کد خبر: ۳۸۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/ رئیس اتحادیه فرش و صنایع دستی کرمان :
رئیس اتحادیه فرش و صنایع دستی کرمان می‌گوید:چند روز پیش ما در همین زمینه با آقای حسین زاده جلسه داشتیم. ایشان گفتند که شایسته نیست که در بازار مسگر ها، مس زنجان و اصفهان فروخته شود. من همان جا هم گفتم که درمغازه‌های فرش فروشی هم فرش کاشان و تبریزو شهر‌های دیگر هست. محسن اشرف در ادامه می‌افزاید: این موضوع به سلیقه مشتری ارتباط دارد، ما هم مس تولیدی استان را در بازار داریم و هم مس دیگر استان‌ها را تا در مغازه‌ها تنوع جنس وجود داشته باشد.

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده: بعد از صحبت‌های معاون صنایع‌دستی استان کرمان در دومین جلسه‌ی گروه کاری میراث‌فرهنگی استان بود که نگاه‌ها به سمت وضعیت صنعت مسگری کرمان و بازار مسگر‌ها جلب شد.
کاظم حسین زاده در آن جلسه با بیان اینکه هنر مسگری کرمان رو به منسوخ شدن است، گفته بود که زیبنده نیست که در بازار مسگری کرمان، کالا‌های ترکیه و هند و پاکستان عرضه شود.
او مشکلات فنی از جمله به‌روز نبودن محصولات تولید شده مسی در استان را از دلایل عدم توسعه صنعت مسگری در کرمان دانسته بود.
بعد از این جلسه، اما گزارش‌های بی شماری از بازار مسگر‌های کرمان منتشر شد اساس کلی این گزارش‌ها برنبود کوره مسگری و قلم‌زنی روی مس در حجره‌های بازار کرمان و فروش صنایع دستی اصفهان و زنجان در بازار‌های کرمان بود؛ به عبارت دیگر گزارش‌ها حاکی از این مسئله بودند که کرمان که پیش از این مهد هنر‌های مسی بوده است حال به بازاری برای فروش صنایع مسی دیگر استان‌ها تبدیل شده است.
رئیس اتحادیه فرش و صنایع دستی کرمان با اشاره به صحبت‌های معاون میراث فرهنگی به گفتارنو می‌گوید: چند روز پیش ما در همین زمینه با آقای حسین زاده جلسه داشتیم. ایشان گفتند که شایسته نیست که در بازار مسگر ها، مس زنجان و اصفهان فروخته شود. من همان جا هم گفتم که درمغازه‌های فرش فروشی هم فرش کاشان و تبریز و شهر‌های دیگر  هست.
محسن اشرف در ادامه می‌افزاید: این موضوع به سلیقه مشتری ارتباط دارد، ما هم مس تولیدی استان را داریم و هم مس دیگر استان‌ها را تا در مغازه‌ها تنوع جنس وجود داشته باشد.
رئیس اتحادیه فرش و صنایع دستی کرمان در پاسخ به این پرسش که چند درصد از مس‌های بازار مسگر‌ها مربوط به کرمان است، می‌گوید:حداقل ۵۰ درصد از مس‌های بازار مربوط به کرمان است، این مس‌ها صرفا در کرمان تولید می‌شود و در هیچ جای ایران نمونه اش نیست، ظروفی من جمله سرویس غذاخوری و دیس و ... که بیشتر جنبه کاربردی دارد تا صرفا تزئینی.
اگر چه گزارش‌های منتشر شده حاکی از خاموش شدن صنعت مسگری در کرمان است، اما اشرف می‌گوید که هم اکنون ۱۰ کارگاه مسگری در کرمان فعال هستند و اکثریت آن‌ها نیز در اطراف و حاشیه شهر قرار دارند.
اشرف با بیان اینکه از قبل از کرونا قرار بوده است که مسئولان میراث فرهنگی و آقای فعالی از ۵ الی ۶ کارگاه تولیدی ظروف کرمانی دیدن کنند، می‌گوید: مثل اینکه آقایان هنوز وقتشان اجازه نداده است.
به گفته او در مجموع این ۱۰ کارگاه ماهانه بالغ بر ۱۰ تن ظروف مسی تلید می‌کنند که ۲۰ درصد از تولیدیشان را برای مغازه خود میسازند و ۸۰ درصد باقی را به دیگر مغازه‌های کرمان فروخته و یا به شهر‌هایی دیگری من جمله شیراز، بندر عباس، مشهد و حتی تبریز می‌فرستند.

رئیس اتحادیه فرش و صنایع دستی کرمان، البته این نکته را متذکر می‌شود که ۹۰ درصد تولیدات مسی کشور مربوط به باقی استان هاست و سهم کرمان تنها ۱۰ درصد است.
اشرف در پاسخ به علت تولید پایین کرمان می‌گوید:اصفهان جمعیت شهرش زیاد است و یک شهر توریستی است و کشش این حجم از تولید را دارد، کرمان با حومه خود جمعیتش ۶۰۰ هزار نفر است در صورتیکه اصفهان ۳.۵ میلیون نفر جمعیت دارد و متقاضی کار زیاد است.
او در ادامه می‌افزاید: تنها حدود ۲۰۰ کارگاه‌های قلم زنی درمیدان نقش جهان است، اما کرمان در این حد نیست گردش اقتصادی و خرید و فروش در این حد نیست که چنین مسئله‌ای وجود داشته باشد و حال که مشکلات اقتصادی و رکود هم بر بازار حاکم شده است کسی دیگر به سمت آموزش مسگری نمی‌رود.
رئیس اتحادیه فرش و صنایع دستی کرمان در خصوص چرایی عدم ورود مسگران کرمانی به توسعه این صنعت و و ساخت ظروف تزئینی می‌گوید:این ظرف‌ها معمولا سه تیکه است یک پایه، یک درب و یک بدنه دارد، در زنجان برای ساخت این ظروف کار‌ها تقسیم شده و یک کارگاه صرفا درب را تولید می‌کند و کارگاه دیگر بدنه را و بعد در یک کارگاه دیگر ظروف به هم وصل می‌شوند، ولی در کرمان هنوز این روحیه همکاری شکل نگرفته است.
اشرف در ادامه می‌افزاید: اکثرا مدیران این کارگاه هاهم جوان هستند و ریسک سرمایه گذاری در کار‌هایی که برای تولید نیاز به ماشین آلات دارد را نمی‌کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)