کد خبر: ۳۸۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل استاندارد استان کرمان افزود: تعداد سه جایگاه CNG در شهرستان کرمان، پنج جایگاه در سیرجان، چهار جایگاه رفسنجان، ۲ جایگاه در شهرستان راور و یک جایگاه در شهرستان رابر اصلا گواهی معتبر استانداردسازی ندارند و بیشتر این جایگاه‌ها متعلق به شهرداری‌ها هستند.

 گستردگی جایگاه‌های غیرایمن CNG در کرمان

افزایش روز افزون تعداد جایگاه‌های عرضه گاز CNG غیرایمن با احتمال بروز حوادثی همچون آتش‌سوزی و انفجار در استان کرمان و همچنین از طرفی نیاز عمومی جامعه به این نوع سوخت پاک و ارزان، ضرورت انجام امور استانداردسازی، نظارت و کنترل دقیق این جایگاه‌ها را در راستای پیشگیری از حوادث احتمالی دوچندان می‌کند.

به گزارش ایرنا،سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری کرمان با بیان اینکه تعداد جایگاه‌های بی‌خطر این استان به صفر مورد رسیده گفت: تعطیلی تمامی جایگاه‌ها با وجود قیمت بنزین جنبه اجتماعی و عواقب ناگواری به‌دنبال دارد.

حسین مهرابی افزود: باید تدبیری بیندیشیم که مالکان جایگاه ها از دلهره اجتماعی به نفع خود استفاده نکنند و برای تحلیل و واکاوی بهتر، وضعیت جایگاه‌های کشور نیز در قیاس با ما سنجیده شود.

وی با اشاره به ضرورت دادن اخطار جدی به جایگاه های غیر ایمن اظهار داشت: پیش از حاد شدن موضوع در استان کرمان باید ایمنی جایگاه‌های CNG رعایت شود.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری کرمان گفت: پیشنهاد می شود نشستی جداگانه با حضور یک کمیته فنی برگزار شود و علاوه بر علت یابی جایگاه‌هایی که به سراغ استاندارد نمی روند، برنامه اجرایی و اهرم عملیاتی برخورد با آنان مشخص شود و علت صفر بودن تعداد جایگاه های بی‌خطر استان را باید مشخص کرد.

وی با اشاره به عمده فعالیت های مناسب اداره کل استاندارد استان کرمان طی سال جاری گفت: اقدامات این اداره کل در شرایط کرونا در بسیاری حوزه‌ها بیش از برنامه و هدف گذاری بوده اما حوزه آموزشی و ترویجی به‌میزان نیمه گذشته از امسال کار نشده که در این زمینه مشکلات مالی مطرح شده و استاندارد در مکاتبه با تهران به این چالش رسیدگی کند.

اهرم فشار برای برخورد با متخلفان استانداردسازی وجود دارد

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان گفت: شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه کرمان ابزار لازم و اهرم فشار برای برخورد با متخلفان استانداردسازی را در اختیار دارد اما نیاز به مصوبات و دستور اجرایی داریم.

سیدباقر نورالدینی افزود: جایگاه های گاز CNG با جان مردم سروکار دارند و درصورتی‌که موارد استاندارد و ایمنی را انجام ندهند، باید به شورای تامین ارجاع یابند که پیشگیری از حوادث بعدی شود.

وی با بیان اینکه استان کرمان در زمینه ایمن سازی از شرایط فعلی کشور بسیار عقب‌تر است تصریح کرد: تعداد ۲۳ جایگاه گاز CNG این منطقه حتی استانداردهای اولیه را دریافت نکرده‌اند و ۵۶ مورد پس از دریافت مرحله نخست، اقدامی نکرده‌اند.

مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه کرمان گفت: نشستی با حضور فرمانداران و شهرداران استان کرمان در راستای استانداردسازی جایگاه‌های گاز CNG تشکیل شد و با توجه به اینکه ۴۴ جایگاه استان دولتی و ۳۵ مورد خصوصی هستند، فرایند استانداردسازی به خوبی پیش نرفته است.

وی اظهار داشت: شرکت‌ها در دادن گواهینامه استاندارد سخت‌گیری می کردند لذا مقرر شد که استاندارد چک لیست اولیه شاخصی را برای رسیدگی به وضعیت جایگاه‌های گاز CNG تهیه و ارائه کند که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

نورالدینی افزود: سه جایگاه گاز CNG در سیرجان طی سال‌های گذشته تعطیل شده که باید پرونده آنان به شورای تامین ارجاع شود که اگر راه اندازی مجدد نمی شوند، امتیاز آنان به فردی دیگر واگذار شود.

جایگاه‌های پرخطر در کرمان تعطیل می‌شوند

مدیرکل استاندارد استان کرمان نیز تاکید کرد: در صورت مشاهده عاملی پرخطر در جایگاه‌های عرضه گاز CNG، به سرعت نسبت به تعطیلی آنان اقدام می‌شود و ۷۹ جایگاه در سطح استان وجود دارد که هم اکنون ۵۷ جایگاه مراحل استانداردسازی را می گذرانند.

اسماعیل عاقلی با اشاره به آغاز فعالیت استانداردسازی جایگاه‌های سوخت از سال ۷۳ در استان کرمان گفت: استاندارد یکصد آیتم برای استانداردسازی جایگاه‌های عرضه در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه هر جایگاه CNG تقریبا ۲۵ سیلندر گاز دارد که هر کدامشان حکم یک بمب دارد و بسیار خطرناک است بیان داشت: استانداردسازی ضریب ایمنی جایگاه را ارتقا می‌دهد و رعایت آن در استان کرمان بسیار ضروری است.

مدیرکل استاندارد استان کرمان افزود: تعداد سه جایگاه CNG در شهرستان کرمان، پنج جایگاه در سیرجان، چهار جایگاه رفسنجان، ۲ جایگاه در شهرستان راور و یک جایگاه در شهرستان رابر اصلا گواهی معتبر استانداردسازی ندارند و بیشتر این جایگاه‌ها متعلق به شهرداری‌ها هستند.

هرچند غیر ایمن بودن جایگاه های گاز CNG همچون بیماری مسری به تمامی جایگاه های استان کرمان سرایت کرده اما تا وقوع حوادث جانی و اقتصادی انفجار و آتش سوزی جایگاه ها، همچنان زمانی طلایی باقی مانده است که مسئولان و متولیان در صورت جدی گرفتن فرایند استانداردسازی از هم اکنون می توانند از فاجعه ای بزرگ بیخ گوش مردم و رانندگان جلوگیری کنند و مسئولان با انجام امور تشویقی و اهرم فشار و همچنین استفاده از ظرفیت های قانونی یکبار برای همیشه احتماع وقوع اینگونه خطرات را در استان حادثه خیز کرمان به صفر برسانند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

601  مددجوی کرمانی مشمول عفو رهبری شدند / صدور 7 هزار و 552 رای جایگزین حبس

پیرو هشدار وقوع سیلاب؛ بیمارستان صحرایی در کرمان برپا شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پربازدید ها

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

پیش بینی هواشناسی از بارش باران و احتمال سیل و آبگرفتگی در کرمان

 ۵ هزار معتاد متجاهر در استان کرمان وجود دارد

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی قوت گرفت

اخاذی زن و مرد مامورنما از کشاورزان عنبرآبادی

تعرفه‌های پزشکی ابلاغ شد

حمایت بهزیستی از  1338 خانواده دارای فرزند چند قلو در کرمان

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

نوآموزان برای سنجش سلامت تا پایان اردیبهشت ماه مهلت دارند

پنجشنبه‌ها تعطیل شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)