کد خبر: ۳۸۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ملاحظات اصولی جمهوری اسلامی در بیانیه مشترک ایران و ‌آژانس همگی در نظر گرفته شد، گفت: در بیانیه مشترک ایران وآژانس توافق شد با توجه به درخواست آژانس برای بازرسی از دو محل؛ دیگر بر اساس اطلاعات خود ‌آژانس ، درخواست دیگری نداشته باشند وآنها هم پذیرفتند.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ملاحظات اصولی جمهوری اسلامی در بیانیه مشترک ایران و ‌آژانس همگی در نظر گرفته شد، گفت: در بیانیه مشترک ایران وآژانس توافق شد با توجه به درخواست آژانس برای بازرسی از دو محل؛ دیگر بر اساس اطلاعات خود ‌آژانس ، درخواست دیگری نداشته باشند وآنها هم پذیرفتند.

علی اکبر صالحی در حاشیه دیدار مدیر کل‌آژانس بین المللی انرژی اتمی با رییس جمهوری با اشاره به دیدارهای وی با مقامات کشورمان گفت: آقای گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه وارد تهران شدند و سه‌شنبه یک جلسه طولانی با ایشان داشتیم و مباحث فنی و حقوقی وسیعی انجام گرفت.

وی با بیان اینکه نقطه‌نظرات ایران به صراحت در این دیدار اعلام شد، گفت: ما همواره اعلام کردیم که هر آنچه را که ایران در حوزه‌های بین‌المللی تعهد کرده باشدما به آن ملتزم هستیم اما فراتر از تعهدات خودمان، قطعا خواسته‌ای را نمی‌پذیریم وفقط در چارچوب تعهدات و آن هم در این موضوع بخصوص یعنی موافقتنامه پادمان و عمدتاً پروتکل الحاقی را می‌پذیریم.

صالحی با اشاره به اینکه ما در این چارچوب با آژانس مذاکره کردیم، گفت: آژانس درخواست‌ها و ملاحظاتی داشت. ما درخواست‌های آن‌ها را بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده توسط خود آژانس و نه بر اساس اطلاعات واهی و ادعایی، توافق شد که ما نظرات و یا ملاحظات آژانس را با در نظر گرفتن نقطه‌نظرات اصولی جمهوری اسلامی مدنظر قرار دهیم.

وی در خصوص بیانیه مشترک ایران وآژانس اظهارداشت: در این بیانیه ما توافق کردیم که با توجه به درخواست آژانس برای بازرسی از دو محل؛ دیگر بر اساس اطلاعاتی که موجود هست، درخواست دیگری نباید داشته باشند. این کار بر اساس اطلاعاتی که در دسترس دارند قضیه را تمام می‌کند که این نکته مهمی است که آنها هم پذیرفتند. ملاحظات آنها را هم ما در نظر گرفتیم و باز تاکید می‌کنیم نقطه‌نظرات اصولی جمهوری اسلامی همگی در نظر گرفته شد.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی هیچ وقت و هیچ گاه خلاف منافع ملی و حاکمیت ملی خود عمل نمی‌کند و نخواهد کرد، گفت: ما نسبت به آنچه که در عرصه بین‌المللی تعهد کرده ایم وهر معاهده و هر کنوانسیون که مراحل تصویب آن را در جمهوری اسلامی گذرانده باشد ما به مفاد آن کنوانسیون‌ها و تعهدات پایبند هستیم.

وی تصریح کرد: عمل به تعهدات چیزی است که مقام معظم رهبری بارها تأکید فرمودند. ما در این چارچوب فقط عمل می کنیم. می‌خواهم این اطمینان را به ملت و مسئولان عزیز بدهیم که ما در چارچوب تعهداتمان عمل کردیم و لاغیر.

صالحی تفاهم با آژانس بین المللی انرژی اتمی را یک تفاهم خوب ارزیابی کرد و گفت: این یک تفاهم خوبی بود که با آژانس داشتیم؛ تفاهمی بر اساس حسن نیت و مرضی‌الطرفین بود که هم ما راضی باشیم و هم آنها؛ بالاخره آنها هم بایستی در چارچوب ماموریتی که برایشان تعریف شده عمل ‌بکنند. بیشتر عملشان بایستی مبنای حقوقی و فنی داشته باشد و نباید ملاحظات سیاسی را در نظر بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه آژانس یک ارگان سیاسی نیست، افزود: ارگان‌های سیاسی دیگری هستند که مسائل سیاسی را بررسی می‌کنند اما آژانس یک مرکز و ارگانی است که باید مطالب فنی را در بستر حقوقی بررسی کند و ما روی این تاکید کردیم و مسائل حقوقی را مدنظر قرار دادیم و مسائل فنی را نیز بررسی کردیم.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه فصل نوینی در تقویت همکاری‌های ما ایجاد شد، گفت: ما همواره با آژانس همکاری داشتیم. از زمانی که ایران عضو آژانس و ان‌پی‌تی شد تا امروز، ایران درست اقدام و به تعهداتش عمل کرده است.

صالحی تصریح کرد: می خواهیم با توجه به شرایط و فضایی که ایجاد کردند همکاری را تقویت کنیم و سرعت ببخشیم تا زودتر بتوانیم نتیجه گیری جامع را محقق کنیم.

منبع: انتخاب
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)