کد خبر: ۳۸۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل بهزیستی استان کرمان:
صادق زاده تصریح کرد: ما در سال های گذشته خروجی پاک شده کمی داریم و این اشکال است و باید بحث شود حلقه مفقوده کجاست که معتادان جمع آوری و درمان انجام شده و هزینه صورت گرفته اما یکی از دلایل عدم موفقیت، عدم هماهنگی و همکاری است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: شیوع اعتیاد در جامعه ایرانی سالیانه دو تا سه درصد رشد می کند و موید این است جامعه آگاه نیست و نمی داند معضل اعتیاد خانمان سوز است و این را باور نکرده است و در استان کرمان آمار نگران کننده ای داریم.

عباس صادق زاده با موضوع ساماندهی معتادین متجاهر اظهار کرد: اعتیاد، امروز معضل همه جامعه و بخش زیادی از خانواده ها است.

وی درباره معتادین متجاهر بیان کرد: تعریفی که از معتاد متجاهر مدنظر است، این است که ما افرادی را در کف خیابان می بینیم و به ذهن بر خی از مردم شاید متجاهر محسوب شوند اما از نظر علمی متجاهر نباشند که این بخش آمار خاص خود را دارد.

صادق زاده تصریح کرد: تعریف دیگر این است برخی افراد که ممکن است خانواده هم داشته و کف خیابان نباشند اما مقطعی برای مصرف و موارد اینچنینی به خیابان می آید، متجاهر است؛ متجاهر یعنی سخت درمان، بیمارانی که درمان آنها به راحتی نیست و مصرف چندگانه دارند، منظم مصرف نمی کنند و افرادی با رفتارهای متفاوت هستند.

وی بیان کرد: کسی که این خصوصیت را داشته باشد، فرد عادی نخواهد بود و رفتارهای ضداجتماعی از خود نشان می دهد و به جز درمان های جسمی، حتما به درمان های روانشناختی نیز نیاز دارد و مشکلات روانشاختی شدید و مشکات اجتماعی و خانوادگی هم دارد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: امروز مد نظر ما، متجاهرین کف خیابان هستند که از حمایت هر کسی محروم هستند و در تعاریف اعلام شده، مصرف کننده در ملاء عام و فاقد خانواده و سابقه طولانی در مصرف چندگانه هستند.

وی افزود: امیدواریم در طرح پیش رو(برای ساماندهی معتادین متجاهر) بتوانیم فعالیت های موثر را در دستور کار قرار بدهیم و در مرحله بعد افرادی که در خانواده ها حضور دارند را پوشش بدهیم.

صادق زاده تصریح کرد: آمار ارائه شده درباره معتادین متجاهر براساس تجربه برخورد با این گروه ها به دست آمده و در استان کرمان حدود ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر است که این آمار مربوط به قبل ار کرونا است.

وی بیان کرد: ممکن است ایام کرونا به این آمار اضافه کرده باشد و در مجموع در نگاه بدبینانه نباید در استان بیش از ۲۵۰۰ یا ۳۰۰۰ نفر داشته باشیم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: افرادی هستند رفتار متجاهرانه دارند اما خانواده دارند، رفتارشان در بیرون از خانه بیشتر برای مصرف است و اصطلاحا از پاتوق استفاده می کنند و ممکن است با این افراد آمار به ۴۰۰۰ نفر هم برسد.

وی با اشاره به ظرفیت استان کرمان در زمینه های مختلف افزود: ساماندهی معتادین متجاهر نیازمند حمایت همه است و اگر بخواهیم به برخی از دستگاه ها آن را محدود کنیم، کار بی نتیجه خواهد بود و شاید یکی از دلایل عدم موفقیت همین باشد.

صادق زاده تصریح کرد: ما در سال های گذشته خروجی پاک شده کمی داریم و این اشکال است و باید بحث شود حلقه مفقوده کجاست که معتادان جمع آوری و درمان انجام شده و هزینه صورت گرفته اما یکی از دلایل عدم موفقیت، عدم هماهنگی و همکاری است.

وی بیان کرد: شهرداری ها در تمام استان، سازمان های مردم نهاد، خانواده ها و ... باید پای کار باشند و می توان در این صورت در زمان معقول معتادین متجاهر را ساماندهی و تحت درمان موثر قرار داد و باید حمایت های پس از خروج که بحث مفصلی است، پیگیری شود و در نهایت این افراد به متن جامعه بگردند و بازپیوند شوند که ممکن است این کار طولانی مدت باشد اما یقینا نتیجه بخش خواهد بود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: آمار می گوید ۸۰ درصد افرادی که به عنوان متجاهر جمع آوری و به مراکز تحویل می شوند، چندباره دستگیر می شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه اگر بخواهیم برای موضوعات اجتماعی بحث کنیم نمی توان آن را کتمان کنیم، افزود: در موضوع اعتیاد سال ها کار و صحبت می کنیم، اما کار اثربخش کم صورت گرفته است.

