کد خبر: ۳۹۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/ رییس اسبق گروه تولید محتوای آموزش و پرورش استان کرمان:
رییس اسبق گروه تولید محتوای آموزش و پرورش استان کرمان با بیان این که مهمترین چالش نظام آموزشی کشور در حال حاضر عدم بهره‌گیری از نیرو‌های نخبه و توانمند در عرصه سیاست گذاری است، افزود: متاسفانه امروزه کسانی در آموزش و پرورش تصمیم گیرنده هستند که شاید ۲۰ سال است در کلاس‌های درس حاضر نشدند.

کسانی تصمیم گیر هستند که ۲۰ سال است در کلاس‌های درس حاضر نشدند/ بیش از نیمی از دانش آموزان استان نمی‌توانند از طریق شاد آموزش ببینند/ وزارت آموزش و پرورش برای افزایش مهارت فرهنگیان در حوزه تولید محتوای الکترونیکی هیچ گام اثرگذاری بر نداشته است

گفتارنو/گروه جامعه: رییس اسبق گروه تولید محتوای آموزش و پرورش استان کرمان با بیان این که شبکه شاد فارغ از سرعت بسیار پایین عملکرد بسیار بد در ارتباط سازگاری دارد، افزود: شبکه شاد با پلت فرم‌های مختلف، دارای ایرادات ساختاری از نظر یک سیستم مدیریت محتوای آموزشی است.
عرفان خطیبی در گفتگو با گفتارنو یاد آور شد: از سال ۱۳۹۲ بحث راه‌اندازی شبکه اجتماعی دانش‌آموزان شاد مطرح بوده است، اما متاسفانه هرگز راهکار‌های عملی برای تهیه زیرساخت‌های مورد نیاز این شبکه انجام نشده است.
خطیبی با تاکید بر این که ما یا اعداد و ارقام را نمی‌دانیم یا به معنایش فکر نمی‌کنیم، افزود: اتصال همزمان بیش از ۱۶ میلیون دانش‌آموز و یک میلیون معلم به شکل همزمان در ساعات محدود به یک دیتا سنتر، مساله ساده و راحتی نیست که بتوان با دستورالعمل و بخشنامه به آن رسید. طبیعی است شبکه شاد تقریباً پرترافیک‌ترین و شلوغ‌ترین سیستم اینترنتی در ایران باشد و به این راحتی‌ها نیست که کسی بخواهد ارتباط آنلاین ۱۷ میلیون کاربر را برنامه ریزی کند.
او با بیان این‌که در بحث آموزش در حوزه کرونا باید به سه فاکتور مهم دانش‌آموز، معلم و آموزش و پرورش توجه کنیم، گفت: دانش آموز برای دسترسی به آموزش آنلاین و بر خط نیاز به دستگاه هوشمند دارد که خوب بر اساس آمار در استان کرمان ۲۵۰ هزار دانش آموز مشکل دسترسی به دستگاه هوشمند و یا اینترنت دارند؛ این یعنی چیزی بیش از نیمی از دانش آموزان استان نمی‌توانند از طریق شاد آموزش ببینند.
او افزود: آموزش بعدی کرونایی ما آموزش از طریق تلویزیون بوده است که با توجه به روش‌های تدریس استفاده شده در تلویزیون که بیشتر بر مبنای سخنرانی و ارائه کلامی است و جذابیت‌های تولید محتوای کاربردی کارتونی سینمایی در آن لحاظ نشده است عملاً تدریس کسل کننده را ارائه می‌دهد.
رییس اسبق گروه تولید محتوای آموزش و پرورش استان کرمان با بیان این‌که بسیاری از معلمان برای تولید محتوای الکترونیکی نیازمند خرید تجهیزات قدرتمند رایانه‌ای و یا دستگاه‌های هوشمند هستند که بعضاً خرید آن‌ها مساوی با هزینه چند ماه زندگی یک معلم است ادامه داد: ارزانترین لپ تاپ امروز بیش از ۱۰ میلیون تومان قیمت دارد. معلمی که با ۱۲ سال سابقه‌ی کار، ۳ میلیون تومان دریافتی دارد، برای تهیه آن باید چهار ماه از حقوق خود را کنار بگذارد که این در شرایط اقتصادی فعلی عملاً ممکن نیست. برای خرید یک دستگاه هوشمند که قابلیت تولید محتوای الکترونیکی را داشته باشد، حداقل ۵ میلیون تومان باید هزینه کرد که تهیه آن برای یک معلم با حقوق فعلی عملاً سخت خواهد بود.
