کد خبر: ۳۷۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
ارسال به دوستان
ذخیره
استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه شیکاگو توافق ایران با چین را راهی برای خروج تهران از انزوا دانست و ضمن تشبیه حادثه رخ داده برای هواپیمای ماهان به اتفاق شلیک ناو وینسنس به هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس، عواقب این اقدام را خطرناک توصیف کرد.

پروفسور «ماروین زونیس» استاد اقتصاد سیاسی بین‌الملل در دانشگاه شیکاگو است،  به بیان نظرات خود پیرامون تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا پرداخت.

توافق با چین در کاهش انزوای ایران موثر است

 به گزارش ایلنا،این کارشناس برجسته در ابتدا در مورد توافق ایران و چین گفت:  هر توافقی که ایران با یک کشور دیگر منعقد می‌کند می‌تواند به تهران در کاهش انزوای تحمیل شده توسط تحریم‌های ایالات متحده کمک کند. در نتیجه چنین توافقاتی با ایران، در قالب سرمایه‌گذاری، تجارت، کمک‌های فنی و موارد مشابه در مقابل تحریم‌ها سودمند خواهد بود. اما مطمئناً تا زمانی که جزئیات این توافق را نبینیم رسیدن به یک نتیجه قطعی غیرممکن است.

توافق‌نامه توانایی کاهش تاثیر تحریم‌ها برای ایران را دارد

وی در ادامه اضافه کرد: در صورت موفقیت‌آمیز بودن این توافق ، از عواقب تحریم‌ها کاسته و به ایران اجازه می‌دهد تا سیاست خارجی خود را با دست باز ادامه دهد. این توافق‌نامه مطمئناً توانایی کاهش تاثیر تحریم‌ها  برای ایران را دارد. اما همچنین این احتمال را دارد که سال‌های آینده ایران را به چین مقروض کند.

زونیس تاکید کرد: چین  روابط خود با ایران را «مشارکت استراتژیک» عنوان می‌کند، همان اصطلاحی که برای روابط خود با عربستان سعودی به کار می‌برد. بعید است چین رابطه با ایران را با هزینه قطع روابط خود با دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس دنبال کند.

همه نظرسنجی‌ها حاکی از شکست ترامپ در انتخابات است

وی افزود: ترامپ، پمپئو و برایان هوک هنوز معتقد نیستند که تحریم‌ها شکست خورده است و مدعی‌اند که توافق با چین، ایران را از تحریم‌ها نجات نمی‌دهد. آنها اصرار دارند که تحریم‌ها هنوز کار می‌کند.

استاد اقتصاد سیاسی بین‌الملل دانشگاه شیکاگو در مورد سرنوشت برجام گفت: همه نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که احتمالاً ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر مجدداً انتخاب نخواهد شد. دولت جدید ایالات متحده آمریکا به وضوح در تصمیم خروج از برجام تجدیدنظر خواهد کرد.

عواقب تعرض به هواپیمای ایران خطرناک است

این استاد دانشگاه در مورد حادثه تعرض جنگنده‌های آمریکایی علیه هواپیمای مسافربری ماهان گفت: یک هواپیمای نظامی آمریکایی در حال گشت‌زنی در بالای پایگاه هوایی در سوریه در فاصله ۱۰۰۰ متری پرواز ماهان به بیروت را مورد تعرض قرار داده است. این حادثه بیش از حد یادآور شلیک به یک پرواز مسافربری ایرانی در سال ۱۹۸۸ توسط ناو وینسنس در خلیج فارس است. این حادثه با فوت غم‌انگیز جان بسیاری از مردم ایران همراه بود. حادثه ماهان نیز پس از انفجار در نطنز رخ داده است که می‌تواند با هم مرتبط باشد. در کل، عواقب این اتفاقات بسیار مضر و خطرناک است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)