کد خبر: ۳۸۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
ارسال به دوستان
ذخیره
میراثی که خاک شد
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان تصریح کرد: این خانه محصور بوده و به دلیل مالکیت خصوصی امکان ورود به آن مستلزم رضایت و اجازه مالک بود و در واقع مالک بنا نیز با استفاده از همین پوشش بدون هماهنگی و اخذ هرگونه مجوزی اقدام به تخریب بنا نموده است.

خانه تیمو در مالکیت بخش خصوصی است/قبول داریم که برای ثبت ملی این خانه کوتاهی شده است/شهرداری هیچ مجوزی برای تخریب خانه تیمو نداده است

مدیرعامل انجمن دیده بانان میراث و تمدن کرمان با اظهار تاسف از تخریب خانه تاریخی تیمو شهر کرمان گفت: این خانه یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند شهر کرمان بود که متاسفانه مسئولان میراث فرهنگی در ثیت ملی آن کوتاهی کردند و به حال خود رها شده بود.

امید ابراهیمی با اشاره به تخریب این خانه در گذر زمان افزود: بنا به اظهار نظر فعالان قدیمی فرش، نقوش اصلی فرش کرمان در این خانه نگهداری می شد که در سال‌های گذشته به سرقت رفته است.

وی تصریح کرد: به رغم پیگیری ها و هشدارهای فعالان و دوستداران میراث فرهنگی کرمان، مدیران اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان نسبت به ثبت و حفظ این بنا بی توجه بودند، بطوریکه بر اثر بارندگی های فروردین ماه سال جاری به شدت آسیب دید و در معرض تخریب قرار گرفت.

این فعال میراث فرهنگی استان کرمان اظهار داشت: طی هفته گذشته مالکان خانه تاریخی تیمو در اقدامی ناگهانی و بدون سر و صدا این خانه را به صورت کامل تخریب کردند و شهر کرمان را از وجود یکی دیگر از آثار باسابقه تاریخی و ارزشمند محروم ساختند.

وی تاکید کرد: خانه تیمو دارای معماری، تزئینات و نقوش بسیار زیبا و شاخصی داشت که با انجام مرمت می توانست به یکی از جاذبه های ارزشمند شهر و استان کرمان تبدیل شود، اما سهل انگاری و اهمال باعث شد امروز اثری از آن وجود نداشته باشد.

ابراهیمی با بیان اینکه در جریان این تخریب باید مسئولان میراث فرهنگی، شهرداری و مالکان خانه به مردم پاسخگو باشند افزود: هنوز هم بناها و خانه هایی مانند خانه تیمو در کرمان وجود دارد که ثبت ملی نیستند و اگر نسبت به آنها هم توجه نشود، خطر تخریب این آثار تاریخی با ارزش را تهدید می کند.

خانه تیمو در مالکیت بخش خصوصی است/قبول داریم که برای ثبت ملی این خانه کوتاهی شده است/شهرداری هیچ مجوزی برای تخریب خانه تیمو نداده است

برای ثبت ملی خانه تیمو کوتاهی شده است

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به تخریب خانه تاریخی تیمو کرمان گفت: این خانه در مالکیت بخش خصوصی است و به ثبت ملی نرسیده بود و با توجه به گزارشات واصله در روزهای گذشته متاسفانه کاملا تخریب شده است.

مجتبی شفیعی افزود: قبول داریم که برای ثبت ملی این خانه کوتاهی شده است و لازم بود در سالهای گذشته که این بنا تا حدی سالم بوده شناسایی و پس از مستند سازی برای ثبت آن در فهرست آثار ملی تلاش و از پوشش حمایتی و قانونی برخوردار می‌شد.

وی اظهار داشت: هرچند در ابتدای سال جاری چندین بار جهت ورود به این ملک با مدعی مالکیت آن مذاکره شد اما متاسفانه ایشان هر بار زمان بازدید کارشناسان را موکول به آینده کرده و اجازه برداشت و تهیه گزارش و ورود به ملک را ندادند .

