل شد و باید اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط دبیرخانه این شورا پیگیری و نظارت شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس در حوزه سیاستگذاری و تقنین و تفکیک در امر نظارت و ارزیابی اجراییسازی تأکید کرد: هماهنگی بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای جلوگیری از تداخلات در سیاست گذاری، مقررات گذاری و نظارت بر اجرایی شدن مصوبات شورای عالی شکل گیرد که با ایجاد کمیته تلفیق بین دبیرخانه شورا و مجلس میتوان در این مسیر حرکت کرد.