کد خبر: ۳۸۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/دبیرکل انجمن پسته ایران مطرح کرد:
اردیبهشت ماه بود که خبر باقیماندن ۱۰۲ هزار تن پسته در انبار‌های کشور که البته قریب به 75 هزارتن آن هم در انبار های استان بود رسانه ای شد  که اظهارنظرهای متفاوتی در خصوص دلیل باقی ماندن این حجم از پسته در انبارهای استان توسط کارشناسان و اعضای انجمن پسته ایران را در پی داشت؛ از بالا رفتن قیمت ارز و پیمان سپاری ارزی گرفته تا بورس پسته و کرونا، اما همه بر یک جمله اتفاق نظر داشتند، آن هم تاثیر بورس پسته بر کاهش صادرات پسته از مهرماه تا دی ماه که از آن به جهت کریسمس و عید چینی ها به دوره طلایی فروش یاد می شد.

گفتار نو/مرضیه قاضی زاده: اردیبهشت ماه بود که خبر باقیماندن ۱۰۲ هزار تن پسته در انبار‌های کشور که البته قریب به 75 هزارتن آن هم در انبار های استان بود رسانه ای شد  که اظهارنظرهای متفاوتی در خصوص دلیل باقی ماندن این حجم از پسته در انبارهای استان توسط کارشناسان و اعضای انجمن پسته ایران را در پی داشت؛ از بالا رفتن قیمت ارز و پیمان سپاری ارزی گرفته تا بورس پسته و کرونا، اما همه بر یک جمله اتفاق نظر داشتند، آن هم تاثیر بورس پسته بر کاهش صادرات پسته از مهرماه تا دی ماه که از آن به جهت کریسمس و عید چینی ها به دوره طلایی فروش یاد می شد.
حال اما کمتر از یک ماه به آغاز فصل برداشت محصول جدید پسته مانده است و همچنان بورس پسته به عنوان چالش پیش رو مطرح است، موضوع دیگر نیز مربوط به بخش نامه جدید بانک مرکزی است که اگر چه تنها چند روز از ابلاغ آن گذشته است اما نگرانی های بسیاری را برای صادرکنندگان و فعالان اقتصادی به دنبال داشته است.
بر مبنای این بخش نامه که در تاریخ 2تیرماه از سمت بانک مرکزی ابلاغ‌شده است صادرکنندگان ملزم به برگشت ارز به قیمت نیمایی خواهند بود که با توجه به قیمت 18 تا 19هزارتومانی نرخ نیمایی، این قیمت قریب به 4 هزار تومان با قیمت ارز آزاد تفاوت دارد. پیش از این رئیس هیئت‌مدیره انجمن پسته ایران در رابطه با تأثیر بخش‌نامه جدید بانک مرکزی بر صادرات پسته، به گفتارنو گفته بود که اگر قرار باشد به این منوال باشد،‌ پسته خریدوفروش نمی‌شود ، صادرات تعطیل می‌شود و ما دوباره به وضعیت 4 ماه قبل برمی‌گردیم.
دبیرکل انجمن پسته ایران در خصوص میزان پسته باقیمانده از سال قبل و برآورد برداشت پسته در سال جاری می گوید:درحال حاضر 60هزار تن پسته موجود است و 180هزار تن تولید امسال خواهد بود که از این مقدار 98هزار تن مربوط به استان کرمان حواهد بود.
حسین رضایی با تاکید بر تاثیر تفاهم نامه بانک مرکزی وانجمن پسته در اردیبهشت ماه می گوید:اگر بخش نامه جدید بانک مرکزی پسته و خرما را مستثنا کند ما مسئله مان حل خواهد شد . ما با روش صادرات در مقابل واردات در دو ماه گذشته نتیجه بسیار خوبی دیده ایم و هیچ مشکلی نداشته ایم.
به گفته رضایی از فروردین تا تیرماه امسال، ۳۵ هزار تن پسته به کشورهای خارجی صادر شد که رشد ۲۳۵ درصدی نسبت به مدت مشابه چهار ساله سال گذشته را نشان می دهد. همچنین قیاس صادرات پسته در خرداد ماه و تیر ماه سال گذشته نشان می دهد که صادرات در خرداد ماه 2برابرو در تیر ماه 3 برابر بوده است.
او در خصوص تاثیر این حجم از پسته بر بازار پسته و کاهش احتمالی قیمت پسته ، می گوید:اگر ما سیاست های عرضه مان را به درستی اعمال کنیم و بخش نامه خلق الساعه اعمال نشود،مشکلی پیش نمی آید.
دبیر کل انجمن پسته ایران در پاسخ به این سوال که چه راهکار ها و تدابیری برای جلوگیری از تاثیرات بورس پسته بر روند صادرات پیش بینی شده است، می گوید:ما در ماهنامه انجمن به طور کامل به بحث بورس پردخته ایم و در مرداد ماه و شهریور ماه به طور کامل برای تولید کنندگان روشن می کنیم که بورس پسته چیست و چه تاثیراتی دارد.
رضایی همچنین در پاسخ به نگرانی های موجود در خصوص کارگران فصلی برداشت پسته و تاثیر این سفرها در انتشار کرونا، می گوید:این موضوع در جلسه ای در ستاد پسته رفسنجان مطرح شد و قرار شد تا پروتکلی را پژوهشکده پسته با همکاری دانشگاه علوم پزشکی آماده شود تا بر مبنای آن شیوه انجام کار در ترمینال ها و باغات مشخص شود.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)