کد خبر: ۳۸۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
ارسال به دوستان
ذخیره
پاسخ به پرسش «چرايي ماندگاري و موفقيت محمدرضا شجريان» چند وجه متفاوت دارد. شجريان «پديده هنري» قرن ايران است. کمتر هنرمند يا شخصيت اجتماعي و ورزشي را مي‌توان پيدا کرد که از اين ميزان محبوبيت، شهرت و تخصص در زمينه حرفه‌اي‌اش داشته باشد و بتواند بر نسل‌هاي متوالي تاثير بگذارد. شجريان عصاره ادب، فرهنگ و موسيقي ايران است.

پیروز ارجمند مدیر اسبق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
پاسخ به پرسش «چرايي ماندگاري و موفقيت محمدرضا شجريان» چند وجه متفاوت دارد. شجريان «پديده هنري» قرن ايران است. کمتر هنرمند يا شخصيت اجتماعي و ورزشي را مي‌توان پيدا کرد که از اين ميزان محبوبيت، شهرت و تخصص در زمينه حرفه‌اي‌اش داشته باشد و بتواند بر نسل‌هاي متوالي تاثير بگذارد. شجريان عصاره ادب، فرهنگ و موسيقي ايران است.
نامش يادآور ادب و آواز است و همچون فردوسي که زبان پارسي را نجات داد به قول خود استاد، آمده بود تا موسيقي ايران را نجات دهد. با چهار نسل از موسيقي‌دانان پيش و پس از خودش همپايي کرد و در استمرار و پويايي مانا بيش از شش دهه در زمينه موسيقي فعاليت ارزشمندي داشت. شجريان، حلقه وصل موسيقي قديم و معاصر ايران است. آمده بود تا موزه‌اي پويا و زنده باشد و در خلقي مداوم ستون پايه‌هاي موسيقي معاصر و آينده ايران شد، از عبدالله دوامي، جليل شهناز و نورعلي برومند آموخت تا امانت‌داري صادق باشد براي نسل معاصر. بخش مهمي از دارايي کنوني موسيقي کلاسيک ايران مديون و مرهون تلاش‌هاي او و هم‌نسل‌هايش براي حفظ و انتقال آن است. او چراغي شد براي نسل جوان و سرگشته‌اي که سنت‌هاي موسيقايي پيشين پاسخگوي نيازهاي آنان نبود و توانست راهي نو بگشايد براي خلق آثار مطلوب طبع آنان. شجريان ماندگار شد چون هوش و ذکاوت و پشتکار داشت و به اصول اخلاقي حاصل از تربيت خانوادگي‌اش وفادار ماند.
به احترام اعتقادات پدرش نام هنري سياوش بيدگاني را برگزيد تا زماني که پدر اجازه داد تا کنيه خانوادگي شجريان را استفاده کند. به سلامت جسم و روانش توجه مي‌کرد و حفظ اخلاق را از واجبات مي‌دانست. در اوايل دهه پنجاه، از هم‌نسل‌هاي خودش و حتي حضور در مرکز حفظ و اشاعه موسيقي جدا شد تا خودش را وامدار گروه‌هاي سياسي نکند. پايمردي او در حفظ اصول اعتقادي‌اش از او شخصيت کاريزماتيک و تاثيرگذار ساخته است. شجريان مسير ماندگاري را با احترام به سنت‌ها و نوگرايي طي کرد ولي اين تنها دليل موفقيتش در اين زمينه نيست بلکه ذهن خلاق و توانمندي او باعث شد تا «بداهه‌پردازي» منحصربه‌فرد باشد.
هيچ يک از آوازهايش را شبيه ديگري نخوانده است. در يکي از ديدارهايي که به واسطه پژوهش‌هاي تاليف کتاب «پديدارشناسي محمدرضا شجريان» داشتم به استاد گفتم: «نتيجه پژوهش‌ها و تحليل‌هاي من از آوازهاي شما اين است که رديف آوازي محمدرضا شجريان به وسعت کل آوازهايي است که خوانده زيرا اين آوازها نه‌تنها شبيه ساير کارهاي خودشان نيست بلکه با آوازهاي ديگر آوازخوانان متفاوت است».
تسلط او بر رديف‌هاي سازي و آوازي و همچنين روحيه جست‌وجوگرانه‌شان باعث شده بود تا کمتر اثر آوازي قديم را نشنيده و به آن توجه نکرده باشد. تمرکز روي موسيقي و ادبيات به اضافه همنشيني و انس با استادان ادب و موسيقي باعث شد تا فرصت به‌دست‌آمده براي پويايي‌اش را به مانايي بدل کند. بر اين باور است: «در کارگاه هستي همه چيز پويشي گوهرين دارد، هر عنصري در کارگاه هستي، سه خصوصيت دارد: ايست‌ناپذيري، ناکرانمندي و بي‌تکراري و بر همين اساس با روحيه جست‌وجوگرش توانست مرزهاي آواز و موسيقي را جا‌به‌جا کند». شجريان اسطوره هنر ايران در سده اخير است. عشق و معرفت و اخلاق رمز اصلي موفقيت و ماندگاري اوست، عشق به مردم سرزمينش و تعهدش به ميراث زبان فارسي.


منبع: آرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)