کد خبر: ۳۸۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
ارسال به دوستان
ذخیره
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد:
نماینده مردم شهرستانهای جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: تنها راه حل توجیه اقتصادی طرح احداث راه آهن جیرفت، ملی شدن این پروژه است.

ملی شدن طرح راه‌آهن جیرفت تنها راه حل تکمیل این پروژه است/طرح راه‌آهن جیرفت به جاسک در مدیریت بحران در شرایط جنگی بسیار مهم است

نماینده مردم شهرستانهای جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: تنها راه حل توجیه اقتصادی طرح احداث راه آهن جیرفت، ملی شدن این پروژه است.

ذبیح‌الله اعظمی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا از رایزنی با معاونان وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی، شرکت‌های مشاوره اجرای طرح‌های راه آهن و اساتید دانشگاه صاحب نظر برای طرح راه آهن جیرفت خبر داد و نتیجه این مذاکرات را اتفاق نظر همه بر ملی شدن طرح راه آهن جیرفت برای رهایی از بن‌بست این طرح اعلام کرد.

وی طول خط راه آهن دارزین بم-جیرفت را بر اساس مطالعات انجام شده توسط شرکت مشاور ۱۲۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: ۱۱۷ کیلومتر این طرح در منطقه کوهستانی جبالبارز با شیب تند واقع شده که هزینه هر کیلومتر آن با فهرست بهای سال ۱۳۹۹ تقریبا ۳۹ میلیارد تومان است.

وی افزود: بر اساس این اطلاعات برای تکمیل این طرح (بم-جیرفت) چهار هزار و ۷۵۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اگر هرسال برای خط راه آهن دارزین بم به جیرفت ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شود، حدود یک صد سال تکمیل این طرح به طول می‌انجامد.

وی ادامه داد: همچنین اگر هر سال ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح اختصاص یابد که دور از انتظار است، عمر تکمیل این طرح ۴۷ سال محاسبه می‌شود.

اعظمی با بیان اینکه احداث خط راه آهن جیرفت باید از نظر سازمان برنامه و بودجه کشور توجیه اقتصادی داشته باشد، از مشورت با معاون زیرساخت وزارت راه و شهرسازی، مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی و چندین شرکت مشاوره ای مطالعاتی احداث راه آهن برای برطرف کردن این مشکل خبر داد و افزود، مهمترین عامل، تامین بار کافی برای حمل و نقل ریلی است.

وی اوج حمل محصولات کشاورزی جنوب کرمان را چهار تا ۶ ماه برشمرد و گفت: با توجه به فساد پذیر بودن بخشی از محصولات کشاورزی مانند گوجه فرنگی، خیار و توت فرنگی و غیره، حمل و نقل جاده ای در چنین شرایطی بر حمل و نقل ریلی ارجحیت دارد. اما با تجهیز تعدادی واگن به سیستم سرمایشی و انبار سرد حمل و نقل ریلی تولیدات کشاورزی بخصوص برای صادرات رونق گرفته و کاملا قابل توجیه است.

او بهترین راه توجیه اقتصادی طرح احداث راه آهن جیرفت را با توجه به شرایط منطقه جنوب کرمان حمل و نقل ریلی بار مواد معدنی به همراه بخشی از محصولات کشاورزی، مواد نفتی و پتروشیمی از جنوب به مناطق شمالی کشور عنوان کرد.

وی با بیان اینکه طرح راه آهن جیرفت باید به صورت ملی تعریف شود، گفت: با فعال شدن معادن منطقه هفت‌گنج (هفت شهرستان جنوبی کرمان) و همینطور ساز و کار حمل و نقل ریلی محصولات کشاورزی با کانتینرهای سردخانه‌دار طرح راه آهن جیرفت اهمیت و توجیه بهتری پیدا می‌کند.

اعظمی، امیدبخش‌ترین دورنمایی طرح ایجاد راه آهن جیرفت را تعریف این طرح به صورت ملی و اتصال به دریا و آب‌های آزاد (دریای عمان) دانست و این دورنمایی را نتیجه مشورت با معاون زیرساخت وزارت راه، مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی و چندین شرکت مشاور احداث راه آهن اعلام کرد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی بهترین راه حل تعریف طرح ملی راه آهن جیرفت را در قالب طرح راه اهن جیرفت - جاسک دانست و گفت: طبق برآورد و مطالعه شرکت مشاور، طول این مسیر ۶۷۰ کیلومتر است که از شهرستان های جیرفت، عنبراباد، رودبارجنوب، کهنوج، قلعه گنج، منوجان، رودان و میناب عبور می کند.

وی با بیان اینکه محاسبات طرح ملی راه آهن جیرفت به جاسک توسط شرکت مشاور طرح به روز انجام شده است، هزینه اجرای این طرح را طبق برآورد شرکت مشاور ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد که یک پروژه کلان است که نیاز به سرمایه‌گذاری از صندوق توسعه ملی دارد.

این نماینده مجلس به طرح ملی اتصال خط راه آهن ساحل مکران - بندرعباس- چابهار اشاره کرد و گفت: بخشی از این طرح در ساحل دریای عمان قرار می گیرد که بودجه این طرح از صندوق توسعه ملی تامین می شود.

وی افزود: چندین طرح ملی از جمله احداث پالایشگاه نفت، پالایشگاه پتروشیمی و آب شیرین کن برای طرح محرومیت‌زدایی شهرستان جاسک برنامه ریزی شده است که بهترین مسیر برای انتقال حمل بار مواد نفتی، پتروشیمی و غیره به تهران و سایر نقاط کشور از مسیر خط ریلی جیرفت قابل توجیه است.

اعظمی از رایزنی با نماینده پنج شهرستان جنوبی استان کرمان و نماینده مردم میناب و جاسک در مجلس شورای اسلامی برای طرح ملی راه آهن جیرفت به جاسک خبر داد و گفت: در این رایزنی‌ها مقرر شد تا هر سه نماینده مجلس پیگیر تکمیل طرح مطالعاتی راه آهن جیرفت به جاسک و قرار دادن این طرح در ردیف بودجه سال ۱۴۰۰ باشیم.

وی ادامه داد: با تخصیص اعتبار طرح راه آهن جیرفت به جاسک از صندوق توسعه ملی هر چه سریعتر این طرح شروع می‌شود.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی ایجاد طرح راه‌آهن جیرفت به جاسک را در زمینه پدافند غیرعامل، تاسیسات نطامی و مدیریت بحران در شرایط جنگی بسیار مهم برشمرد و گفت: این طرح همچنین به راه اندازی مجدد پادگان ارتش در کهنوج کمک زیادی می کند.

وی افزود: چندین طرح ملی از جمله احداث پالایشگاه نفت، پالایشگاه پتروشیمی و میعانات گازی، آب شیرین کن و بزرگترین اسکله و بارانداز در ساحل بندر جاسک برای محرومیت زدایی شهرستان جاسک برنامه ریزی شده و بزرگترین اسکله و بارانداز در ساحل بندر جاسک احداث خواهد شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)