کد خبر: ۳۸۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/ دبیر رویداد همفکر کرمان مطرح کرد
گفتارنو/ محبوبه فیروزآبادی: اقتصادهای پویا این روزها توجه و اهتمام ویژه ای نسبت به توسعه کسب و کارهای جدید و نو دارند. همه گیری ویروس کرونا هم به این مساله دامن زده است با این حال فعالیت کسب‌و‌کارهای آنلاین و استارت‌آپ‌ها در ایران و خصوصا در کرمان با چالش‌هایی مواجه است. امین نیک‌پور در گفت‌وگو با گفتارنو از چالش‌های این حوزه می‌گوید که می‌خوانید.
اگر به خلأ قانونی برخورد کنیم پارک علم و فناوری هیچ کاری از دستش برنمی‌آید/ اعتماد کردن برای مردم کرمان سخت است/ در قانون‌گذاری‌ها باید کسب‌وکارهای جدید لحاظ شود/ استارت‌آپ‌ها از کرمان فرار می‌کنند
گفتارنو/ محبوبه فیروزآبادی: اقتصاد‌های پویا این روز‌ها توجه و اهتمام ویژه‌ای نسبت به توسعه کسب و کار‌های جدید و نو دارند. همه گیری ویروس کرونا هم به این مساله دامن زده است با این حال فعالیت کسب‌و‌کار‌های آنلاین و استارت‌آپ‌ها در ایران و خصوصا در کرمان با چالش‌هایی مواجه است. امین نیک‌پور در گفتگو با گفتارنو از چالش‌های این حوزه می‌گوید که می‌خوانید. شایان ذکر است استارت‌آپ (startup‎) به یک شرکت یا کسب و کار گفته می‌شود که مبتنی بر ارایه یک نوآوری جدید، مبتنی بر کار تیمی، عدم قطعیت (احتمالا شکست بسیار بالا است) و امکان توسعه پذیری کسب و کار است.

آقای نیک‌پور به‌عنوان یک فعال استارت‌آپی در کرمان عمده‌ترین چالش‌هایی که با آن مواجه شدید، چه بود؟
در بازار یا در مواجهه با مسئولان؟

در مواجهه با مسئولان؟
بزرگ‌ترین مشکلی که ما با مسئولان غیر مرتبط یعنی افراد خارج از سیستم پارک علمی و فناوری داشتیم، جا نیفتادن مفهوم استارت‌آپ برای آن‌ها است. متأسفانه اطلاعی از این مفاهیم ندارند و همکاری‌شان خیلی ضعیف است. ما در کسب‌وکار‌های اینترنتی برای فعالیت استارت‌آپی‌مان نیاز به مجوز داریم، اما چون در سیستم قانونی و حقوقی‌شان، کسب‌وکار‌های جدید تعریف‌نشده است کلاً منکر این حق ما می‌شوند که می‌توانیم آن فعالیت را انجام دهیم. درنتیجه کسب‌وکار کاملاً می‌ایستد تا فرایند اخذ مجوز طی شود. آن‌هم باید خودت بگردی و آن مشکل قانونی را حل کنی. به‌هرحال ایجاد کردن این بستر قانونی در توان من کارآفرین نیست. عملاً در قانون‌گذاری‌ها باید کسب‌وکار‌های جدید لحاظ شود و این یعنی یک پروسه‌ی بسیار طولانی و زمان‌بر باید انجام شود تازه اگر اتفاق بیافتد!

پارک‌های علم و فناوری در این مسیر به شما کمکی نمی‌کنند؟
پارک‌های علم و فناوری یک‌روند و سیستم اداری دارند که خودبه‌خود روند فعالیت استارت‌آپ‌ها را کند می‌کند. یعنی روند رسیدن یک واحد فناور به درآمدزایی را به خاطر سیستم اداری طولانی و زمان بری که دارند با وقفه مواجه می‌کنند. مثلاً برای این‌که به واحد‌های فناور وام بدهند، درخواست‌های مختلف چک، سفته، ضامن و ... دارند. اگر دانشجو چنین امکاناتی در اختیار داشت که به پارک‌های فناوری رجوع نمی‌کرد؛ مستقیم به سیستم بانکی مراجعه می‌کرد تا رقم‌های بیشتری هم دریافت کند.
پارک‌های علم و فناوری در بحث تسهیل گری چگونه عمل می‌کنند؟
در بحث تسهیل گری سعی شده که در پارک‌های علم و فناوری کار را تسهیل کنند که اگر قانونی قرار است اتفاق بیافتد حداقل معرفی کنند، اما خیلی ضعیف است. یعنی ما واحد‌های فناور اگر به حفره و خلأ قانونی برخورد کنیم عملاً پارک هیچ کاری از دستش برنمی‌آید و کمک شایانی نمی‌کند.

