کد خبر: ۳۸۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
ارسال به دوستان
ذخیره
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان:
مهدی شفیعی گفت: در مجموع در کل استان به‌ طورمتوسط ۶۰ تا ۶۵ درصد مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند که این میزان بسیار کم است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در مجموع در کل استان به‌ طورمتوسط ۶۰ تا ۶۵ درصد مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند که این میزان بسیار کم است.

به گزارش ایسنا،مهدی شفیعی، وضعیت استان کرمان را به لحاظ شیوع کرونا قرمز دانست و گفت: کم یا زیاد شدن آمار بستگی به ایام تعطیلات دارد زیرا مردم کمتر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و روی آمار دو روز گذشته (روزهای پنجشنبه و جمعه) نمی‌توان گفت که روند اپیدمی صعودی یا نزولی شده و براساس آمار هفتگی مشخص می‌شود که وضعیت هر منطقه چگونه است.

وی ادامه داد: اگر روند تا آخر هفته همچنان نزولی باشد می‌توان گفت که موج دوم اپیدمی کنترل شده است و انتظار ما این است که روند نزولی شود زیرا مردم حدود سه هفته‌ای است نکات بهداشتی را بیشتر رعایت می‌کنند و گفتنی است که نتیجه رفتار مردم سه هفته بعد مشخص می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این مطلب که هیچ نقطه‌ای در استان وضعیت سفید به لحاظ شیوع کرونا وجود ندارد، تصریح کرد: شاید این هفته که شاخص‌های آماری استان تحلیل می‌شود، منطقه سفیدی داشته باشیم اما در حال حاضر اکثر نقاط استان در وضعیت قرمز و نارنجی و فقط یک یا دو شهرستان ما وضعیت زرد دارند.

وی در بخش دیگری از گفت و گوی خود با ایسنا داشتن دوره کمون را ماهیت بیماری‌های عفونی دانست و بیان کرد: کرونا یک بیماری عفونی واگیردار است و یک دوره پنهان دارد و وقتی ما بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت نکنیم این بیماری طی دو یا سه هفته پس از گذراندن دوره کمون، شیوع انفجاری را آن در جامعه مشاهده خواهیم کرد و این اتفاق نیز در رعایت کردن می‌افتد به ‌طوری‌که اگر مردم توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند زنجیره انتقال این ویروس قطع می‌شود.

شفیعی با تاکید برآنکه اگر مردم رعایت نکنند افزایش تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ انفجاری خواهد شد، عنوان کرد: در شرایط کنونی محدودیت دیگر هیچ کمکی به شکستن زنجیره انتقال ویروس نمی‌کند و محدودیت‌ها صرفا برای مکان‌هایی که آلوده نشده اعمال می‌شود و اکنون اعمال محدودیت شاید آسیب‌های دیگری از جمله اقتصادی و معیشتی را به مردم وارد کند.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به احساس مسئولیت هر فرد اظهار کرد: مردم در شرایط کنونی باید با این رویکرد به اطراف خود نگاه کنند که همه به این ویروس آلوده بوده پس باید توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند و اگر این دید و این نگاه در جامعه وجود داشته باشد، می‌توانیم زنجیره انتقال ویروس را قطع کنیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به این سوال که براساس گفته رییس جمهور از هر سه نفر تقریبا یک نفر به کرونا مبتلا شده باشد، و آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟ به ایسنا گفت: هر کسی یک تفصیری دارد و این خیلی به لحاظ علمی غیرقابل استناد نیست اما به هر حال از هر ۱۰۰ نفر مبتلا حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر آنها بدون علامت و حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر دارای علائم حفیف تا متوسط و حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر نیز دارای علایم شدید بوده به طوری که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند لذا براساس ورودی‌های بیمارستان‌ها می‌توان تعداد مبتلایان را تا حدودی تخمین زد.

وی افزود: برای تحمین دقیق از تعداد مبتلایان نیاز به این داریم که اپیدمی مقداری جلو برود و وقتی موج آن کامل شود می‌توان تعداد مبتلایان را برآورد کرد و هنوز چون در استان کرمان به پیک کامل نرسیدیم نمی‌توان میزان مبتلایان را تخمین زد.

کش مکش کرونا و مردم

شفیعی در پاسخ به این سوال که آیا از کرونا شکست خورده ایم؟ عنوان کرد: نمی‌توان گفت که به طور دقیق از کرونا شکست خورده ایم زیرا با بیماری سر و کار داریم که می خواهد خودش را در جامعه حفظ کند و جامعه نیز می خواهد سلامت خود را حفظ کند و شکست نمادی است که در زمان همه‌گیری با حجم بسیار گسترده‌ای از مرگ و میرها روبرو باشیم و بیماری کاملا از کنترل خارج شده باشد اما خوشبختانه در شرایط کنونی بیماری از کنترل هر چند که افزایش موارد فوتی و مبتلا داشته و طغیان کوچک آن را تجربه می‌کنیم، خارج نشده است.

وی درباره میزان رعایت مسائل بهداشتی از سوی مردم بیان کرد: اکنون در شهرهای بزرگ استان کرمان از جمله شهر کرمان و زرند و براساس بازدیدها و رصدهای صورت گرفته، حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد مردم توصیه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند البته این میزان رعایت کم است و باید به ۸۵ درصد برسد و در شهرهای کوچک حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد و در روستاها  خیلی کمتر رعایت می شود لذا باید در شهرهای کوچک و روستاها نیز این رعایت مسائل بهداشتی به میزان ۸۵ درصد برسد تا بتوانیم زنجیره انتقال ویروس را قطع کنیم و در مجموع در کل استان به‌ طورمتوسط ۶۰ تا ۶۵ درصد مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند که این میزان بسیار کم است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص برگزاری مراسمات ماه محرم عنوان کرد: پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری این مراسم بر عهده ستاد ملی مقابله با کرونا گذاشته شده است و به محض ابلاغ آن به استان‌ها آن را براساس شرایط استان این توصیه‌ها را بومی‌سازی و اجرا خواهیم کرد.

وی از پیش‌بینی خود از روزهای آینده کرونا در استان کرمان سخن به میان آورد و گفت: اگر اتفاقات غیرپیش‌بینی شده‌ای رخ ندهد و مردم همچنان مسایل بهداشتی را رعایت کنند؛ پیش‌بینی می‌کنیم یک سیر کاهشی را در روزهای آتی در استان تجربه کنیم.

شفیعی خطاب به مردم اظهار کرد: با بیماری سر و کار داریم که دارو و واکسن ندارد و راه انتقال آن نیز مشخص است و تنها راه کنترل آن مراقبت های خود مردم است که مبتلا نشوند و زنجیره انتقال قطع شود بنابراین حتما زدن ماسک در خارج از محیط منزل، شستشوی مکرر دست‌ها ماندن در خانه همچنان از مهمترین اقداماتی است که باید از سوی مردم رعایت شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)