کد خبر: ۳۸۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
ارسال به دوستان
ذخیره
نگاهی به چالش‌های صادرات پسته؛
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به موانع پیش روی صادرات پسته سال گذشته کرمان می گوید: عدم شفافیت راه بازگشت ارز به کشور باعث شد تا بانک مرکزی کارت های بازرگانی صادرکنندگانی که ارز صادراتی شان را به کشور بازگردانده بودند، تعلیق کند، آنها را در سیستم بانک مرکزی بدهکار نشان داده، معافیت مالیات صادرات شان را برداشته و مدعی شود که آنها ارز صادراتی شان را به کشور بازنگردانده اند.

بانک مرکزی زیرساخت های لازم برای تعهدات ارزی تعریف نکرده است /دلاری دست بازرگان نبوده که به بانک مرکزی تحویل دهد/ پسته هنوز قیمت واقعی خودش را ندارد

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به موانع پیش روی صادرات پسته سال گذشته کرمان می گوید: عدم شفافیت راه بازگشت ارز به کشور باعث شد تا بانک مرکزی کارت های بازرگانی صادرکنندگانی که ارز صادراتی شان را به کشور بازگردانده بودند، تعلیق کند، آنها را در سیستم بانک مرکزی بدهکار نشان داده، معافیت مالیات صادرات شان را برداشته و مدعی شود که آنها ارز صادراتی شان را به کشور بازنگردانده اند.
به گزارش جام جم، سیدمحمد ترابی موسوی با بیان این که برگشت ارز توسط صادرکننده به کشور یک راه شفاف می خواهد، می گوید: کسانی که مدعی اند صادرکننده، ارز صادراتی اش را به کشور بازنگردانده، باید به این پرسش پاسخ دهند که چگونه یک صادرکننده که مرتب صادرات انجام می دهد، می تواند ارز حاصل از صادرات پسته را به داخل کشور نیاورد و دوباره بتواند پسته بخرد و صادر کند.
شاید یک صادرکننده برای یک یا دو نوبت بتواند ارز صادراتی اش را به کشور نیاورد، ولی صادرکنندگانی که با این مشکلات تحریمی و در شرایط سخت در طول سال خرید و صادرات پسته را انجام می دهند، ارز حاصل از صادراتشان را می آورند، ولی راه برگشت ارز به گونه ای است که برای بانک مرکزی شفاف نیست، اما دلیلی مبنی بر عدم برگشت ارز صادراتی به کشور وجود ندارد.
وی تصریح می کند: صادرکننده ارز را در خارج از کشور به صراف می دهد و او نیز یک شماره حساب در کشور ثالث باز می کند که ارز حاصل از صادرات به آن حساب رفته و مبلغ ریالی اش را در ایران تحویل صادرکننده می دهند، لذا دلاری دست بازرگان نبوده که به بانک مرکزی تحویل دهد.
دغدغه ها و نگرانی های رئیس کمیسیون کشاورزی و اتاق بازرگانی استان کرمان درعین حال با یک خبر خوش همراه است؛ خبری که می گوید از خرداد ماه به بعد وضعیت صادرات پسته کمی بهتر شده و بخشی از پسته انبارهای کرمان صادر شده است.
به گفته ترابی موسوی اکنون و در فصل برداشت، قیمت انواع پسته در نمونه های مختلف همچون پسته اکبری ۳۰ تا ۴۰ درصد و پسته فندقی ۱۵ درصد افزایش داشته و به قیمت واقعی نزدیک شده، با وجود این پسته هنوز قیمت واقعی خودش را ندارد و هزینه های تولید همچون قیمت نهاده هایی چون کود و سم، هزینه های کارگری و ادوات کشاورزی برای تولید و برداشت پسته نسبت به قیمت فروش آن بالاتر است.
کاهش ۴۰ درصدی تولید
رئیس کمیسیون کشاورزی و اتاق بازرگانی استان کرمان درباره میزان تولید پسته هم می گوید: میزان تولید پسته در استان کرمان امسال نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کمتر است و ما سال کم باری را سپری می کنیم، زیرا پسته یک سال پربار و یک سال کم بار است و امسال در سال کم باری هستیم، هرچند در بحث تنوع برداشت انواع پسته، امسال پسته نوع احمد آقایی و اکبری نسبت به پسته فندقی بیشتر برداشت می شود.
ترابی موسوی به موضوع مهم دیگری هم در زمینه تولید اشاره کرده و می گوید: مشکل کم آبی دائمی در این خطه به مرور بر تولید پسته تاثیر گذاشته، به نحوی که اکنون تولید پسته در مناطق کم آب حذف و در مناطق پرآب افزایش یافته است.
وی درخواستی هم از باغداران درخصوص مدیریت فروش محصول دارد و می گوید: باغداران محصول پسته برداشتی شان را به مرور زمان در طول سال طی سه الی چهار نوبت به بازار عرضه کنند تا اولا همیشه در بازار پسته وجود داشته باشد و دوما در صورت نوسانات قیمت در فصل برداشت دچار ضرر نشوند.
شفاف نبودن راه بازگشت ارز صادراتی
از سوی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان می گوید: عوامل متعددی برای عدم صادرات پسته ایران وجود دارد؛ عواملی چون تحریم ها و محدودیت های ناشی از شیوع کرونا، بااین حال یکی از عوامل مهم در این زمینه تعلیق کارت های بازرگانی تعداد زیادی از صادرکنندگان است، آن هم با این ادعا که آنها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند. حال آن که بانک مرکزی خود در بحث تعهدات ارزی زیرساخت های لازم را تعریف نکرده است.
محمدعلی محمدمیرزاییان ، صدور بخشنامه بانک مرکزی و تعلیق کارت های بازرگانی را زمینه ای برای افزایش قاچاق پسته به خارج از کشور دانسته و می گوید: بانک مرکزی صادرکنندگان را ملزم کرده ۸۰درصد ارز صادراتی را به سامانه نیما بدهند و ۲۰درصد باقیمانده را خودشان بیاورند.
درواقع بانک مرکزی از صادرکنندگان می خواهد بخشی از درآمد خود را به صورت ارز وارد کشور کنند، حال آن که امکان برگرداندن ارز برای صادرکنندگان وجود ندارد و آنها تمام ارز صادراتی خود را به صورت ریالی به کشور بازمی گردانند و تا زمانی که یک تعامل بین بانک مرکزی و صادرکننده شکل نگیرد امکان صادرات محصول و بازگشت درآمد ان به کشور وجودندارد.
این گلایه صادرکنندگان چندی پیش از زبان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز مطرح شد و حسینی نژاد با اشاره به این که ۵۰درصد صادرات کرمان از محصول پسته است، تعلیق صادرکنندگان پسته را برای اقتصاد استان و کشاورزان فاجعه خوانده بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)