کد خبر: ۳۸۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
ارسال به دوستان
ذخیره
یک استاد اقتصاد دانشگاه باهنر کرمان مطرح کرد
دانشیار بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان در پاسخ به این پرسش که مردم امیدوارند با روی کار آمدن دولت جدید قیمت ارز، خودرو، مسکن و ... کاهش پیدا کند، ادامه داد: با توجه به اینکه قرار نیست سیاست تغییر پیدا کند پس دولت هم نمی‌تواند هیچ تغییری در این نوع مسائل بوجود بیاورد و فقط مقداری در نحوه اجرا تغییر داریم

در شرایط بی‌ثباتی نباید انتظار جهش تولید را داشت/اقتصاد نمی‌تواند از سیاست جدا باشد/موافق افزایش قیمت دلار نبوده‌ایم/ گرانی دلارسبب شده واردات کالای قاچاق در کشور روند افزایشی پیدا کند/اختلاف طبقاتی است در یکی دو سال گذشته تشدید شده است

یک استاد اقتصاد دانشگاه باهنر کرمان با اشاره به اینکه دلالی در کشور گسترش یافته و اقتصاد به سمت دلالی رفته است، تاکید کرد: شاید بازار بورس دارویی بر این اشتباهات باشد، اقتصاد وقتی شکوفا می‌شود که دارای ثبات و قابل پیش‌بینی باشد، در شرایط بی‌ثباتی نباید انتظار جهش تولید را داشت.

دکتر "علیرضا شکیبایی"، درباره خروج اقتصاد از سیاست، گفت: هیچ وقت اقتصاد نمی‌تواند از سیاست جدا باشد و همچنین سیاست نمی‌تواند از اقتصاد جدا باشد و این دو با یکدیگر پیوند عمیق دارند و معتقدم این موضوع هیچگاه نمی‌تواند اتفاق بیفتد.

وی با بیان این مطلب که در همه دوران‌ها اقتصاد و سیاست از یکدیگر تاثیر گرفته اند، اظهار کرد: در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی یکسری اهداف داریم و براساس آن اهداف؛ راهبردها و استراتژی‌ها تعیین می‌شود ضمن آنکه سیاست‌ها نیز طبق آن راهبردها و استراتژی‌ها مشخص می‌شود و دولت‌ها مجری آن سیاست‌ها هستند و حتی تصمیم‌گیری برای سیاست‌ها نمی‌کنند.

این دکترای اقتصاد افزود: معمولا حاکمیت اهداف، استراتژی‌ها و راهبردها را تعیین می‌کند و هیچ ربطی به دولت ها و مجلس ها ندارد. سیاست‌های مشخص در مجلس به قانون تبدیل می‌شوند و دولت آن را اجرا می‌کند لذا در انتخاب سیاست؛ مجلس و دولت نمی‌توانند دخالتی داشته باشند به‌ طور مثال حتی در کشور آمریکا گفته می‌شود با تغییر دولت ترامپ سیاست آمریکا در برابر ایران تغییر پیدا نمی‌کند و در ایران نیز این چنین است که با تغییر دولت سیاست ما نسبت به آمریکا عوض نخواهد شد بلکه قوانین ممکن است تغییر پیدا کنند یا مجریان قانون عوض شوند پس ما نباید نگران آن باشیم که با تغییر دولت حال چه اصول‌گرا یا غیر اصول‌گرا، سیاست تغییر پیدا می کند.

وی در پاسخ به این شبهه که مردم امیدوارند با روی کار آمدن دولت جدید قیمت ارز، خودرو، مسکن و ... کاهش پیدا کند، ادامه داد: با توجه به اینکه قرار نیست سیاست تغییر پیدا کند پس دولت هم نمی‌تواند هیچ تغییری در این نوع مسائل بوجود بیاورد و فقط مقداری در نحوه اجرا تغییر داریم به‌طورمثال شما مقرر است که با اتوبوس به تهران بروید و بلیط شما تهیه شده فقط اینکه راننده اتوبوس یک فرد ۴۰ ساله یا ۶۰ ساله باشد مقداری در رانندگی تاثیر دارد وگرنه نه اتوبوس عوض می‌شود و نه بلیط و نه هدف هیچ کدام تغییر نمی‌کنند.

شکیبایی با تاکید برآنکه با تغییر دولت‌ها در هیچ جای دنیا، سیاست‌ها تغییر نخواهد کرد، اظهار کرد: دولت اعتقادی به اینکه سفره مردم کوچک و کوچکتر شده است، ندارد و اگر می‌دانست که این کار اشتباه است؛ حتما سیاست را عوض می‌کرد.

