کد خبر: ۳۷۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/واکنش مشاور استاندار به اطلاع‌رسانی‌های نمایندگان از انتصابات:
مشاور استاندار کرمان در امور رسانه و روابط عمومی با تأکید بر این نکته که برای انتصابات تا زمانی که حکمی صادر نشده و امضا نشده امکان اطلاع‌رسانی وجود ندارد، گفت: در انتصابات باید اطلاع‌رسانی رسمی صورت بگیرد. ممکن است گزینه‌هایی مطرح می‌شود، اما این گزینه‌ها باید مصاحبه دهند و رزومه‌شان بررسی شود.
نمایندگان در چارچوب وظایف تعریف‌شده خود عمل کنند/این شیوه اطلاع‌رسانی غیرحرفه‌ای است/ یک نماینده مجلس مرجع اعلام خبر انتصاب فرماندار نیست
 
گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:۲۳ تیرماه بود که شهباز حسن‌پور، نماینده مردم سیرجان و بردسیر خبر انتصاب ابوذر عطاپور فرماندار فعلی شهرستان جیرفت از سوی استاندار کرمان به‌عنوان فرماندار ویژه سیرجان را رسانه‌ای کرد. البته به نظر می‌رسد که رئیس مجمع نمایندگان استان چندان با این انتصاب موافق نبوده است چراکه به گفته خودش علی‌رغم میل باطنی بر انتخاب فرماندار غیربومی، به نظر استاندار کرمان احترام گذاشته است.
تیرماه به اتمام رسید و چند روزی هم از مردادماه می‌گذرد و کماکان خبری از این انتصاب نیست، موضوعی که خارج از چرایی تأخیر، این سؤال را ایجاد می‌کند که چرا مسئله‌ای که در حیطه وظایف وزارت کشور و استاندار است را یک نماینده مجلس اطلاع‌رسانی کرده است.
البته ازاین‌دست اظهارنظر‌های نمایندگان مجلس کم هم نیست، خصوصاً در مجلس جدید. پیش‌ازاین نیز نماینده مردم رفسنجان و انار که از او در رسانه‌ها به‌عنوان رئیس دفتر محمدتقی مصباح یزدی نام‌برده می‌شود در نشست مطبوعاتی خود اعلام کرده بود که هیچ برنامه‌ای برای تغییر مدیران شهرستان ندارد.
حجت‌الاسلام حسین جلالی که با پیشنهاد ختم قرآن کریم، به سوژه داغ رسانه‌ها تبدیل‌شده بود در اظهارنظری جدید گفته است که عدم دخالت دیگر نمایندگان در حوزه استحفاظی رفسنجان رعایت قانون است، قانون به ما می‌گوید حوزه استحفاظی هر شهرستانی برای خود آن شهرستان محترم است و من در مجمع نمایندگان استان این موضوع را مطرح کردم.
این پیشنهاد او که با موافقت مجمع نمایندگان استان نیز روبه‌رو شده است عملاً دست سایر نمایندگان استان را از معدن مس سرچشمه کوتاه کرد چراکه بنا به این پیشنهاد صرفاً مسئولان و مدیران رفسنجان در این حوزه باید دخالت کنند و دیگران نباید بدون مشورت و نظر نماینده در حوزه استحفاظی یکدیگر دخالت کنند.

