کد خبر: ۳۸۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر کارگروه آب و محیط زیست شبکه ملی جامعه و دانشگاه در کرمان گفت: راه چاره بحران آب استان کرمان که مصرف کننده عمده آن کشاورزی است، اصلاح الگوی کشت به سمت گیاهان کم مصرف است.

مدیر کارگروه آب و محیط زیست شبکه ملی جامعه و دانشگاه در کرمان گفت: راه چاره بحران آب استان کرمان که مصرف کننده عمده آن کشاورزی است، اصلاح الگوی کشت به سمت گیاهان کم مصرف است.

به گزارش ایسنا،قاسم محمدی درباره وضعیت بحرانی آب در استان کرمان اظهار کرد: آب موضوعی است که برای تک تک مردم مهم است و به عنوان یک چالش به آن نگاه می کنند.

وی افزود: بحث شبکه آبرسانی فرسوده همواره مطرح است و حتما دوستان برنامه های مفصل و سناریوهایی برای این موضوع دیده اند که دوست داریم به عنوان شهروند این برنامه ها را بدانیم و این موارد را به بحث علمی بگذاریم.

محمدی در ادامه با تاکید بر اینکه آینده استان در خطر است و بحث این است که استان کرمان چه میزان آب را از منابع زیرزمینی مصرف می کند؟بیان کرد: کرمان یکی از استان هایی است که بیشترین بخش مصرف آب را در کشاورزی دارد و این مسئله مطرح است که دورنمای ۱۰ تا ۲۰ سال آینده کرمان را چگونه می بینیم و از اکنون چه راهکارهایی می توانیم اجرا کنیم؟

مدیر کارگروه آب و محیط زیست شبکه ملی جامعه و دانشگاه در کرمان گفت: جای سوال است که در سناریوهای آینده استان چه واقعیت هایی را می بینیم و چه توصیه هایی می توان داشت و چه بازیگرانی در استان داریم و سازمان های مردم نهاد فعال چه کاری انجام می دهند.

وی درباره استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز شهری اظهار کرد: شهرداری ۴۸ حلقه چاه آب خام را دارد و برای آبیاری فضاهای سبز استخراج می شود اما هنوز حدود هشت درصد فضای سبز با آب شرب آبیاری می شود.

محمدی تصریح کرد: سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرمان نمره قبولی خوبی دارد و طی دو سه سال اخیر در توسعه شبکه آب خام، ممنوع کردن کشت گیاهان با نیاز آبی بالا، آبیاری زیرسطحی در جنگل قائم خوب کار کرده و در این زمینه دانشگاه به عنوان مشاور با آنها همکاری دارد.

وی بیان کرد: در دو سه سال اخیر فضای سبز شهر کرمان خیلی خوب جلو رفته اما هنوز فاصله داریم و شاید کمکی به آب شرب بشود و اینکه آبیاری فضای سبز را به صفر برسانیم.

مدیر کارگروه آب و محیط زیست شبکه ملی جامعه و دانشگاه در کرمان با بیان اینکه فاضلابی که تصفیه می شود کجا می رود؟ گفت: ۱۰ درصد آن حق فضای سبز شهر کرمان است که این کامل به صنعت می رود. هر چیزی در حد تعادل درست است و امیدواریم با درایت استاندار بخشی از تصفیه فاضلاب به فضای سبز برسد و به سمتی برویم که با توسعه شبکه آب خام سهم آبیاری را به یک درصد برسانیم و حتی این سهم به زیر چهار درصد برسد نیز خیلی خوب است.

محمدی با اشاره به اینکه در شبکه آبرسانی و فاضلاب باید برنامه های اجرائی و محوری تشریح شود، تصریح کرد: در کارگروه سازگاری با کم آبی که از زمان آقای رزم حسینی استاندار سابق با عنوان همیاران آب ایجاد و بعد کارگروه کشوری تشکیل شد، موضوعات زیادی مطرح شد و دوست داریم این موضوع در این کارگروه کارشناسی مطرح شود و همه می خواهیم کمک کنیم.

وی بیان کرد: شبکه آبرسانی فرسوده است و می شود در کارگروه مطرح کرد و در صورتی که نیاز به تامین بودجه باشد، با حضور استاندار می شود پیگیری و از این مسیر کمک کرد.

مدیر کارگروه آب و محیط زیست شبکه ملی جامعه و دانشگاه در کرمان در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: ۲۰ تا ۳۰ سال آینده کرمان را می بینم و اینکه اکنون برخی محلات شهر در روز دو یا سه ساعت آب دارند و هر سال با بیلان منفی جلو می رویم، وضعیت خوبی نیست.

وی با اشاره به اینکه اصلاح الگوی کشت کشاورزی کرمان باید به سمت گیاهان کم مصرف برود و برنامه داده شد اما این کار ابتر ماند تصریح کرد: اگر امروز اصلاح الگوی کشت را جدی نگیریم فردا خیلی دیر است و در حالی که آب شرب چهار درصد مصرف استان است، اگر ۱۰ درصد صرفه جوئی در کشاورزی باشد، چند برابر نیاز آب شرب می توانیم ذخیره کنیم.

محمدی بیان کرد: راه چاره استان کرمان که مصرف کننده عمده آن کشاورزی است، اصلاح الگوی کشت به سمت گیاهان کم مصرف است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)