این اقتصاددان افزود: در اقتصاد همواره یک گروه منتفع و یک گروه متضرر می‌شوند و اینکه گفته می‌شود سفره همه مردم کوچک شده باید بدانیم که همه مردم از این سیاست‌ها ضرر نکرده‌اند بلکه برخی‌ها از این سیاست‌ها سود برده اند. صاحبان درآمد و افرادی با دستمزدهای ثابت از این سیاست‌ها ضرر کردند و سفره آنها کوچکتر شده و می‌شود و در اینجا معنای اختلاف طبقاتی نگران کننده خواهد شد.

رییس بخش اقتصادی دانشگاه شهید باهنر کرمان در پاسخ به این سوال که اوایل افزایش قیمت دلار برخی معتقد بودند که این افزایش به نفع صادرکنندگان است ولی اکنون شاهد ضرر صادرکنندگان هستیم، تصریح کرد: هیچ‌گاه موافق افزایش قیمت دلار نبوده‌ایم و این افزایش هرگز منجر به افزایش صادرات نمی‌شود ضمن آنکه علم اقتصاد و هم تجربه ایران اثبات کرده که در شرایط بی‌ثباتی ارز و افزایش قیمت دلار صادرات افزایش پیدا نمی‌کند و زمانی صادرات رشد دارد که نرخ ارز ثابت و نوسان نداشته است.

وی اضافه کرد: شاید صادرکنندگانی از این بحث سود برده‌اند و با مسئولان بانک مرکزی و دولت چانه‌زنی کرده‌ و فشار آورده‌اند که قیمت دلار را بالا ببرند تا ارز بیشتری از طریق صادرات بدست بیاورند اما تاکید می‌کنم هیچ‌گاه در ایران با افزایش نرخ ارز یا کاهش ارزش پول ملی نباید انتظار افزایش صادرات و حتی کاهش واردات داشت و اکنون واردات و قاچاق کالا افزایش پیدا کرده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان تاکید کرد: دولت و بانک مرکزی در گذشته زیاد حرف ما را در این بخش گوش نکرده و بیشتر حرف یکسری تاجر و صادر کننده را گوش می دادند امروز به این نتیجه رسیده اند که گرانی دلار نه تنها صادرات و واردات را افزایش نداده است بلکه سبب شده واردات کالای قاچاق در کشور روند افزایشی پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود اقتصاد کشور بیشتر به سمت دلالی رفته‌ و برای آنکه دوباره بتوانند مردم را به سمت تولید سوق دهند سال‌ها طول می‌کشد؟ عنوان کرد: بله این اتفاق افتاده است. با برخی تصمیمات مردم وارد بازار ارز، سکه و خودرو شدند که نه برای مردم خوب است و نه برای اقتصاد و منافع ملی لذا اینکه موافق رونق گرفتن بازار بورس هستیم برای همین است که سوداگری و سودجویی مردم را در بازار بورس اغنا کنیم زیرا اگر این بازار خوب مدیریت شود، برای منافع ملی مفید خواهد بود.

این دکترای اقتصاد در پاسخ به این سوال که اکنون داشتن و خریدن وسایل جدید برای مردم شده یک آرزو آیا این روند ادامه پیدا می‌کند یا در آینده شاهد کاهش قیمت‌ها و افزایش سطح رفاه مردم خواهیم بود؟ تصریح کرد: به تدریج اگر اقتصاد ثبات پیدا کند سطح دستمزدها و قدرت خرید مردم با میزان کالای عرضه شده به تعادل خواهد رسید و این مهم به آهستگی صورت می‌گیرد.

وی یادآوری کرد: کشور در سال ۷۱ و ۹۱ دچار شوک اقتصادی شد که پس از مدتی این شرایط مناسب گردید ولی انتظار شوک سال ۹۸ را نداشتیم و حداقل به سه الی پنج سال زمان نیاز است تا اقتصاد خودش را با شرایط جدید پس از شوک تطبیق ‌دهد و در این فاصله ممکن است عوارضی را شاهد باشیم.

شکیبایی در پاسخ به این سوال که یعنی طی این پنج سال که اقتصاد می خواهد خودش را تطبیق می‌دهد عده‌ای سخت دچار مشکل و گرسنگی می‌شوند؟ گفت: با این موضوع موافق نیستم چون گرسنگی فقر مطلق است و ایران در بحث فقر مطلق مشکلی ندارد زیرا قیمت یکسری از کالاها مثل نان، گوشت مرغ و ... به نسبت ارزان نگهداشته شده است لذا ایران مثل کشورهای خارجی فقر مطلق ندارد.

این دانشیار بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: در ایران فقر نسبی داریم اما فقر مطلق نداریم. فقر نسبی یعنی نابرابری و اختلاف طبقاتی، بنابراین بیشترین نگرانی این اختلاف طبقاتی است که در یکی دو سال گذشته تشدید شده است و این چیز خوبی نیست و باید بدانیم که ساختار ایران به گونه‌ای است که اجازه نمی‌دهد فقر مطلق خیلی شکل بگیرد.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)