کد خبر: ۳۸۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
ارسال به دوستان
ذخیره
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان مطرح کرد:
شفیعی با اشاره به اینکه هیئت‌ها باید در این ایام از راه انداختن دسته جات خودداری کنند زیرا ممکن است این راه انداختن همراه با تجمعات شود خاطر نشان کرد: افراد دارای علامت به هیچ عنوان در مراسمات شرکت نکنند ضمن آنکه توصیه می شود سایر افراد نیز در این اجتماعات از ماسک استفاده کرده و محلول های ضدعفونی را همراه داشته و مرتبا دست های خود را گندزدایی کنند و به هیچ عنوان دست ها خود را به صورت، دهان و بینی نزنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تقریبا از اواخر خرداد ماه و اوایل تیرماه در استان کرمان شاهد موج دوم اپیدمی کرونا بودیم که این موج دوم از موج اول شدت بیشتری داشته و هم اکنون نیز در مرحله استقرار این بیماری در موج دوم اپیدمی در استان کرمان هستیم.

به گزارش ایسنا، مهدی شفیعی درباره وضعیت کرونایی استان کرمان گفت: بیماری کرونا ویروس جدید، بعد از اینکه از اسفندماه در کشور همه گیر شد با اقدامات خوبی که در سطح ملی و همچنین استان کرمان صورت گرفت، زنجیره انتقال ویروس تا حدودی قطع و اپیدمی به صورت مقطعی و با شیب ملایم پیش می رفت اما با گرم شدن هوا وضعیت استقرار این بیماری بیشتر شد.

وی با اشاره به اینکه همزمان با گام دوم مقابله با ویروس کرونا در کشور و با باز شدن صنوف، اقدامات پیشگیرانه و خود مراقبتی از سوی مردم کمتر و در نتیجه زنجیره انتقال ویروس دوباره در سطح جامعه برقرار شد افزود: تقریبا از اواخر خرداد ماه و اوایل تیرماه در استان کرمان شاهد موج دوم اپیدمی بودیم که این موج دوم از موج اول شدت بیشتری داشته و هم اکنون نیز در مرحله استقرار این بیماری در موج دوم اپیدمی در استان کرمان هستیم.

کاهش منحنی اپیدمی کرونا در استان کرمان تا ۲ هفته آینده

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به کاهش آمار مبتلایان قطعی به کووید ۱۹ در استان کرمان در روزهای اخیر نیز گفت: خوشبین هستیم که اگر مردم بحث های پیشگیرانه را همچنان رعایت کنند به سمت کاهش منحنی اپیدمی کرونا در استان کرمان تا دو هفته آینده برویم.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره برخی انتقادات نسبت به عدم تعطیلی تالارها در کشور و استان کرمان نیز گفت: زمانی که یک بیماری واگیر از جمله کووید ۱۹ در منطقه ای اپیدمی می شود، یکسری ابزارها برای کنترل اپیدمی و به حداقل رساندن آن وجود دارد که یکی از این روش ها بحث های محدودسازی یا قرنطینه می باشد.

وی با بیان اینکه محدودسازی به ۲ شکل وجود دارد افزود: یکی از محدودسازی ها، بحث قرنطینه از نطفه است به طوری که هر شهر یا روستایی که کانون اولیه ویروس شناخته می شود، قرنطینه می شود تا از انتقال ویروس به سایر نقاط جلوگیری شود و این کار در ابتدای اپیدمی در کشور چین و در شهر ووهان انجام شد.

