کد خبر: ۳۸۸۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۹
ارسال به دوستان
ذخیره
بیماران نیازمند انسولین قلمی بین داروخانه ها سرگردان هستند
 مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کرمان معتقد است "اگر انسولین در بازار آزاد وجود دارد مربوط به مافیای داروست که کاری به سیستم و کد ملی ندارد و باید جلوی آنها گرفته شود."

 بحران انسولین در کرمان/ کار کار مافیای داروست

مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کرمان معتقد است "اگر انسولین در بازار آزاد وجود دارد مربوط به مافیای داروست که کاری به سیستم و کد ملی ندارد و باید جلوی آنها گرفته شود."

مسئله کمبود دارو هر چند وقت یک بار برای بیماران خاص به وجود می آید و باید با این معضل دست و پنجه نرم کنند اما مدتی است این موضوع پایش به حوزه داروی بیماران دیابتی نیز باز شده و بیماران دریافت کننده انسولین را با مشکل مواجه کرده است.

بیمارانی هستند که برای کنترل دیابت خود از قرص های خارجی استفاده می کنند که با تشدید تحریم ها علیه کشورمان با کمبود و یا نبود این مارک ها مواجه و مجبور به تغییر داروی مصرفی خود شده اند.

در حال حاضر اما بحث بر سر کمبود انسولین های قلمی است که با محدودیت هایی در سطح عرضه مواجه شده و بیماران استفاده کننده از این دارو به ویژه سالمندان را با مشکلاتی مواجه کرده است.

علت کمبود انسولین قلمی را مبادی ذیربط باید بررسی کنند اما متاسفانه مانند سایر حوزه ها در اقتصاد کشور در این زمینه نیز صحبت از مافیا و بازار آزاد انسولین وجود دارد که باید با سوءاستفاده کنندگان از شرایط کشور که در جنگ اقتصادی همه جانبه با دشمن قرار دارد برخورد جدی صورت بگیرد.

دکتر"علی اصغر عباسی" مدیر انجمن دیابت استان کرمان در گفت و گو با ایسنا درباره کمبود انسولین اظهار کرد: متاسفانه همچنان وضعیت خوب نیست و بیماران نیازمند انسولین قلمی بین داروخانه ها سرگردان هستند؛ چه به لحاظ کمبود نوع انسولین و چه کمی تعدادی که داروخانه در اختیار آنها می گذارد.

وی افزود: برخی داروخانه ها دو سه قلم از نسخه را به بیمار می دهند و بیمار برای دریافت انسولین موردنیاز خود مجددا باید به پزشک مراجعه کند تا نسخه بنویسد و این کار بار زیادی در مطب ها ایجاد کرده و با توجه به شیوع کرونا و اینکه دیابتی ها در معرض خطر هستند، می تواند خطرناک باشد.

عباسی تصریح کرد: آنچه که بنده در مراجعه بیماران خودم شاهد هستم، افرادی به خاطر ترس از کمبود، مصرف و مقدار انسولین دریافتی شان را کم کرده و دارو به اندازه کافی به بدنشان نمی رسد لذا قند خون آنها از کنترل خارج شده است.

وی بیان کرد: بیماران نگران هستند و بابت کمبود انسولین اضطراب دارند که این مسئله نیز بار اضافی برای آنهاست و موجب افزایش قند خون بیمار می شود.

مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کرمان اظهار کرد: بعضا مواردی که مبنی بر عدم وجود مشکل اعلام می شود، به دلیل این است که دوستان تماس مستقیم با بیماران ندارند و بنده می توانم بیمارانی که مشکل دارند به دفتر آنها ارجاع بدهم تا متوجه مشکلات بشوند.

وی درباره اظهارنظر رییس سازمان غذا و داروی کشور مبنی بر دریافت انسولین با کد ملی بیمار عنوان کرد: در حال حاضر نیز دریافت انسولین بیماران براساس دفترچه و کد ملی است و این صحبت در واقع برای رفع مسئولیت در مواجه با مشکل است.

عباسی با اشاره به اینکه بیمار نمی خواهد سهمیه دارویش را ذخیره کند، افزود: در زمان اعطای نسخه کد ملی بیمار و دفترچه وجود دارد و مشخص است این فرد به انسولین نیاز دارد و سیستم بین مطب، داروخانه و بیمار برقرار است و راهی برای انسولین اضافی نمی گذارد.

وی بیان کرد: اگر انسولین در بازار آزاد وجود دارد مربوط به مافیای داروست که کاری به سیستم و کد ملی ندارد و باید جلوی آنها گرفته شود.

مدیر انجمن دیابت استان کرمان با اشاره به اینکه این موارد فقط دوندگی مردم را بیشتر می کند، گفت: متاسفانه افرادی را در برخی قسمت ها می گذارند که آشنائی با بیماری و دارو ندارند و به عنوان مثال یک کارشناس را می گذارند که قد و وزن بیمار دیابتی را گرفته و براساس آن انسولین بیمار تجویز شود در حالی که این علمی نیست و پزشک باید این موارد را مشخص کند.

عباسی تصریح کرد: این اقدامات هیچ نفعی برای بیمار، اقتصاد درمان، بهبود وضعیت بیماران و سیستم نداشته و ندارد.

همچنین دکتر"علی اسدی" معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره کمبود انسولین به خبرنگار ایسنا گفت: ما انسولین داریم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. اکنون انسولین قلمی کم است که امیدواریم در چند روز آینده این مشکل کمتر شود.

وی درباره کمبود دیگر داروهای بیماران دیابتی اظهار کرد: ممکن است در برخی داروخانه ها یک نوع قرص وجود نداشته باشد، اما در داروخانه های دیگر پیدا می شود و اکنون مشکل خاصی نداریم.

اسدی درباره اظهارنظر رییس سازمان غذا و داروی کشور مبنی بر دریافت انسولین با کد ملی بیمار بیان کرد: از سه سال قبل کسانی که می خواستند انسولین دریافت کنند با مراجعه به بیمه و تائید وضعیت، می توانستند داروی خود را دریافت کنند و این روال کار بوده است.

وی افزود: ممکن است افرادی که دفترچه بیمه نداشته و یا انسولین کم بیاروند به ما مراجعه کنند که به آنها حواله می دهیم و دارو را دریافت می کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

601  مددجوی کرمانی مشمول عفو رهبری شدند / صدور 7 هزار و 552 رای جایگزین حبس

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان غیرحضوری شد

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)