کد خبر: ۳۸۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان:
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ضمن تکذیب آمار ۸۰ درصدی کرونا در بین معتادان متجاهر به خبرنگار گفتارنو می‌گوید: من نمی‌دانم که رئیس کل دادگستری بر چه استنادی چنین آماری را ارائه کرده اند. هنگام جمع آوری اولیه معتادان متجاهر در مرکز ماده ۱۶ با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تست pcr هم انجام شد که در آن روز از ۳۰۰ نفر از افراد تست گرفته شد که صد نفر از آن‌ها به کرونا مبتلا بودند.

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:تصاویر منعکس شده از میادین شهر و خصوصا میدان مشتاق خود گویای وضعیت نابه سامان اعتیاد و معتادین متجاهر در کرمان بود.
وضعیتی که شاید نتیجه عدم جمع آوری معتادین متجاهر در اوایل عید بود، تصمیمی که به گفته مدیر کل بهزیستی استان کرمان نتیجه یک دستورالعمل کشوری و به جهت جلوگیری از انتشار ویروس کرونا بوده است.
طی این تصمیم پذیرش کمپ‌های ماده ۱۶ به صفر رسید و این ۷۰۰ الی ۸۰۰ نفری که هر ساله در اوایل عید در مراکز ماده ۱۶ نگهداری میشدند در سطح شهر و یا پاتوق‌های خود رها شدند.
حال به دستور استاندار کرمان و تصمیم ستاد ملی کرونا جمع آوری معتادین متجاهر در سطح استان آغاز شده است، اما کماکان ابهاماتی در خصوص نحوه جمع آوری معتادان متجاهر با وجود ظرفیت محدود مراکز ماده ۱۶ استان و احتمال کرونای این افراد وجود دارد.
چنانچه به گفته رئیس کل دادگستری استان کرمان در نیمه مرداد ماه قریب به ۸۰ درصد معتادان متجاهر در استان به کوید ۱۹ مبتلا هستند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ضمن تکذیب آمار ۸۰ درصدی کرونا در بین معتادان متجاهر به خبرنگار گفتارنو می‌گوید: من نمی‌دانم که رئیس کل دادگستری بر چه استنادی چنین آماری را ارائه کرده اند. هنگام جمع آوری اولیه معتادان متجاهر در مرکز ماده ۱۶ با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تست pcr هم انجام شد که در آن روز از ۳۰۰ نفر از افراد تست گرفته شد که صد نفر از آن‌ها به کرونا مبتلا بودند.
به گفته محمدرضا انارکی محمدی همه این افراد بدون علامت بودند و مشکل خاصی نداشتند.
انارکی محمدی با بیان اینکه ما هر سال در اسفند ماه یک طرح جمع آوری معتادان داشتیم که امسال به دلیل کرونا اجرایی نشد، می‌گوید:ما دستورالعمل کشوری در این خصوص داشتیم و به ستاد‌های کرونا ابلاغ شده بود که این جمع آوری انجام نگیرد.
او درادامه می‌افزاید: بعد از آنکه مقدمات کار در استان انجام شد، مجوز‌های کشوری و ستاد کرونای استان اخذ و قرار شد تا جمع آوری صورت بگیرد که الحمدالله این کار صورت گرفته است و الان حدود ۹۰۰ نفر از معتادان متجاهرجمع آوری شدند.
به گفته انارکی محمدی این ۹۰۰ نفر در مراکز ماده ۱۶ بهزیستی، مرکز ماده ۱۶ متعلق به سپاه، مرکز مربطه در شهرستان بم و یک مرکز خصوصی که خرید خدمت شده است، نگهداری می‌شوند.
درحالی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر از جمع آوری ۹۰۰ نفر از معتادین متجاهر در استان خبر می‌دهد که تنها در سال گذشته هزار و ۸۰۰ نفر معتاد متجاهر در سطح استان شناسایی شده بود و امسال نیز اختلاف نطر‌های زیادی درخصوص این آمار و ارقام وجود دارد و حتی برخی از افراد از آمار ۵ هزار نفری معتادان متجاهر سخن به میان می‌آورند.
