کد خبر: ۳۷۸۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
ارسال به دوستان
ذخیره
احمد اسکندری، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمان، به «شهروند» می‌گوید که از اتفاقی که در مدارس این استان افتاده اطلاعی ندارد و شاید خود والدین یا دانش‌آموزان چنین تقاضایی از مدارس دارند: «مگر می‌شود مجبور به ثبت‌نام در کلاس‌های گاج شوند، چه کسی آنها را مجبور کرده؟» اسکندری در پاسخ به این سوال که اگر تخلف مدارس در اجبار والدین برای ثبت‌نام فرزندان‌شان در کلاس‌های گاج اثبات شود، چه برخوردی می‌کنید؟ می‌گوید: «نام آن مدارس را به ما بگویید، مدیرشان را برکنار می‌کنیم.»

بچه‌ها یازده‌ سال در مدرسه درس می‌خوانند و‌ سال دوازدهم برای سرنوشت‌شان می‌جنگند. این روندی است که تا به حال بارها معلمان، کارشناسان و حتی وزرای آموزش‌وپرورش درباره آن‌ گلایه کرده‌اند و هر بار هم همه چیز به اینجا ختم شده: «زورمان به مافیای کنکور نمی‌رسد». بخشنامه‌ها هم در این جنگ کمکی به خانواده‌ها و آموزش‌وپرورش نکرده‌اند و موسسات کنکوری از راه‌های مختلفی خود را به کلاس‌های درس بچه‌ها رسانده‌اند؛ حتی در روزهایی که کرونا کلاس‌های درس را تعطیل کرده است. هجوم تبلیغات و ترفندهای این موسسات به جایی رسیده که بچه‌ها و والدین‌شان در بعضی از مدارس راهی به جز ثبت‌نام در کلاس‌های این موسسات پیش رویشان نمی‌بینند. این همدستی نانوشته‌ای است بین مسئولان مدارس که بهانه بالا‌بردن آمار قبولی‌شان را دارند و موسسات کنکور که اگر از در بیرون شوند راهی دیگر برای ورود پیدا می‌کنند. ماجرا در بعضی از مدارس این پیچیدگی‌ها را هم ندارد.

به گزارش شهروند، بعضی از مدارس خوب در این شهر آشکارا هنگام ثبت‌نام به خانواده‌ها آدرس موسسه گاج را می‌دهند: «موقع ثبت نام در مدرسه برگه‌ای دست ما می‌دهند و می‌گویند بروید گاج؛ همه چیز علنی است. گاج هم برگه را می‌گیرد و حساب می‌کند که برای هر درس چقدر باید پرداخت کنیم.» این پیام خانواده یک دانش‌آموز کرمانی است، توضیح بیشتری هم نمی‌دهد؛ چون نگران است شرایط در مدرسه برای فرزندش سخت شود. ماجرا در این مدارس فقط تبلیغ و ترغیب دانش‌آموزان نیست. دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان به ‌طور غیرمحسوس مجبور می‌شوند با پرداخت هزینه‌های بالا در این کلاس‌ها ثبت‌نام کنند. این شکایتی است که خانواده‌ها و بعضی از معلمان کرمانی را همدل کرده است، آنها با نگرانی از اینکه هویت‌شان مشخص نشود درباره ماجرای کنکور در کرمان می‌گویند. در شهری که مدت‌هاست دارد تلاش می‌کند که نتایج بهتری در کنکور سراسری کسب کند و طرح‌های مختلفی برای این نتیجه اجرا کرده است.

