کد خبر: ۳۷۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/رئیس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه مطرح کرد:
رئیس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه بابیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از حجم مراجعات به آرایشگاه‌ها کم شده است، از رشد ابطال پروانه کار و عدم فعالیت در این ایام خبر می‌دهد و می‌گوید: در بازدید‌های بهداشتی که از آرایشگاه‌ها داشتیم اکثر آرایشگاه‌ها خالی بوده و مشتری نداشتند، در این شرایط به جهت در پیش بودن ماه محرم و صفر و نداشتن مشتری در ماه‌های گذشته و تحمیل بار کرایه ، تعداد زیادی از زنان عدم فعالیت و یا تعطیلی موقت خود را اعلام کردند و یا حتی درخواست ابطال داده‌اند.

کاهش ۵۰ درصدی مراجعه به آرایشگاه‌ها/رشد ۲۰ درصدی ابطال جواز کسب در سایه کرونا

گفتارنو/مرضیه قاضی‌زاده: بیش از ۲ هزار واحد آرایشگری در شهرستان کرمان ثبت‌شده‌اند، از این تعداد هزار ۶۰۰ واحد فعال‌اند که هزار ۲۰۰ واحد آن نیز در شهر کرمان‌اند و مابقی در اختیارآباد و چترود و ماهان، جوپار و غیره. واحد‌هایی که اکثراً توسط زنان سرپرست خانوار اداره می‌شوند تا با درآمد حاصل از آن چرخ زندگی‌شان را بچرخانند.
حال، اما چر خواندن این چرخ دشوارتر هم شده است، اعیاد و ایام تعطیلی بدون هیچ درآمدی پشت سر گذاشته‌شده و فاصله چندانی هم تا محرم و صفر نمانده است.
دریچه امید باریک و باریک‌تر شده است، اما کرایه‌خانه، خرج تحصیل فرزندان و هزینه‌های زندگی این حرف‌ها نمی‌شناسد. همین امر است که منجر شده تا زنان خود را به هر دری برای اشتغال بزنند و در بین فرصت‌های محدود اشتغالی که اجازه ورد به آن رادارند، شانسشان را برای درآمدزایی امتحان کنند.

آرایشگری یکی از معدود شغل‌هایی است که زنان استان بدون هیچ دغدغه و یا مانعی می‌توانند برای آن اقدام کنند، شاید همین امر است که منجر شده تا علی‌رغم وضعیت نیمه تاریکی که این صنف با آن روبه‌رو است، بازهم افرادی باشند که به سمت این مهارت می‌آیند.
رئیس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه بابیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از حجم مراجعات به آرایشگاه‌ها کم شده است، از رشد ابطال پروانه کار و عدم فعالیت در این ایام خبر می‌دهد و می‌گوید: در بازدید‌های بهداشتی که از آرایشگاه‌ها داشتیم اکثر آرایشگاه‌ها خالی بوده و مشتری نداشتند، در این شرایط به جهت در پیش بودن ماه محرم و صفر و نداشتن مشتری در ماه‌های گذشته و تحمیل بار کرایه به خانم‌ها، تعداد زیادی عدم فعالیت و یا تعطیلی موقت خود را اعلام کردند و یا حتی درخواست ابطال داده‌اند.
به گفته مینا مرآتی درخواست ابطال و عدم فعالیت نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است، اما نکته جالب آنکه به همان میزان که ابطال رشد داشته بر میزان متقاضیان جدید ورود به کار نیز اضافه‌شده است به‌گونه‌ای که تعداد واردشدگان و خارج شدگان از این صنف تقریباً سربه‌سر است.
مرآتی البته افزایش مراجع برای عدم فعالیت در این فصل از سال را تا حدی طبیعی می‌داند چراکه به گفته او در ۶ ماه اول سال درآمد این شغل بسیار پایین بوده و به‌اصطلاح شرایط رکودی حاکم است، مخصوصاً وقتی‌که توأمان با ماه‌های محرم و صفر باشد.
او ادامه می‌دهد: ما معمولاً عدم فعالیت را در چند ماه اول سال داریم، چون خانم‌ها می‌خواهند اظهارنامه مالیاتی‌شان را رد کنند ترجیح می‌دهند که این عدم فعالیت در اظهارنامه منعکس شود؛ لذا هرساله این مسئله را داشتیم، ولی امسال نسبت به سال قبل بیشتر هم رشد داشته است.
رئیس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه اگرچه هیچ توجیهی برای افزایش متقاضیان ورود به این شغل ندارد، اما با توجه به شرایط اقتصادی معتقد است که خیلی از زنان چاره‌ای به‌جز این کار پیش روی خود نمی‌بینند. او ادامه می‌دهد: من تعجب می‌کنم چرا در این شرایط می‌خواهند این کار را انجام دهند، اما به‌هرحال ما جز اتحادیه‌هایی هستیم که در چند ماه اول سال بیشترین آمار صدوری جواز کسب را داشته‌ایم.
پیش‌بینی درخواست ۹۰ درصدی آرایشگران برای دریافت تسهیلات
بعد از ایام کرونا بود که مرحله‌به‌مرحله بسته‌های حمایت دولت برای حمایت کارآفرینان و واحد‌های صنفی و صنعتی ارائه شد. در قدم اول امکان دریافت تسهیلات صرفاً برای واحد‌هایی بود که لیست بیمه داشتند، به ازای هر کارگر ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان.
اما آن‌طور که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفته است اخیراً این امکان فراهم‌شده که حتی واحد‌هایی که لیست بیمه‌ای ندارند، برای دریافت تسهیلات در سامانه کارا ثبت‌نام کنند.
رئیس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه در پاسخ به این سؤال که احتمال می‌دهید چه تعداد از آرایشگران برای دریافت این تسهیلات درخواست بدهند، می‌گوید: اگر منابع مالی این تسهیلات فراهم شود و بانک‌ها نیز این تسهیلات را پرداخت کنند، همه متقاضی دریافت وام هستند و من پیش‌بینی می‌کنم که ۹۰ درصد اعضای ما برای این وام درخواست دهند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پربازدید ها

فرماندار کرمان: مهمترین مانع در طرح جهش مسکن شهر کرمان مربوط به تامین زمین است

پیش‌بینی تولید  80 هزار تن گندم در شهرستان ارزوئیه

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

در اثر بارش‌های اخیر؛ میلیاردها تومان به بخش کشاورزی جیرفت خسارت وارد شد

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)