کد خبر: ۳۸۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
ارسال به دوستان
ذخیره
سرپرست پایگاه پژوهشی ارگ قدیم بم
سرپرست پایگاه پژوهشی ارگ قدیم بم پیرامون روند بازسازی این اثر ثبت جهانی که بر اثر زلزله سال ۸۲ تخریب شد، گفت: کار بازسازی و بهسازی ۸۰درصد به آن انجام رسیده و پیش‌بینی می‌شود بازسازی کامل این بنا حدود هفت سال دیگر به پایان برسد.

بازسازی ارگ بم هفت سال دیگر به پایان می رسد/پایگاه جهانی بم هیات امنایی مدیریت خواهد شد

سرپرست پایگاه پژوهشی ارگ قدیم بم پیرامون روند بازسازی این اثر ثبت جهانی که بر اثر زلزله سال ۸۲ تخریب شد، گفت: کار بازسازی و بهسازی ۸۰درصد به آن انجام رسیده و پیش‌بینی می‌شود بازسازی کامل این بنا حدود هفت سال دیگر به پایان برسد.

به گزارش ایرنا ، محسن قاسمی  گفت: مجموعه تاریخی ارگ قدیم پس از گذشت ۶ماه از زلزله بم با هدف حفاظت از آثار باستانی و منظر فرهنگی آن مورخ ۱۷ تیرماه ١٣٨۳ در مساحتی بالغ بر ۲۳ هزار هکتار از اراضی شهرستان بم و محوطه اطراف آن در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.
وی بیان کرد: یکی از دلایل کُند بودن مرمت و بازساری ارگ بم فاصله موجود بخش اداری و کارشناسی ما با کارگاه خشتی داخل ارگ بود که بدین منظور بخش کارشناسی و پژوهشی را در محل خانه سیستانی واقع در ارگ بم مستقر کردیم.

قاسمی ضمن اشاره به پروژه‌های مهم و در دست اقدام اظهار داشت: در بخش پروژه‌های مرمتی۶ پروژه بزرگ در دستورکار این پایگاه قرار گرفت و بخش وسیعی از اهداف و خواسته‌هایمان رقم خورد که مرمت عمارت دروازه دوم، خانه میراکبر، بازسازی و مرمت برج کلاه فرنگی، بازسازی فاز دوم خانه سیستانی، آغاز بازسازی یخدان ارگ قدیم و احداث کارگاه های حفاظت ادواری از جمله این پروژه ها هستند.

سرپرست پایگاه جهانی ارگ قدیم بم ضمن اشاره به ساماندهی پیاده روهای اطراف ارگ قدیم عنوان داشت: از مهمترین کارهای ما انعقاد تفاهم‌نامه‌ با شهرداری در جهت ساماندهی پیاده روهای اطراف ارگ بوده که در فاز اول این انجام شده و ظرف چند روز آینده فاز دوم این پروژه به طول ۳۵۰ متر در ضلع جنوبی ارگ قدیم شروع خواهد شد.

وی در پاسخ به چگونگی حفاظت از بناهای تاریخی، سایت ها، کشفیات و زیرخاکی هاگفت : از آنجا که در سال گذشته اعتبار وزارت میراث کشور ۲۰۰ میلیارد تومان بوده و این عدد صرف بازسازی ،مرمت و نگهداری می‌شود که به دلیل وسعت منطقه و کمبود داشته‌های ما، یگان حفاظت و اداره میراث فرهنگی و پایگاه جهانی قادر به حفاظت ازتمام سایت ها نیستند و همچنین وظیفه حفاظت برعهده یگان حفاظت میراث فرهنگی است که مدیریت این یگان ازقالب پایگاه ها خارج و زیرنظر اداره کل میراث استان است.

تجهیز ارگ قدیم به دوربین های حفاظتی و پایش تصویری

قاسمی گفت: مهمترین کار صورت گرفته طراحی و راه اندازی دوربین های حفاظت الکترونیکی و پایش تصویری ارگ بوده که با اجرا و نصب این دوربین‌ها توانستیم امنیت بیشتری را در داخل و خارج ارگ بم برای گردشگران تأمین نماییم.

وی درخصوص راه اندازی موزه تاریخی افزود: از آن جا که ساختمان فعلی پایگاه متعلق به شهرداری بم است بدین منظور جهت اجرای این طرح و تهیه ساختمان موزه ،تفاهم نامه‌ای با شهرداری و شورای شهر بم امضا شده و به زودی اولین موزه باستان شناسی و تاریخ بم در جنوب شرق کشور به صورت مشارکتی در شهرستان بم راه اندازی خواهد شد
سرپرست پایگاه جهانی ارگ قدیم بم درخصوص انتقال پایگاه جهانی به داخل ارگ قدیم توضیح داد: هدف ما ارتباط کارشناسان به صورت مستقیم با کارگاه‌های مرمت، باستان شناسی و پژوهشکده داخل ارگ بوده و همچنین تسریع در روند ایجاد موزه بم است تا بتوانیم با تاسیس موزه آثار کشف شده از بم بزرگ را برای عموم به نمایش بگذاریم .

