کد خبر: ۳۸۸۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان:
مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان در زمینه گاز گرفتگی با مونوکسیدکربن در فصول سرد سال به شهروندان هشدار داد.

مراقب قاتل خاموش باشیم!

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان در زمینه گاز گرفتگی با مونوکسیدکربن در فصول سرد سال به شهروندان هشدار داد.


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رضا میرزایی مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان با اشاره به اینکه متأسفانه با فرا رسیدن فصل سرما به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی در وسایل گرمایشی هر ساله تعدادی از شهروندان دچار گاز گرفتگی و مرگ می‌شوند، با تأکید بر رعایت نکات ایمنی به منظور حفظ جان و سلامتی افراد بیان داشت: گاز گرفتگی از جمله حوادثی است که معمولاً در اثر فقدان دودکش مناسب برای وسایل گاز سوز به خصوص بخاری، آبگرمکن و نداشتن تهویه کافی در فضای بسته رخ می‌دهد.

او افزود: دودکش‌ها حتما قبل از روشن کردن بخاری بایستی بازدید شوند و هر وسیله گاز سوز باید دارای یک دودکش استاندارد، مجزا و مجهز به کلاهک باشد.

میرزایی تصریح کرد: باید همواره محل اتصال دودکش به وسایل گاز سوز را بازرسی و از آب بندی و ثبات آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

او بر لزوم رعایت استفاده از دودکش باکلاهک استاندارد تاکید کرد و گفت: مسدود شدن دودکش سبب سوخت ناقص و ایجاد گاز‌های خطرناک و مسموم کننده می‌شود که برگشتن چنین گاز‌هایی به داخل فضای زندگی سبب گاز گرفتگی و مرگ افراد حاضر در آن مکان می‌شود؛ چرا که مقدار کمی از گاز مونوکسید کربن برای انسان کشنده است.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان افزود: دود کش‌های وسایل گاز سوز در محل عبور از شیشه‌های پنجره نباید مستقیما با شیشه در تماس باشد، زیرا در چنین صورتی امکان شکستن شیشه در اثر حرارت، لق شدن و افتادن دودکش وجود دارد.

میرزایی تصریح کرد: قطر لوله خروجی بخاری بزرگتر و یا مساوی خروجی بخاری باشد و در صورتی که دودکش از پنجره به بیرون هدایت شده است، باید دارای حداقل یک متر ارتفاع عمودی از محل خروج از پنجره باشد.

او تاکید کرد: شهروندان باید هر چند وقت یک بار، کلاهک دودکش‌های وسایل گاز سوز را بازرسی و چنانچه کلاهک افتاده باشد، آن را در محل خود نصب کنند، همچنین کلاهک علاوه بر اینکه از نفوذ باران و برف و افتادن سایر اشیاء به داخل دودکش جلوگیری می‌کند، در منظم سوختن وسیله گاز سوز هم موثر است.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان گفت: باید از فشردن بیش از اندازه کلاهک که سبب تغییر حالت و گرفتگی منافذ خروج گاز‌های دودکش می‌شود نیز خودداری شود.

او با اشاره به اینکه انتهای دودکش‌های توی کار باید حداقل یک متر از سطح پشت بام بالاتر باشد، افزود: هر وسیله گاز سوز باید دارای دودکش مناسب و بدون اشکال برای تخلیه گاز‌های حاصل از احتراق به فضای آزاد باشد و هر گونه نقص و نارسایی و رعایت نکردن استاندارد‌ها در این مورد سبب حادثه خواهد شد.

میرزایی تصریح کرد: از ساخت، خرید و اجاره خانه‌هایی که فاقد دودکش مناسب در داخل دیوار هستند و از نصب آبگرم کن و بخاری بدون دودکش در فضا‌های بسته مثل حمام خودداری شود.

او یکی دیگر از عوامل وقوع حوادث گاز گرفتگی را روشن کردن خودرو در گاراژ و پارکینگ منازل دانست و بیان داشت: برخی رانندگان، هنگام صبح برای اینکه موتور خودرو را گرم کنند، این وسیله را درفضای بسته مثل پارکینک ساختمان‌ها روشن می‌کنند و به مدت طولانی در این حالت باقی می‌گذارند که انتشار دود خودرو در فضای ساختمان و خانه سبب بروز گاز گرفتگی و حتی مرگ افراد می‌شود.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان گفت: شهروندان نباید لوله بخاری را در ظرف آب قرار دهند و به این نکته توجه کنند که شعله بخاری حتما باید آبی باشد و از داغ بودن لوله دودکش بخاری اطمینان حاصل کنند.

او به دودکش ها اشاره کرد و افزود: دودکش‌ها باید حتما دارای شیب مثبت باشد، یعنی جهت دودکش رو به بالا بوده و به سمت پایین نباشد.

میرزایی توصیه کرد: حتی الامکان از نصب زانوی اضافی در مسیر دودکش خودداری شود، زیرا زانو کارایی دودکش را کاهش می‌دهد.

او با بیان اینکه نباید از لوله‌های آکاردونی به عنوان لوله بخاری استفاده کرد، تصریح کرد: این لوله‌ها به مرور زمان مقاومتشان را از دست داده و در آن‌ها افتادگی و در نتیجه ایجاد شیب منفی در لوله و در نهایت برگشت گاز‌های ناشی از احتراق به فضای سکونت می‌شود.

میرزایی خواب آلودگی، سردرد و خستگی، سر گیجه و بی قراری، حالت تهوع، بی حالی، کبودی بدن، رنگ پریدگی و کاهش دید را از علائم گاز گرفتگی عنوان کرد و بیان داشت: شهروندان در صورت مواجهه با گاز گرفتگی سریعاً با اورژانس تماس گرفته و درب و پنجره‌ها را باز کنند تا هر چه سریعتر هوای محیط عوض شود.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرمان افزود: باید بلافاصله شیر اصلی گاز بسته شود و فرد دچار گاز گرفتگی به سرعت در محیط باز قرار گیرد و عملیات اکسیژن دهی با دقت انجام شود.

میرزایی تأکید کرد: این اطمینان را داشته باشید که با مراکز فروش لوازم گرمایشی غیر استاندارد که جان شهروندان را به خطر می‌اندازند، برخورد قانونی خواهد شد.

او از شهروندان خواست: برای اطلاع از هر گونه مشاوره، راهنمایی و تماس با مشاوران این سازمان، می توانند در طول شبانه روز با شماره ۱۲۵ تماس حاصل کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان غیرحضوری شد

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)