در انتصابات باید اطلاع‌رسانی رسمی صورت بگیرد
مشاور استاندار کرمان در امور رسانه و روابط عمومی با تأکید بر این نکته که برای انتصابات تا زمانی که حکمی صادر نشده و امضا نشده امکان اطلاع‌رسانی وجود ندارد، گفت: در انتصابات باید اطلاع‌رسانی رسمی صورت بگیرد. ممکن است گزینه‌هایی مطرح می‌شود، اما این گزینه‌ها باید مصاحبه دهند و رزومه‌شان بررسی شود.
عباس تقی زاده ادامه داد:در این پروسه نظر مشورتی نماینده‌ها گرفته و در کنار آن سایر نظر‌ها از مراجع دیگر هم اخذ می‌شود. پیشنهاد به وزارت کشور به جهت هماهنگی ارسال و در آنجا حکم فرماندار امضا می‌شود. تا زمانی که این اتفاق نیفتاده، استانداری، روابط عمومی استانداری و یا معاون سیاسی نمی‌تواند این مسئله را اعلام کند چراکه حکم جنبه قطعی ندارد.
تقی زاده در خصوص تبعات این شیوه اطلاع‌رسانی غیراصولی، اظهار داشت:مطرح‌شدن نام این افراد می‌تواند به آن‌ها ضربه بزند چراکه انتظاراتی ایجاد می‌شود. لذا اخلاقی‌تر است که این موضوعات تا زمانی که قطعی نشده است، اعلام نشود.
او همچنین خاطرنشان کرد: وقتی یکجایی شایعه‌ای مطرح می‌شود که فرماندار یک شهرستان قرار است تغییر کند و یا قرار است به‌جای دیگری منتقل شود، خودبه‌خود امور به‌صورت قبل انجام نمی‌شود و یا ممکن است اقتدار او در شهر همانند گذشته نباشد.
تقی زاده متذکر شد:برای انتخاب فرماندار و سفر مقامات مثل وزرا و رئیس‌جمهور و سایر مقامات استان کرمان نیز مشخص است که باید چه کسی اطلاع‌رسانی کند. مثلاً برای سفر رئیس‌جمهور به یک استان حتی روابط عمومی استانداری اجاره اطلاع‌رسانی ندارد و این را باید روابط عمومی و دفتر رئیس‌جمهور اعلام کند. این مسئله حتی به ما ابلاغ‌شده است و به خاطر همین امر نیز ما درزمینهٔ مورد مشابه ورود پیدا نکردیم، اما شاهد هستیم که برخی از افراد و به‌ویژه نماینده‌های مردم استان در مجلس شورای اسلامی مصاحبه می‌کنند و مشابه این خبر‌ها را اعلام می‌کنند.

نمایندگان در چارچوب وظایف تعریف‌شده خود عمل کنند
مشاور استاندار کرمان در امور رسانه و روابط عمومی با تأکید بر غیرحرفه‌ای بودن این شیوه از اطلاع‌رسانی نمایندگان استان، اظهار داشت:این موضوع ازلحاظ اطلاع‌رسانی یک پدیده غیرحرفه‌ای است، به این دلیل که وظایف نماینده‌ها مشخص است و وظایف مدیران اجرایی، استاندار، وزارت کشور و قوه مجریه هم مشخص است لذا بهتر است که ما در چارچوب وظایف تعریف‌شده خودمان عمل کنیم.
تقی زاده بابیان اینکه در کشور ما بعضی چیز‌ها به‌قدری تکرار شده که همه فکر می‌کنند که ایراد ندارد، اذعان داشت:رسانه‌ها باید بدانند که یک نماینده مجلس مرجع اعلام خبر انتصاب فرماندار نیست. ممکن است نماینده طرف مشورت قرارگرفته باشد و گزینه‌ای را پیشنهاد داده باشد، اما درنهایت تصمیم گیر در استان، استاندار و وزارت کشور است و متأسفانه این رویه نه در استان ما و نه حتی در کشور رعایت نمی‌شود.

او با اشاره به شرایط موجود در کشور طولانی شدن انتخاب فرمانداران و معاون هماهنگی امور اقتصادی استان کرمان، گفت: ما سعی می‌کنیم تا جای ممکن این اصول اطلاع‌رسانی که به ما ابلاغ‌شده است را رعایت کنیم و این انتظار راداریم که بقیه هم رعایت کنند، ولی طولانی شدن معرفی فرمانداران و یا طولانی شدن معرفی معاون اقتصادی در استانداری کرمان انتظاری در جامعه رسانه‌ای ایجاد کرده که به من هم منتقل‌شده است.