مشکلات حقوق کارگران ارگ قدیم بم

قاسمی ضمن اشاره به مشکلات کارگران ارگ قدیم تصریح کرد: مجموعه جهانی ارگ بم نزدیک به ۱۲۰ پرسنل فعال دارد که ۶۰ نفر از آنها استاد کار و کارگر ساختمانی هستند و متاسفانه مجموعه میراث جهانی بم به عنوان بزرگترین مجموعه در کشور، همیشه در بخش پرداخت حقوق پرسنل ارگ با تاخیر چند ماهه مواجه بوده است .

وی ادامه داد: امروزه با پیگیری های صورت گرفته، حقوق پرسنل پایگاه تا پایان دی ماه امسال تامین و در حساب استان قرار دارد و همچنین سند حقوق شهریور جهت پرداخت آماده است.
قاسمی خاطر نشان شد:سالهای زیادی شورای راهبردی تشکیل نشده بود که خوشبختانه اولین جلسه رسمی این شورا در تیرماه سالجاری با حضور اعضای شورای راهبردی ارگ بم برگزار شد و همچنین سال گذشته به پیشنهاد وزیر میراث فرهنگی به هیات دولت مقرر گردید ۲۱ مجموعه تاریخی به صورت هیات امنایی مدیریت شوند که براساس آن پایگاه جهانی بم جزو این مجموعه ها قرار گرفت بنابراین این پایگاه زیر نظر وزیر و به صورت مستقیم با دبیرخانه تهران ارتباط خواهد داشت.

قیصریه زرتشتیان، کارخانه حناسایی و کلاه فرنگی ارگ
سرپرست پایگاه پژوهشی میراث جهانی بم و منظر فرهنگی ضمن اشاره به مرمت قیصریه، کارخانه حناسایی و خانه عامری گفت:این موارد از آثار شاخص ما هستند و کارخانه حناسایی حدود ۸۰ درصد مرمت شده و از طریق ماده ۲۷ درحال واگذاری به بخش خصوصی است و متقاضیان زیادی برای آن درخواست داده‌اند که به محض انعقاد قرارداد و نهایی شدن، طرح احیای حناسایی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد .
وی تصریح کرد: بخش عظیمی از بازارهای تاریخی و مجموعه قیصریه، مالکیت خصوصی دارد و ۷۵ درصد تملک شخصی و پیمانکار گرفته شده و بخش هایی نیز مرمت شده است.

قاسمی با اشاره به نحوه مرمت کلاه فرنگی گفت: درخصوص کلاه فرنگی اسناد، مدارک و تصاویر زیادی وجود دارد که قبل زلزله را به نمایش گذاشته اما در حال حاضر چون حصار جلوی کلاه فرهنگی ریخته و مرمت نشده همزمان برج و پایه کلاه فرنگی دیده می شود و زمانی حصار مرمت گردد شکل اولیه قبل از زلزله دیده خواهد شد .
سرپرست پایگاه پژوهشی میراث جهانی بم و منظر فرهنگی درخصوص طرح گردشگری باغ‌های پیرامون ارگ قدیم تاکید کرد: این باغ ها در سال های آینده مجموعه بزرگ گردشگری را می تواند شامل شود و با کمک کارشناسان پایگاه و راهنمایی اساتید معماری دانشگاه آزاد اسلامی این طرح آماده و روند اخذ مجوز به زودی انجام می‌شود و شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی باشیم.
قاسمی گفت: یکی از مهمترین اتفاقات اخیر شیوع ویروس کرونا بود که از اسفند ماه گردشگری سراسر کشور را تعطیل کرد و به تبع آن مجموعه تاریخی ارگ بم نیز تعطیل شد و در این مدت جاذبه های شهرستان بم را از طریق سایتها و فضای مجازی معرفی کرده ایم و اکنون که گردشگری تعطیل است نباید از قافله معرفی جاذبه‌های گردشگری عقب بمانیم.

سرپرست پایگاه پژوهشی میراث جهانی بم و منظر فرهنگی افزود: در ایام شیوع کرونا مسابقه نقاشی برای کودکان ۵ تا ۱۳ سال با همکاری شورای شهر، بنیاد مطالعات امامی و پایگاه میراث جهانی به عنوان بانی برگزار شد .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)