معلمان می‌گویند دست کم دو سه ‌سال است که فعالیت موسسه گاج در کرمان به اوج رسیده است. یکی از معلمانی که ‌سال آخر تدریس خود را در یکی از مدارس خوب این شهر می‌گذراند، می‌گوید: «مثلا می‌روید مدرسه و فرزندتان هم شاگرد یک مدرسه خوب است، مدرسه می‌گوید دو تا از درس‌ها را باید بروید در گاج ثبت نام کنید. بچه‌ها مجبور می‌شوند چند‌میلیون تومان پول داده و آنجا ثبت نام کنند. تازه اگر گاج کلاس بزرگ نداشته باشد، کلاس‌ها در خود مدرسه برگزار می‌شود. احتمالا قراردادی با مدرسه دارند.» تا پیش از این هر مدرسه در طول‌ سال تحصیلی یا تابستان کلاس تقویتی برای بچه‌ها می‌گذاشت که معلم هم برای همان مدرسه بود و این کلاس‌ها با هزینه کمتری برگزار می‌شد. این امکان هم وجود داشت که بعضی از بچه‌ها که وضع مالی خوبی نداشتند کمتر پول می‌دادند. اما حالا وقتی بچه‌ها کلاس تقویتی می‌خواهند مدرسه آنها را به کلاس‌های گاج می‌فرستد: «بچه‌ها به‌خصوص محصلان کلاس دوازدهم استرس زیادی دارند، مجبور می‌شوند به حرف مدرسه گوش کنند و در این کلاس‌ها ثبت نام کنند.»

ثبت نام پایه دوازدهم در کرمان شروع شده است. یکی از دبیران که بیش از ١٠ سال است در مدارس تدریس می‌کند، می‌گوید ماجرای رقابت اجازه نمی‌دهد والدین درست تصمیم بگیرند یا از طرف دانش‌آموز تحت فشار قرار می‌گیرند: «از قبل از امتحانات صحبت این ماجرا بود، ولی من از اوایل تیر شنیدم که مدرسه‌ها چنین کاری می‌کنند. ما در کرمان سال‌هاست که نتیجه خوبی در کنکور نگرفته‌ایم و هر ‌سال هم به این بهانه طرح‌هایی اجرا می‌شود. سال‌های قبل طرح صبا بود که از بچه‌ها پول می‌گرفت و امسال انگار با گاج قرارداد بسته‌اند. ممکن است بچه‌ها به کلاس مدرسه نیایند و به ‌طور کامل بروند گاج. اما با این همه هزینه نتیجه‌ای هم نمی‌گیرند و بسیاری از بچه‌ها از مهر و آبان پشیمان می‌شوند و آن وقت دیگر نه راه پس دارند و نه راه پیش. در کرمان گاج همه جا را قبضه کرده است و پشت همه اینها یک مدرسه غیرانتفاعی بزرگ است.» امسال آن‌طور که معلمان می‌گویند کل مجموعه درس‌های رشته تجربی و ریاضی بین ۶ تا ۸‌میلیون تومان برای خانواده هزینه دارد؛ این سوای آزمون‌ها و مشاوره‌هایی است که بعدا ارایه می‌شود و پول جداگانه‌ای بابت آن می‌گیرند. معلمان خبر داده‌اند مدارس تیزهوشان، علامه حلی، رضوانی‌نژاد، پروین و پیامبر اعظم کرمان به شاگردان‌شان می‌گویند که بروید گاج ثبت نام کنید. اما این اسامی کامل نیست و گفته می‌شود مدارس دیگری هم در کرمان این برنامه را اجرا می‌کنند: «چرا گاج باید وارد مدارس دولتی شود؛ آن هم مدارس خوب که دانش‌آموزان‌ آنها می‌توانند نتیجه مناسبی در کنکور کسب کنند؟ اگر این کلاس‌ها کمک می‌کنند پس چرا مدارس عادی دولتی این طرح را ندارند؟»

موسسات کنکور سعی می‌کنند با روش‌های مختلف بچه‌ها را به ثبت نام تشویق کنند. آنها شاگردان معدل الف هر کلاس را مجانی ثبت نام می‌کنند، به بچه‌های معدل بالا تخفیف می‌دهند و گاهی چند جلسه رایگان کلاس تشکیل می‌دهند، در مدارس همایش رایگان برگزار می‌کنند و خیلی زود همه بچه‌های مدرسه تصمیم می‌گیرند در این موسسات ثبت نام کنند. یکی از معلمان کرمان که در همین مدارس خوب تدریس می‌کند از مدرسه‌ای تعریف می‌کند که به بچه‌ها می‌گوید حق ندارید تا قبل از ساعت ۲ یا ۴ به خانه بروید و آنها را به زور به این کلاس‌ها می‌فرستند: «حتی مدیران مدارس راضی هستند که دانش‌آموز سر کلاس درسی نیایند ولی کلاس‌های گاج را حتما برود. اگر خانواده‌ها به‌جد بایستند می‌توانند در کلاس‌های گاج ثبت نام نکنند ولی تبلیغات مدرسه که اغلب غلوشده هستند تأثیرگذار است و خانواده‌ها هم به دلیل جدیت بچه‌ها و از ترس اینکه مبادا بچه‌شان از بقیه هم‌کلاسی‌ها عقب بیفتد به ثبت نام تن می‌دهند.»

