کد خبر: ۳۷۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
ارسال به دوستان
ذخیره
سال 92 فقط سه میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان كرمان داشتیم كه سال 93 به بیش از 49 میلیون دلار افزایش یافت و سال 94 نیز به بیش از 263 میلیون دلار رسید كه نشان می داد سرمایه گذاری خارجی در استان كرمان در حال تحول است.سال 95 هم بیش از 222 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی داشتیم كه با جمع تامین مالی پروژه هایی كه بعد از برجام صورت گرفت یك رقم صعودی و قابل توجهی را برای استان كرمان رقم زد.

پس از برجام، روند سرمایه گذاری در بخش های مختلف استان كرمان مورد توجه قرار گرفت و به گفته مسئولان تاكنون فقط در بخش تامین منابع مالی خارجی این استان سه میلیارد دلار سرمایه گذاری محقق شده است.

به گزارش ایرنا سه میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در استان كرمان بیشتر در قالب فاینانس، یوزانس و همچنین انواع سرمایه گذاری های مشاركتی پوششی و غیر پوششی رقم خورده و آنچه مشخص است اینكه هنوز سرمایه های خارجی زیادی باید در این استان جذب شود چرا كه با توجه به تسهیل امكان مبادله پول با سایر كشورها در فضای پس از برجام، اجرای برخی طرح های عمرانی و اقتصادی استان كرمان بوسیله سرمایه گذاران خارجی آغاز شده است.


به عنوان نمونه می توان به پروژه ساخت بزرگترین كارخانه فروكروم خاورمیانه توسط سرمایه گذاران چینی در شهرستان رفسنجان اشاره كرد كه تاكنون حدود 39 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی غیر پوششی را برای این شهرستان به همراه داشته است.


همچنین پروژه ساخت و راه اندازی مركز تجاری و اداری موسوم به گودال خشت مال ها در شهر كرمان كه عملیات اجرایی آن در دولت یازدهم با مشاركت سرمایه گذار عمانی آغاز شد و از سال گذشته تاكنون بیش از 33 میلیون دلار سرمایه خارجی پوششی برای این پروژه جذب شده و پروژه های متعدد دیگری در شهرستان های مختلف استان در جریان بوده كه قرار است با مشاركت سرمایه گذاران خارجی انجام شود و این گوشه ای از حركت جهادی دولتمردان یازدهم در تحقق اهداف توسعه ای و اقتصاد مقاومتی است.

براساس آمار رسمی سال گذشته 32 هزار و 802 شغل در استان كرمان ایجاد شد كه بیشترین میزان ایجاد شغل در سال های گذشته به شمار می رود.


**رشد 74 برابری سرمایه گذاری خارجی در استان كرمان
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان كرمان  در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: وقتی دولت یازدهم با تمام مشكلات پیش رو سرمایه گذاری خارجی را در این استان از سه میلیون دلار به بیش از 222 میلیون دلار می رساند یعنی اینكه در ایجاد روابط مالی با دنیا موفق عمل كرده است.

جعفر رودری یادآور شد: سه میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی و تامین مالی پروژه های استان كرمان از طریق فاینانس و یوزانس از نتایج برجام بوده است.
وی گفت: سال 92 فقط سه میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان كرمان داشتیم كه سال 93 به بیش از 49 میلیون دلار افزایش یافت و سال 94 نیز به بیش از 263 میلیون دلار رسید كه نشان می داد سرمایه گذاری خارجی در استان كرمان در حال تحول است.


وی تصریح كرد: سال 95 هم بیش از 222 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی داشتیم كه با جمع تامین مالی پروژه هایی كه بعد از برجام صورت گرفت یك رقم صعودی و قابل توجهی را برای استان كرمان رقم زد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان كرمان گفت: براساس آنچه الان برآورد می شود بین 11 تا 13 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری به صورت سالانه در اقتصاد استان كرمان انجام می شود.
وی افزود: برآورد می شود تمام این عدد بتواند 20 تا 25 هزار شغل را ایجاد كند و نیاز شغلی استان سالانه 35 تا 37 هزار شغل است كه باید ایجاد شود تا نرخ بیكاری استان تا پایان برنامه ششم به 7.6 برسد و برای تحقق این امر حدود 24 هزار و 500 میلیارد تومان منابع نیاز داریم.