طولانی شدن انتصاب‌ها، منجر به شایعات و شبه خبر‌ها می‌شود
تقی زاده ضمن به‌حق دانستن خواسته مردم و جامعه رسانه‌ای برای معرفی و انتصاب هر چه سریع‌تر مسئولین استانی، گفت:این موضوع ازنظر من یک انتظار به حقی است، اما در این زمینه ما صرفاً می‌توانیم بگوییم که گزینه‌هایی مطرح و در حال رسیدگی است و در صورت نهایی شدن اعلام خواهد شد.
او ادامه داد: من شخصاً اعتراف می‌کنم به نسبت زمان زیادی صرف انتخاب و انتصاب بعضی پست‌ها شده و این‌یکی از عواملی است که منجر به ایجاد شایعات و شبه خبر‌ها در این زمینه می‌شود و حتی منجر به اظهارنظر‌های مختلف می‌شود. به‌هرحال وقتی‌که یک نماینده ازلحاظ ارزش‌های خبری شهرت دارد و اظهارنظرش مهم هست، مسلماً موردتوجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد.
تقی زاده خاطرنشان کرد:ما در فرایند اطلاع‌رسانی باید پایبند به قواعد تعریف‌شده باشیم و  درعین‌حال فرایند‌های گزینش و انتصاب را در یک بازه زمانی منطقی انجام دهیم تا جلوی شایعات و حواشی گرفته شود.
این استاد ارتباطات، کرونا و انتخابات مجلس را از دلایل احتمالی تأخیر در انتصابات استانی دانست و در این رابطه اظهار داشت: شاید ترجیح وزارت کشور این بوده است که نماینده‌های جدید انتخاب شوند و اگر قرار است تا انتصابی درجایی صورت بگیرد ترجیحاً با هماهنگی نمایندگان جدید انجام شود. همچنین شیوع بیماری کرونا باعث شد که برخی از امور از اولویت خارج شوند چراکه مهار بیماری در اولویت قرار داشته است.

او البته متذکر شد که بهتر است تا دولت در سال پایانی خود باقدرت به کار خود ادامه داده و فرایند انتصابات را تسریع کند چراکه هر چه فرایند انتصاب‌ها کوتاه‌تر شود و پست‌هایی که خالی مانده سریع‌تر پر شود بهتر خواهد بود چراکه باید بپذیریم که وقتی درجایی فرمانداری استعفا کرده و حضور ندارد خودبه‌خود برخی از امور دچار کندی می‌شود.

استاندار وقت زیادی برای طرح‌های اقتصادی و امور اقتصادی می‌گذارد
مشاور استاندار کرمان در امور رسانه و روابط عمومی در پاسخ به چرایی تأخیر ۴ ماهه در انتصاب معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان و تبعات این امر، گفت: تلاش استاندار کرمان این بوده است که نبود برخی فرمانداران و یا حتی استعفای معاون اقتصادی خللی در کار ایجاد نکند و الآن هم امور معاون اقتصادی را ایشان انجام می‌دهند.
تقی زاده ادامه داد: در ۴ ماهی که از استعفای دکتر دهقان گذشته است گزینه‌هایی مطرح‌شده‌اند و برخی از گزینه‌ها به مراحل بعدی نرفتند و برخی هم خودشان قبول نکردند چراکه سال پایانی دولت است و این مسئله وجود دارد که مسئولیت خیلی درازمدت نیست.
او بابیان اینکه شهادت می‌دهم که دائماً انتخاب گزینه‌ها برای مسئولیت‌هایی که خالی مانده است در حال انجام است، گفت: برخی از مراحل زمان‌بر است و امیدواریم که زودتر حل شود و معاون هماهنگی اقتصادی استاندار هم به‌زودی معرفی شود چراکه همه می‌دانند که اقتصاد اولویت اول دولت است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)