شفعیعی ادامه داد: بحث دوم محدودسازی، درباره مکان هایی است که از آلودگی پاک می باشند و به دنبال آن هستیم که از ورود عامل آلوده ساز به آن مکان ها جلوگیری کنیم که این روش نیز در ایران در ابتدای شیوع اپیدمی مطرح شد و بحث محدودسازی ورود به شهرها صورت گرفت.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه با محدودسازی به دنبال آن بودیم که زنجیره انتقال ویروس را در محیط بیرون از خانه قطع کنیم افزود: در این راستا بحث فاصله گذاری اجتماعی را با تعطیلی صنوف، دانشگاه ها، مدارس و تا حدودی ادارات در دستور کار قرار داده تا با کاهش ترددها بتوانیم زنجیره انتقال ویروس را محدود و یا حتی متوقف کنیم اما سوال اساسی این بوده که تا چه زمانی می توانیم این نوع محدودیت ها را اعمال کنیم؟

مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: در این میان و با توجه به شرایط حاکم بر کشور، بحث های معشیتی و اقتصادی مردم مطرح شد که ممکن بود با ادامه این تعطیلی ها تبعات زیادی را برای کشور به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه طبق عرف جهانی به اندازه ۲ دوره کمون این محدودسازی ها در کشور انجام گرفت اظهار کرد: باید به صورت آرام کشور را به شرایط عادی باز می گرداندیم که در این راستا به صورت پله به پله و با رعایت پروتکل های بهداشتی محدودیت ها برداشته شد و برای هر کدام از این صنوف که بازگشایی مجدد می شدند پروتکل های عمومی و خصوصی را تعریف کردیم.

بازگشایی ها، کار علمی و درستی بود

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه بازگشایی ها، کار علمی و درستی بود اظهار کرد: در مرحله استقرار اپیدمی هستیم بنابراین دیگر محدودیت ها تاثیری نخواهد داشت و در این شرایط رعایت اقدامات پیشگیرانه و خود مراقبتی اصل مهم و اساسی است. شاهد هستیم که هرجایی که پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود، زنجیره انتقال ویروس در آنجا دوبار برقرار می شود بنابراین خودمراقبتی ها باید در سرلوحه کار مردم برای کنترل بیماری به عنوان یک اصل قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه محیط بیرون از منزل، محیط امنی نیست پس باید بحث خودمراقبتی را جدی بگیریم تا خیلی از مشکلات حل شود اظهار کرد: در ایام سوگواری ماه محرم و صفر معمولا تجمعات مذهبی را داریم که در این راستا، فضاهای برگزاری این مراسمات و پخش نذورات از نگرانی های ما در این ایام است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اعلام دستورالعمل خاصی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به استان ها اظهار کرد: پس از ابلاغ این دستورالعمل، ساز و کارهای نحوه اجرای این پروتکل ها در ستادهای استانی مطرح و به هیئت‌ها ابلاغ خواهد شد.

شفیعی با ارائه توصیه هایی به هیئت ها و مردم گفت: توصیه اکید می شود کسانی که قصد برگزاری مراسمات محرم و صفر را در منزل دارند، حتما از سازمان تبلیغات اسلامی مجوز برگزاری این مراسمات را بگیرند تا تیم های نظارتی از محل برگزاری مراسم بازدید کنند ضمن آنکه تاکید داریم در این گونه مراسمات از توزیع نذورات و پخش چای و شربت و غذای گرم جدا خودداری شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه زمان مراسمات باید کوتاه باشد اظهار کرد: مراسمات در فضاهای بسته نباید برگزار شود ضمن آنکه توصیه می کنیم این مراسم ها به شکل ایستاده باشد تا ناظرین و گردانندگان مراسم بتوانند فاصله گذاری فیزیکی را رعایت کنند.

شفیعی با اشاره به اینکه هیئت‌ها باید در این ایام از راه انداختن دسته جات خودداری کنند زیرا ممکن است این راه انداختن همراه با تجمعات شود خاطر نشان کرد: افراد دارای علامت به هیچ عنوان در مراسمات شرکت نکنند ضمن آنکه توصیه می شود سایر افراد نیز در این اجتماعات از ماسک استفاده کرده و محلول های ضدعفونی را همراه داشته و مرتبا دست های خود را گندزدایی کنند و به هیچ عنوان دست ها خود را به صورت، دهان و بینی نزنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)