**پس از برجام گشایش های خوبی در اقتصاد كرمان رقم خورد
رئیس كمیسیون امور زیربنایی و سرمایه گذاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی استان كرمان هم گفت: حقیقتا بعد از برجام گشایش های خوبی در حوزه های اقتصادی رقم خورد و برخی از مسائل هم پیشرفت خوبی داشت و سرمایه گذاران خارجی تمایل زیادی پیدا كردند كه در استان كرمان سرمایه گذاری كنند.
حمید عزت آبادی پور خاطرنشان كرد: بعد از برجام كارخانه های بزرگ استان كرمان توانستند بخشی از تامین مالی خود را از خارج كشور انجام دهند كه در گذشته عملا این امكان فراهم نبود.


وی افزود: سرمایه گذاران خارجی با یك نگاه باز و كلان، رفت و آمدها و مذاكرات خود را با كرمانی ها شروع كردند اما با توجه به ایجاد برخی بدعهدی ها توسط طرف های مذاكره كننده برجام، نگاه های سرمایه گذاران هم مقداری سردتر شد.


این فعال اقتصادی گفت: بعضی كشورها به لحاظ نگاهی كه به ایران و امنیت ایران دارند، بسیار مشتاق هستند در ایران سرمایه گذاری كنند و اینگونه نیست تمایل به سرمایه گذاری صرفا از سوی سرمایه گذاران ایرانی باشد.
وی تصریح كرد: برجام فرصتی را برای سرمایه گذاران خارجی به وجود آورد كه بتوانند تجارت خود را با ایران و استان های مختلف كشور گسترش دهند.


وی با بیان اینكه به آینده مشاركت سرمایه گذاران خارجی در كرمان خوشبین است گفت: در حال حاضر آنچه مشخص است اینكه سرمایه گذاران خارجی هم منتظر نتایج انتخابات در ایران هستند كه براساس آن برنامه ریزی كنند.
عزت آبادی پور افزود: خوشبختانه امروز بسیاری از بانك های اروپایی روابط كارگزاری خود را با بانك های ایران برقرار كرده و بعضا از ایران ال سی می پذیرند با این حال هنوز برخی بانك های بزرگ دنیا هنوز روابط خود را با ایران برقرار نكرده اند و واقعیت این است كه بانك های ما از استانداردهای جهانی عقب بودند در غیر این صورت ارتباط با بانك های بزرگ جهانی دور از دسترس نبود.


وی گفت: صادقانه بگویم استان كرمان را از لحاظ شرایط زیرساختی و جذب سرمایه گذاری كمی ضعیف می بینم و باید شرایط صدور مجوزها و انجام امور اداری سرمایه گذاران در این استان آسان تر و روان تر شود چرا كه در حال حاضر روند دریافت مجوزها برای سرمایه گذاران واقعا خسته كننده است.
رئیس كمیسیون امور زیربنایی و سرمایه گذاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی كرمان اظهار كرد: استاندار واقعا به دنبال این موضوع هستند كه شرایط سرمایه گذاری در كرمان راحت تر شود و بارها اعلام كردند كه فرش قرمز استان كرمان برای سرمایه گذاران پهن است.


وی گفت: انتظار می رود اختیارات استاندار كرمان در هموار كردن شرایط سرمایه گذاری افزوده شود و او بتواند با قدرت بیشتری در جهت حل مشكلات پیش روی سرمایه گذاری ورود كند و در دولت یازدهم در خصوص رفع این مشكلات كارهای بزرگی انجام شده اما باید به گونه ای برنامه ریزی شود كه در كوتاه ترین زمان ممكن مشخص شود آیا برای سرمایه گذاری برای این پروژه موافقت می شود یا خیر؟ در حالی كه برای یك سرمایه گذار و فعال اقتصادی، زمان یكی از مهمترین شاخص هاست.


با تمامی تفاسیر موجود درباره برجام و اثرات پس از آن واقعیت این است كه امروز انجام بسیاری از خدمات فنی و مهندسی و پیمانكاری در خارج از كشور، به دلیل قبول ضمانت نامه های صادره از برخی بانك های ایرانی توسط بانك ها و شركت های خارجی افزایش یافته و بنا به گفته برخی فعالان اقتصادی استان كرمان، نقل و انتقال ارز از طریق سیستم بانكی به جای استفاده از سیستم صرافی و كاهش ریسك های آن امكانپذیر شده است.


آنچه از ادوار گذشته مورد گلایه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی استان كرمان قرار گرفته بود، تاخیر در تامین زیرساخت های داخلی به دلیل بروكراسی اداری موجود است اما پر واضح است كه در چهار سال گذشته با واگذاری برخی اختیارات مركزی به استان ها، سرعت اجرای طرح های اقتصادی استان كرمان با استفاده از سرمایه گذاری خارجی همچنان رو به افزایش است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)