کد خبر: ۳۷۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی کرمان مطرح کرد:
مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی کرمان بابیان اینکه بعد از هر استرس خیلی از افرادی که زمینه بیماری دارند، بیماری‌شان عود می‌کند، می‌گوید: معمولاً بیشترین اختلالاتی که در زمان استرس،بروز می‌کنند اختلالات اضطرابی است .

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:کرونا یک گام از بحران جلوتر است، همه‌گیری کوید ۱۹ چالشی جدید است که حتی قابل قیاس  با بلایای طبیعی و یا جنگ هم نیست چراکه در جنگ‌ها و درگیری دشمن به‌راحتی قابل‌تشخیص است، اما در این بیماری افراد از خودی‌ها ضربه می‌خورند و هیچ سنگرگاه و پناهگاه امنی ندارند.

به‌عبارت‌دیگر برای جلوگیری از این بیماری،  تنها را ه چاره جمع گریزی و رعایت فاصله اجتماعی است، اما همین موضوعات خود زمینه معضلات دیگری همچون وسواس فکری و افسردگی را فراهم آورده و تأثیر مخربی بر سلامت روان افراد گذاشته است.

مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان  بابیان اینکه بعد از هر استرس خیلی از افرادی که زمینه بیماری دارند، بیماری‌شان عود می‌کند، می‌گوید: معمولاً بیشترین اختلالاتی که در زمان استرس،بروز می‌کنند اختلالات اضطرابی است .

به گزارش گفتارنو،علی بهرام نژاد ادامه می‌دهد: در اختلالات اضطرابی که در اثر استرس‌های این‌چنین عود می‌کند، بیشترین فراوانی مربوط به وسواس است، حتی در این شرایط بیماران وسواسی، علائمشان تشدید هم می‌شود.

به گفته بهرام نژاد استرس حتی زمینه بروز دوباره  بیماری‌های بهبودیافته را فراهم می‌کند.

علائم وسواس
مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان  در پاسخ به این سؤال که چگونه بفهمیم دچار وسواس شده‌ایم، می‌گوید:به‌طورکلی سه ویژگی نشان‌دهنده یک اختلال است، فرد دچار استرس شود، شرایط برای فرد به‌قدری سخت شود که امکان زندگی عادی برای او  وجود نداشته باشد و رعایت نکات بهداشتی از یک حدی بیشتر شود، به‌گونه‌ای  که عملکرد فرد مختل شود.

بهرام نژاد در تشریح این موضوعات می‌گوید:مثلاً در بیماری کرونا سه کار اساسی باید انجام شود، ماسک زده شود، فاصله اجتماعی رعایت شود و بعد از هر بیرون رفتن دست‌ها به مدت 20ثانیه شسته شود، لذا اگر فردی این فاصله را 4 متر کند و یا دست‌هایش را فرضاً 40ثانیه بشوید و یا هر نوع  رفتارهای اضافه بر این دستورالعمل انجام دهد، دچار وسواس شده است.

او در ادامه افزود: علاوه بر این علائم،کارکرد فرد هم دچار مشکل می‌شود یعنی فرد در خواب دچار مشکل می‌شود، ارتباط اجتماعی‌اش مشکل پیدا می‌کند و دل‌شوره‌های خیلی شدیدی دارد.

برای درمان چه‌کار کند؟

مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی کرمان  در خصوص راه‌های درمان بیماری وسواس می‌گوید: درمان بیماری‌های روان‌پزشکی مثل سایر بیماری‌هاست و نیاز به یک متخصص دارد، پس بنابراین درمان افراد حتماً بایستی توسط یک متخصص انجام گیرد و برای درمان هم دو راهکار  درمان دارویی و درمان‌های غیر دارویی وجود دارد .

بهرام نژاد در این رابطه افزود: در درمان‌های دارویی مصرف داروهای روان‌پزشکی توصیه می‌شود و درمان‌های غیر دارویی نیز شامل استفاده از تکنیک‌های  شناختی و رفتاری با کمک  یک روان‌شناس بالینی است.

رشد افسردگی در پسا کرونا

مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی کرمان بابیان اینکه ما عددی راجع به رشد افسردگی نداریم چراکه پژوهشی در این امر انجام‌نشده است، می‌گوید:ما دو اختلال داریم که در همه کشورها و در تمام جوامع نسبت به سایر اختلالات میزان شیوعش بیشتر است یکی از آن‌ها  اختلال اضطرابی و دیگری اختلال افسردگی  است که میزان شیوعش در تمام جوامع 15درصد است .

بهرام نژاد تصریح می‌کند:اگرچه هیچ سندی مبنی برافزایش افسردگی وجود ندارد اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که اختلالات اضطرابی به‌خصوص وسواس و یا اختلالاتی که مرتبط با موضوع کوید 19 است، افزایش‌یافته است.

مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه از مردم می‌خواهد تا در صورت بروز هرگونه از علائم افسردگی و یا وسواس، با سامانه 4030و یا سامانه 1480سازمان بهزیستی و یا مراکز مشاوره تماس گرفته  و  مشکلاتشان  را مطرح کنند تا ارزیابی‌های لازم صورت گرفته  و ارجاعات داده شود.

او همچنین از مردم می‌خواهد تا از هر گوه مصرف خودسرانه آرامش‌بخش‌ها خودداری کنند چراکه این خوددرمانی تبعاتی خطرناکی همچون اعتیاد را به دنبال دارد.

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)