یکی از موضوعات پرحاشیه دوران وزیر پیشین آموزش‌وپرورش، سیدمحمد بطحایی، حذف تبلیغات کنکور از صداوسیما بود و با طرح‌هایی مثل حذف مشق شب به اندازه‌ای موسسات کنکور را عصبانی کرد که آنها برای توضیح عملکردشان سراغ مراجع قم رفتند. آبان ٩۶ مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش حضور موسسات کنکور در مدارس را غیرقانونی دانست. او در این‌باره به ایسنا گفت: «به‌صراحت اعلام کردیم این موضوع تخلف است و در مصوبات شورای عالی آمده است که نباید این حضور و ورود موسسات به مدارس اتفاق بیفتد. حتی کتب کمک آموزشی غیرمجاز هم نباید وارد مدارس شوند و تنها کتب مجاز و معرفی‌شده از سوی سازمان پژوهش اجازه ورود به مدارس را دارند و در غیر این‌صورت تخلف اتفاق افتاده است.» پس از آنکه اعتراضات بطحایی به تبلیغات موسسات کنکور در صداوسیما به جایی نرسید، او تیر ٩٧ بخشنامه‌ای به کل مدارس کشور ارسال کرد که بر اساس آن هر نوع همکاری بین مدارس و موسسات آموزشی مثل برگزاری آزمون و فروش کتاب کمک درسی مطلقا ممنوع شد. در متن این بخشنامه به امضای علیرضا کمرئی، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، آمده است: «آموزش‌وپرورش در جهت صیانت از حقوق مردم و عمل به وظایف ذاتی و تعهدات حرفه‌ای خویش در مراقبت از اهداف تربیتی و برنامه درسی ملی و هماهنگ با تمایل خانواده‌ها، دانش‌آموزان و دلسوزان تعلیم و تربیت کشور به پالایش محیط یادگیری و مدرسه از عوامل مزاحم در جریان تربیت صحیح و واقعی، در اراده‌ای قطعی مخالفت صریح خود را با آزمون‌های زاید و شیوع استفاده از کتاب‌های کمک‌آموزشی که در اغلب موارد با اهداف تعلیم و تربیت رسمی کشور ناسازگار است، اعلام می‌دارد و بر همین اساس وجود هر گونه رابطه مالی مدارس، عقد قرارداد و سازماندهی و همکاری در موضوع مذکور را برای مدیران در سطوح مختلف تخلف از مقررات تلقی می‌نماید و لازم است مدیران محترم اجرای دقیق و صحیح آن را در دستور کار قرار دهند و در ‌سال تحصیلی آتی با توجه به مفاد این بخشنامه از انعقاد هر گونه قراردادی با موسسات مذکور خودداری نمایند.»

این بخشنامه در بعضی از استان‌های کشور موثر بود و در مواردی با مدیران مدارس برخورد صورت گرفت، اما اعتراض معلمان کرمانی تا به حال به جایی نرسیده است. معلمان می‌گویند نه فقط از طریق مسئولان آموزش‌وپرورش که از نماینده‌شان هم پیگیری کرده‌ و نتیجه نگرفته‌اند. احمد اسکندری، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمان، به «شهروند» می‌گوید که از اتفاقی که در مدارس این استان افتاده اطلاعی ندارد و شاید خود والدین یا دانش‌آموزان چنین تقاضایی از مدارس دارند: «مگر می‌شود مجبور به ثبت‌نام در کلاس‌های گاج شوند، چه کسی آنها را مجبور کرده؟» اسکندری در پاسخ به این سوال که اگر تخلف مدارس در اجبار والدین برای ثبت‌نام فرزندان‌شان در کلاس‌های گاج اثبات شود، چه برخوردی می‌کنید؟ می‌گوید: «نام آن مدارس را به ما بگویید، مدیرشان را برکنار می‌کنیم.»

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)