کد خبر: ۳۹۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲
ارسال به دوستان
ذخیره
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با انتقاد از نظارت ناکافی بر عرضه محصولات نهایی فولادی در بورس کالا، از رانت بالایی که به عده محدودی از نوردکاران نورچشمی اعطا می‌شود، گلایه کرده و معتقد است که به جای تمرکز بر عرضه فولاد میانی، بر افزایش عرضه محصولات نهایی که مورد استفاده مردم است، اصرار شود.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با انتقاد از نظارت ناکافی بر عرضه محصولات نهایی فولادی در بورس کالا، از رانت بالایی که به عده محدودی از نوردکاران نورچشمی اعطا می‌شود، گلایه کرده و معتقد است که به جای تمرکز بر عرضه فولاد میانی، بر افزایش عرضه محصولات نهایی که مورد استفاده مردم است، اصرار شود.

به گزارش ایسنا، سیدرضا شهرستانی، با بیان این موضوع و اینکه تمرکز بر عرضه فولاد میانی و رانت بالایی که میزان آن تنها در مهر ماه امسال بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال بوده است، اظهار کرد: به عبارت دیگر این عده انگشت شمار، تمام سرمایه‌گذاری انجام شده برای احداث کارخانه خود را فقط با یک سال بهره‌مندی از این رانت عظیم بازگشت می‌دهند! به همین دلیل هم دائما در دولت و مجلس و نهادهای دیگر در حال رایزنی هستند.

طبق اعلام انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، این عضو هیات مدیره انجمن، با اشاره به اینکه وقتی صحبت از عدم عرضه نوردکارانی که شمش را خریداری کرده‌اند می‌شود، آن‌ها اعلام می‌کنند که این شمش‌ها را به صورت سلف خریده‌ایم و هنوز تحویل نگرفته‌ایم؛ گفت: حتی اگر بر اساس ادعای همین افراد، آمار و ارقام را بررسی کنیم، می بینیم که میزان شمش فولادی که در مهر ماه سال جاری تحویل نوردکاران شده، ۴۸۰ هزار تن و میزان معامله محصولات نوردی مربوط به خریداران شمش ۲۲۲ هزار تن بوده است در حالی که حتی به صورت حداقلی و بر اساس مصوبات کارگروه تنظیم بازار، باید ۲۸۷ هزار تن محصول عرضه می شده است. به عبارتی ۶۵ هزار تن محصول در بورس کالا عرضه نشده و به طور خوش بینانه در بازار به فروش رسیده است؛ لذا با توجه به اختلاف حدود ۱۰۰۰ تومانی میلگرد در بورس کالا و بازار، رقمی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان رانت آن هم فقط در یک سال نصیب عده ای انگشت شمار می شود.

با پول رانت خرید شمش از بورس کالا می‌توان چندین کارخانه را احیا کرد

وی تصریح کرد: با این میزان رانتی که نصیب نوردکاران نورچشمی می‌شود، می‌توان هر ماه چند کارخانه تعطیل شده را احیا کرد و در این شرایط اقتصادی، به تولید و اشتغال کشور و معیشت مردم کمک کرد. حتی می‌توان سالیانه چند کارخانه جدید در مناطق محروم ساخت و چرخ توسعه کشور را چرخاند؛ اما متاسفانه شاهدیم که این عده محدود با حمایت برخی مسئولین، نه تنها از این رانت خواری سیر نشده اند بلکه به دنبال رانت بیشتر در سایه دستورالعمل ها و شیوه نامه های جدید هستند که امیدواریم با درایت و حساسیت نهادهای نظارتی جلوی اقدامات مخرب آنها گرفته شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)