آیا واحد‌های استارت‌آپی توانسته‌اند از پنجره واحد سرمایه‌گذاری که ازقضا الکترونیکی هم هست، خدمات بگیرند؟
من تا الآن اسمش را هم نشنیدم. اگر چنین چیزی وجود داشت باید از طرف پارک علمی و فناوری آن‌قدر خوب اطلاع‌رسانی می‌شد که من کارآفرین حداقل مطلع می‌شدم.

شما بیش‌تر همکاری مسئولان را برای تأمین مالی می‌خواهید؟
نه؛ برای گرفتن مجوز می‌خواهیم! ما گاهی وقت‌ها دنبال مجوز قانونی هستیم که در سیستم تعریف‌نشده است. به‌واسطه این‌که استارت‌آپی در کشور در این حوزه وجود نداشته است، بستر قانونی تعریف‌نشده که من نوعی بتوانم طی کنم. الآن کسی که مدیر یک مجموعه است اصلاً همکاری نمی‌کند و می‌گوید چنین چیزی در سیستم من تعریف‌نشده است. من چنین مجوزی نمی‌دهم! عملاً کل تلاش‌های ما از بین می‌رود.

اتاق بازرگانی در این مسیر از شما هیچ حمایتی نکرده است؟
من با همکاری اتاق بازرگانی چندین ایونت برگزار کردم. اتفاقاً ازآنجا‌هایی است که خیلی دارد با استارت‌آپ‌ها همکاری می‌کند.

برخی فعالان این حوزه می‌گویند حمایت آقای طبیب‌زاده به خاطر حضور پسر خودش در فعالیت‌های استارت‌آپی است. نظر شما در این خصوص چیست؟
من اطلاعی از این موضوع ندارم. اما اگر به همین دلیل هم انجام می‌شود، باز برای من قابل‌تقدیر است. این‌که بسترسازی در اتاق بازرگانی شده ذاتاً خوب است.

فعالیت‌های استارت‌آپی در کرمان با چه چالش‌هایی روبه‌روست؟
فعالیت استارت‌آپی در کرمان این چالش را دارد که مردم کرمان هنوز از بازار سنتی به بازار کسب‌وکار‌های آنلاین گذر نکرده‌اند. برایشان اعتماد کردن سخت است. اگر هم اعتماد بشود خیلی آگاهی و آموزش برای بهره‌برداری از این بستر وجود ندارد که بتوانند از آن استفاده کنند. بازار خشک و سنتی خیلی از کارآفرین‌ها و استارت‌آپ‌های ما را وادار کرده که از کرمان به شهر‌های اطراف مهاجرت کنند و آنجا استارت‌آپ شان را ران کنند.

دانش و مهارت بچه‌های کرمان در حوزه استارت‌آپی را در مقایسه با کشور چگونه می‌بینید؟
فوق‌العاده است. تعداد زیادی از بچه‌های کرمان هستند که الآن دارند در سطح کشور فعالیت می‌کنند. سطح علمی، سواد و پیگیری بچه‌های کرمان مثال‌زدنی است. این را می‌توانید از کارخانه‌های نوآوری تهران بپرسید. تعدادی از بچه‌های کرمان الآن دارند در کارخانه‌های نوآوری تهران فعالیت می‌کنند. سطح بچه‌ها بسیار بالاست.

آقای نیک‌پور! شما خودتان چه مدت است که فعالیت آستارت آپی را در کرمان شروع کرده اید؟
از سال ۹۴-۹۵ فعالیت استارت آپی را در کرمان آغاز کردم. یعنی هم زمان با اکوسیستم کرمان که تازه داشت شروع می‌شد، در یک استارت اپ ویکند، با فعالیت استارتاپی و مفاهیمش آشنا شدم، و کارمان را آغاز کردیم و ادامه دادیم.

شما ظاهرا در دو استارت آپ فعالیت دارید؟
الان در بیش از دو استارت آپ فعالیت دارم.

زمینه فعالیت آن‌ها در چه حوزه‌ای است؟
یکی از آن‌ها در حیطه‌ی تولید محتواست. یکی شان در زمینه معماری و دکوراسیون داخلی است؛ و یکی هم در حیطه بیگ دیتا و دیتا آنالیز فعالیت می‌کند.

در کدام یک از این زمینه‌ها موفق‌تر عمل کردید؟ نفوذ به کدام بازار راحت‌تربوده است؟
ما هر سه را الان داریم جلو می‌بریم. در پاسخ به این که در کدام دسته موفق‌تر بودیم باید بگویم کرمان بازار بسیار سنتی دارد. هنوز با مفاهیم استارت آپی و کسب و کار‌های اینترنتی آشنا نیست. میزانی که مردم با این بازار غریبه هستند، باعث شده که ما علاوه بر این که کار را در کرمان انجام می‌دهیم در شهر‌های دیگر هم همزمان داریم سعی می‌کنیم که کار را پیش ببریم. رشد داریم، اما نمی‌شود گفت در کدام یک موفق بودیم.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
گل بانو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
0
0
چه عجب یک رسانه در استان کرمان فعالیت های استارتاپی رو به رسمیت شناخت. در هر حال ممنون
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)