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان تصریح کرد: این خانه محصور بوده و به دلیل مالکیت خصوصی امکان ورود به آن مستلزم رضایت و اجازه مالک بود و در واقع مالک بنا نیز با استفاده از همین پوشش بدون هماهنگی و اخذ هرگونه مجوزی اقدام به تخریب بنا نموده است.

وی با اشاره به وجود خانه ها و بناهای تاریخی در بافت شهر کرمان افزود: زمانی که یک بنای قدیمی و واجد ارزش تاریخی در مالکیت بخش خصوصی باشد امکان نظارت بر آن دشوار است و اتفاقات غیرقابل پیش بینی در آن ممکن است رخ بدهد.
وی تاکید کرد: وظیفه ما حراست از میراث فرهنگی است، اما مردم هم نباید به داشته های تاریخی بی اعتنا باشند و میراث غنی فرهنگی را به راحتی تخریب کنند.

شفیعی با اشاره به لزوم تکرار نشدن چنین اتفاقات تلخی در حوزه میراث فرهنگی کرمان افزود: در ماجرای تخریب خانه تیمو به دلیل برخی موانع مثل شناسایی نشدن و همکاری نکردن مالک و مالکیت خصوصی و سهل انگاری شاهد تخریب این بنای ارزشمند بودیم که باید از تکرار آن جلوگیری شود.

وی گفت: در همین راستا شناسایی بناهای تاریخی واجد ارزش و گمنام شهر کرمان با همکاری فعالان حوزه میراث فرهنگی ‌نهاد های مرتبط آغاز و با تهیه بانک اطلاعاتی کاملی از این بناها شاهد اتفاقات ناگواری اینچنینی نخواهیم بود،

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان تاکید کرد: ضمن اینکه فرهنگ سازی به منظور تقویت حس تعلق ساکنان و مالکین بناهای تاریخی پیش از هر اقدام دیگری ضرورت دارد و قطعا همکاری همه نهادها و دستگاه های مرتبط را می طلبد که امید است با تشریک مساعی این مهم نیز حاصل گردد.

خانه تیمو در مالکیت بخش خصوصی است/قبول داریم که برای ثبت ملی این خانه کوتاهی شده است/شهرداری هیچ مجوزی برای تخریب خانه تیمو نداده است

شهرداری کرمان برای تخریب بنای تاریخی تیمو مجوزی صادر نکرده است

شهرداری منطقه پنج و ویژه محدوده بافت تاریخی شهر کرمان در رابطه با تخریب خانه تیمو گفت: شهرداری هیچ مجوزی برای تخریب این خانه نداده است و مالکان بنا بدون اطلاع این عمل را انجام داده اند.

علی اکبر قطب الدینی افزود: این بنا در محدوده بافت تاریخی شهر کرمان قرار داشت، اما توسط میراث فرهنگی به ثبت ملی نرسیده بود و مالک خصوصی داشت.

وی با بیان اینکه جزئیات اتفاق را باید از مسئولان میراث فرهنگی کرمان پیگیری کرد اظهار داشت: هرگونه تحریب، مرمت و دخل و تصرف در بافت تاریخی شهر کرمان با اطلاع و هماهنگی میراث فرهنگی و سایر نهادهای ذیربط باید باشد و اگر تخلفی انجام پذیرد قانونی با مسببان برخورد می کنیم.

شهردار محدوده بافت تاریخی شهر کرمان تاکید کرد: ما موظف به صیانت از میراث فرهنگی شهر کرمان هستیم و مسئولان میراث فرهنگی هم با ثبت آثار با ارزش فرهنگی جلوی چنین اتفاقاتی را بگیرند.

در تهیه این گزارش سعی شد تا با مالکان خانه تیمو و دلایل تخریباین بنا گفت و گو شود، اما دسترسی یه آنها تا لحظه انتشار این گزارش ممکن نشد.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)