انارکی محمدی در خصوص ظرفیت سازی انجام شده در مراکز ماده ۱۶ استان، می‌گوید: ما مرکز ماده ۱۶ سپاه را از سال گذشته افزایش دادیم و از سال گدشته مرکز زنان را با ظرفیت ۵۰ نفر افزایش دادیم، ولی به دلیل بیماری کرونا فعلازنان را نمی‌توانیم جمع آوری کنیم، ولی در حوزه مردان همه هم و غم خود را گذاشته ایم تا این جمع آوری انجام شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به آمار معتادان متجاهر در استان می‌گوید: ما در سال گذشته با دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی و نیروی انتظامی جلسه‌ای گذاشتیم و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که با تعریفی که کمیته کشوری از معتاد متجاهر کرده است که باید معتاد متجاهر بی خانمان باشد، ابزار و عدوات استعمال مواد مخدر را به همراه داشته باشد و در محل عمومی مصرف کند، هزار و ۸۰۰ را رسما اعلام کردیم، ولی امسال در خصوص آمار هنوز به جمع بندی نرسیده ایم.
انارکی محمدی در پاسخ به این پرسش خبرنگار گفتار نو که چه تدابیری برای مابقی معتادانی که در این مرحله جمع اوری نمی‌شوند، اتخاذ شده است، می‌گوید: درست است که اکنون ۹۰۰ نفر جمع آوری شده اند، ولی ما مجوز نگهداری هزار تفر را برای ۶ ماه گرفته ایم.
او ادامه می‌دهد: هنگامی که جمع آوری اولیه انجام شد مجدد به ستاد اعلام می‌کنیم که مجوز بعدی را بگیریم، همزمان به شهرستان‌ها هم اعلام کردیم که امادگی لتزم را برای افزایش ظرفیت داشته باشند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به این پرسش خبرنگار گفتارنو که بنا به اعلام کارشناسان بالای ۷۰ درصد از معتادان کمپ ماده ۱۶ دوباره به چرخه اعتیاد برگشته اند، می‌گوید: قانون گذار مشخص کرده است که از یک ماه تا سه ماه افراد در مرکز نگهداری شوند و تیم غربال مجددا افراد را بررسی کند که چرخه درمان کامل شده باشد، اما در سالیان گذشته این روال انجام نشده است.
انارکی محمدی ادامه داد: امسال براساس کار کارشناسی قرار است که تیم درمان تشخیص دهد که این معتادینی که یک ماه تا سه ماه در مرکز مانده آیا نیاز هست که بیشتر بمانند یا خیر؟ این تصمیم به دستگاه قضایی اعلام می‌شود و دستگاه قصا نیز طبق قانون مهلت را تا ۶ ماه تمدید می‌کند.
او خاطر نشان کرد: طبق قانون با دستور قضایی ما مجوز نگهداری هزار نفر معتاد متجاهر تا ۶ ماه را گرفته ایم، این هزار نفر جمع آوری شوند ما نتیجه را اعلام می‌کنیم و اگر نیاز باشد باز مجوز می‌گیریم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

ابلاغ تعرفه‌های خدمات دارویی 1403 به داروخانه‌ها

۵١٢ نفر از مجرمین خطرناک و اراذل و اوباش شناسنامه‌دار در استان دستگیر شدند

آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها در مناطقی از کرمان

نجات یک خانم از دست زورگیر خیابانی چاقو به دست در سیرجان

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

پیش ثبت‌نام در مدارس غیردولتی با شهریه سال گذشته

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

صدور هشدار نارنجی با فعالیت سامانه بارشی در مناطقی از استان کرمان

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

شهادت یکی دیگر از مجروحان حادثه تروریستی کرمان

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان عنوان کرد: بی‌انگیزگی پزشکان متخصص برای حضور در شهرستان‌ها به دلیل کمبود زیرساخت‌های درمانی

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

کمبود شدید تمامی گروه‌های خونی در بم / درخواست از شهروندان برای اهدای خون

تیراندازی با اسلحه در درگیری خانوادگی در منوجان 4 مصدوم بر جای گذاشت

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)