صادق زاده بیان کرد: بی پرده صحبت کنیم، هماهنگی بین دستگاه ها کم است وگرنه موضوع اعتیاد به ویژه در استان کرمان با همه ظرفیت های خوبی که در دولت، مسئولان و سازمان های مردم نهاد و خانواده ها وجود دارد، اعتیاد موضوع بزرگ و لاینحلی نیست.

وی اظهار کرد: قریب به ۹ سال است که در مرکز ماده ۱۶ افرادی جمع آوری و هزینه های هنگفت برای درمان آنها صورت می گیرد اما من شاید نتوانم بیش از ۱۵ درصد خروجی را عنوان کنم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: علت این است که همه در عمل ممکن است ضعف هایی داشته باشیم و در کنار هم نیستیم. در حالی که همه باید در موضوع اعتیاد کنار هم باشند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری ها در حمایت ها، آگاه سازی و فرهنگسازی نقش مهمی دارند، گفت: عدم آگاهی افراد جامعه و خانواده مسئله مهمی است.

صادق زاده بیان کرد: شیوع اعتیاد در جامعه ایرانی سالیانه دو تا سه درصد رشد می کند و موید این است جامعه آگاه نیست و نمی داند معضل اعتیاد خانمان سوز است و این را باور نکرده است و در استان کرمان آمار نگران کننده ای داریم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: متسافانه در حال حاضر خانواده علاوه بر اینکه نقشی در جلوگیری از اعتیاد ندارد تازه طلبکار حاکمیت می شود که چرا فرزند ما معتاد شد؟ لذا باید به درستی دستگاه های دولتی، سمن ها، شهرداری ها و خانواده در زمینه آگاهسازی کار کنند که تاکنون از این خلاء رنج برده و هزینه های سنگین داده ایم.

وی با تاکید بر اینکه اگر می خواهیم طرحی را در زمینه معتادین متجاهر دنبال کنیم، باید به ملزومات توجه کنیم که حمایت و هماهنگی همه دستگاه ها از ملزومات طرح است تصریح کرد: معضل اعتیاد در کرمان قابل حل است و اگر کمک خانواده ها، سمن ها و هماهنگی دستگاه ها باشد با هزینه هایی که تاکنون کرده ایم، می شود کار را انجام داد.

صادق زاده با اشاره به اینکه باید مدیریت منسجم علمی پای کار بگذاریم، تصریح کرد: نباید درخصوص مسائل احساسی برخورد کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: در مرکز ماده ۱۶ در واقع فرد برای درمان های بعدی آماده می شود و باید به این مسئله مهم و بعد از خروج توجه کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در ماه گذشته کلیپی در فضای مجازی درباره حضور عده ای از متجاهرین که در ملاء عام مصرف مواد مخدر و مزاحمت هایی برای شهروندان داشتند، پخش شد و استاندار جلسه ای تشکیل دادند و تصمیم بر این شد نسبت به این موضوع اقدام سریع داشته باشیم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: با توجه به شرایط کرونائی که به دلیل ایجاد کلونی های تجمعی خطرناک، جمع آوری محدود شده بود و خدمات در پاتوق ها ارائه می شد اما به دلیل اینکه این افراد سخت درمان هستند، اقدامات زیاد موثر نبود.

وی با تشکر از معاونت اجتماعی دادگستری استان کرمان برای پیگیری موضوع، افزود: این معاونت نقش بسیار پررنگ و همکاری دارند و پروتکل ماده ۱۶ را بومی کردیم و قرار شد در بازه اول معتادین را جمع آوری کنیم که جمعه گذشته انجام شد.

صادق زاده تصریح کرد: پیش بینی شد به توجه به شیوع کرونا، مرکز غربال و قرنطینه و کووید ۱۹ مخصوص ماده ۱۶ پیش بینی شود در مجموع همه ورودی ها را قرنطینه لحاظ کردیم و قرار است مراحل بعدی مدیریت شده در قالب تیم واحد و با حضور همه دستگاه ها دنبال شود.

وی بیان کرد: برای اسکان ۲۰۰۰ نفر مکان پیش بینی شده و در حال حاضر برای ۱۵۰۰ نفر فضای آماده داریم تا در برنامه مشخص جمع آوری انجام شود و سعی می کنیم معابر و فضاهای عمومی را ایمن کنیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)