کد خبر: ۳۷۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
ارسال به دوستان
ذخیره
گفته می‌شود بعد از یک‌سال‌و نیم قرار است از ورزشکارانی که سال 97 در رقابت‌های آسیایی و جهانی روی سکو رفته‌اند، تقدیر شود؛ اما با شیوه‌ای متفاوت. به‌دلیل ادامه شیوع و گستردگی ویروس کرونا برای تقدیر از قهرمانان و مدال‌آوران مراسم ویژه‌ای با حضور رئیس‌جمهور برگزار نمی‌شود؛ اما مبلغ پاداش‌ها به حساب فدراسیون‌های هر رشته واریز می‌شود تا در اختیار ورزشکاران قرار بگیرد.

تقدیر از ورزشکاران مدال‌آور مسابقات آسیایی و جهانی، یکی از بحث‌های جنجالی چند سال اخیر ورزش کشور بوده که مسئولان این حوزه را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است. بالارفتن روز‌به‌روز نرخ ارز و سکه در این سال‌ها، آن‌قدر شرایط را برای وزارتی‌ها سخت و طاقت‌فرسا کرد که در نهایت چاره‌ای ندیدند؛ جز اینکه آیین‌نامه تجلیل را بازنگری کنند و تغییر دهند.

این آیین‌نامه که سال‌ها پیش از سوی مسئولان سازمان وقت تربیت بدنی تهیه و تدوین شد، نحوه تجلیل از مدال‌آوران حاضر در رقابت‌های آسیایی، جهانی و المپیک را با پرداخت سکه به آنها تعیین کرده بود؛ سکه‌هایی که بر‌اساس رنگ مدال به ورزشکاران تعلق می‌گرفت.

وزارت ورزش و جوانان دو سال پیش در شرایطی که کاروان ورزش ایران از بازی‌های آسیایی و پارا‌آسیایی 2018 بازگشته بود و از اعتبار لازم برای پرداخت سکه‌های مدال‌آوران برخوردار نبود، به این نتیجه رسید که در شرایط بد اقتصادی کشور و تحریم‌های بین‌المللی پیش‌رو، آیین‌نامه تجلیل را تغییر دهد و وجه نقد را جایگزین سکه‌های تمام‌بهار آزادی کند؛ اما اکنون در شرایطی که زمان زیادی از تصویب این مصوبه گذشته، وزارت ورزش هنوز آهی در بساط ندارد که جوایز دو سال قبل ورزشکاران را پرداخت کند. آخرین مراسمی که وزارت ورزش برای تجلیل از مدال‌آوران برگزار کرد، ویژه قهرمانان بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی 2018 اندونزی بود.

در این مراسم که خرداد 98 با حضور رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد، 437 مدال‌آور اندونزی شامل 222 ورزشکار آسیایی و 215 ورزشکار پاراآسیایی مورد تجلیل قرار گرفتند. اگرچه پاداش این ورزشکاران مطابق با آنچه وعده داده شده بود، پرداخت نشد؛ اما برگزاری مراسم به میزان 82 میلیارد تومان بار مالی روی دوش وزارت ورزش گذاشت؛ به‌طوری‌که بعد از آن به‌دلیل تأمین‌نشدن اعتبارات لازم، مراسم دیگری برگزار نشد تا از دیگر ورزشکارانی که در سال‌های 97 و 98 صاحب مدال شده بودند، تقدیر شود.

حالا گفته می‌شود بعد از یک‌سال‌و نیم قرار است از ورزشکارانی که سال 97 در رقابت‌های آسیایی و جهانی روی سکو رفته‌اند، تقدیر شود؛ اما با شیوه‌ای متفاوت. به‌دلیل ادامه شیوع و گستردگی ویروس کرونا برای تقدیر از قهرمانان و مدال‌آوران مراسم ویژه‌ای با حضور رئیس‌جمهور برگزار نمی‌شود؛ اما مبلغ پاداش‌ها به حساب فدراسیون‌های هر رشته واریز می‌شود تا در اختیار ورزشکاران قرار بگیرد.

نکته درخور ‌توجه نحوه اعطای پاداش‌هاست که اعتراض‌هایی را به همراه داشته است. وزارتی‌ها در نظر دارند جوایز ورزشکاران را نه به‌صورت یک‌جا؛ بلکه به‌صورت مرحله‌به‌مرحله در اختیار فدراسیون‌ها قرار دهند. بنا بر اعلام علیرضا خسروی، مدیر کل دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی، پرداخت کامل پاداش همه مدال‌آوران سال 97 نیازمند بودجه سنگینی است که تأمین یک‌باره آن از توان وزارت ورزش خارج است؛ به‌همین‌دلیل تصمیم گرفته شده پرداخت پاداش‌ها به‌صورت مرحله‌به‌مرحله انجام شود

. مبلغ مورد نیاز برای تقدیر وزارت ورزش از این ورزشکاران ۲۲ میلیارد تومان برآورد شده که در مرحله اول به 13 فدراسیون اختصاص داده شد است. کشتی (فرنگی و آزاد)، بوکس، تیراندازی، تنیس روی میز، شمشیربازی، اسکی، اسکواش، شنا، ژیمناستیک، جودو، نابینایان و کم‌بینایان، دوومیدانی و کوه‌نوردی فدراسیون‌هایی هستند که در فهرست اولیه وزارت ورزش برای تخصیص پاداش‌ها قرار گرفته‌اند. به گفته ژاله فرامرزیان، معاون منابع مالی و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان، این پاداش‌ها از ابتدای هفته آینده به حساب فدراسیون‌ها واریز می‌شود.

تعطیلی مسابقات داخلی و خارجی در پی شیوع کرونا در حالی به‌لحاظ مالی شرایط سختی را برای ورزشکاران ایرانی به وجود آورده که تأخیر طولانی‌مدت در پرداخت جوایزشان هم مزید بر علت شده تا در روزهایی که خانه‌نشین هستند، به‌سختی امرار معاش کنند. اینها همه در حالی است که هیچ خبری از پرداخت پاداش‌های سال 98 هم نیست. طبق آیین‌نامه جدید دیگر سکه ملاک پرداخت پاداش‌ها نیست. پاداش‌ها به‌صورت امتیازی محاسبه می‌شوند؛ بنابراین رقم پرداختی به ورزشکاران با توجه به رنگ مدال، میدان کسب‌شده و... متفاوت خواهد بود. نکته جالب‌تر این است که در آیین‌نامه جدید که پاداش‌ها به‌صورت وجه نقد است هم قرار است شرایط اقتصادی روز نیز محاسبه شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)