خطیبی اذعان کرد: جدا از بحث تهیه نرم افزار این را باید بپذیریم که بسیاری از آموزش‌های ضمن خدمت فرهنگیان که بنا بوده است در راستای افزایش مهارت‌های آن‌ها در حوزه تولید محتوا الکترونیکی بوده باشد به دلیل عدم استقبال فرهنگیان و ساختار غلط برگزاری دوره‌های ضمن خدمت، نتوانست آن گونه که شایسته است مهارت‌های لازم را در فرهنگیان افزایش دهد.
او با بیان این‌که امروز بسیاری از معلمان نمی‌دانند که چگونه باید با استفاده از فضای مجازی آموزش بدهند، گفت: متاسفانه وزارت آموزش و پرورش در راستای افزایش مهارت فرهنگیان در حوزه تولید محتوای الکترونیکی در دوران پسا کرونا هیچ گام اثرگذاری بر نداشته است.
این کارشناس حوزه آموزش افزود: در دوران پسا کرونا انتظار می‌رفت که آموزش و پرورش با استفاده از ظرفیت‌های گسترده‌ای که در حوزه معلمین نخبه خود دارد، در راستای تولید محتوای الکترونیکی استاندارد برای دانش آموزان سراسر کشور اقدام کند که تا این لحظه متاسفانه اقدام خاصی صورت نگرفته است.
او با بیان این که مهمترین چالش نظام آموزشی کشور در حال حاضر عدم بهره‌گیری از نیرو‌های نخبه و توانمند در عرصه سیاست گذاری است، افزود: متاسفانه امروزه کسانی در آموزش و پرورش تصمیم گیرنده هستند که شاید ۲۰ سال است در کلاس‌های درس حاضر نشدند.
خطیبی با بیان این‌که چنین افرادی تصوری که از دانش‌آموز دهه هشتاد و نودی امروزی دارند، همان تصوری که از دانش آموزان دهه ۵۰ و ۶۰ داشتند است، گفت: آن‌ها نمی‌دانند این برنامه‌هایی که تصویب می‌کنند برای چه کسانی و با چه سلایقی اجرا می‌شود.
او با بیان این که اگر این افراد از نزدیک با دانش آموزان در تماس بودند، متوجه می‌شدند که بسیاری از تصمیمات آن‌ها از دیوار‌های ۳۰ سانتی ادارات شان جلوتر نمی‌رود و عملاً در مدرسه به عنوان یک پروژه صوری صرفاً برای ارائه گزارش به ادارات اجرا می‌شوند.
رییس اسبق گروه تولید محتوای آموزش و پرورش استان کرمان با بیان این‌که چهل سال پیش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور ۲۵ درصد بوده است، ولی امروز به کمتر از ۸ درصد تقلیل پیدا کرده گفت: این نشان می‌دهد که توانمندسازی نیروی انسانی در کشور و رشد مردم اولویت اصلی نیست.
او با تاکید بر این‌که هر کشوری که نتواند از ظرفیت‌های نیروی انسانی خود به درستی بهره‌مند شود ضرر کرده است افزود: در سوی مقابل هیچ کشوری نیست که توانسته باشد به توسعه پایدار دست یابد و نسبت به توانمندسازی نیروی انسانی خود بی توجه بوده باشد.
خطیبی تاکید می‌کند: یکی از مهم‌ترین نکاتی که در آموزش و پرورش به آن بی توجه می‌شود این است که سبک مدیریت در آموزش و پرورش با سبک مدیریت در وزارت صمت با هم متفاوت است.
او با اشاره به این‌که وقتی قرار است شما با یک میلیون کارمند دولت سر کله بزنید که کارشان و محصولی که تولید می‌کنند نیروی انسانی است، اظهار داشت: در چنین فضایی ابتدایی‌ترین چیزی که باید بدانید این است که مدیریت روابط انسانی باید مهم‌ترین توانمندی شما در مدیریت باشد.
این کارشناس حوزه آموزش با تاکید بر این‌که هرگز نباید کاری بکنید نیرو‌هایی که با شما کار می‌کنند، انگیزه شان را از دست بدهند، افزود: نباید سیستم ارزشیابی شما به گونه‌ای باشد که آن‌هایی که تلاش می‌کنند در کنار آن که تلاش نمی‌کنند قرار بگیرند و شما نتوانید خوب و بد نیرو‌های انسانی خود را از هم سوا کنید. چرا که این مسائل باعث خواهد شد که آن‌هایی که خوب کار می‌کنند دیده نشوند انگیزه شان را از دست بدهند، آن‌هایی که کار نمی‌کنند، انگیزه برای بهتر شدن پیدا نکنند.
او تصریح کرد: در این ساختار معیوب نهایتاً سیستم تبدیل به یک سیستم غیر کارآمد روز گذران خواهد شد که خروجی‌های مشخص و شفافی نخواهدداشت. چیزی مشابه برخورد اخیر وزیر آموزش و پرورش با فرهنگیان که فارغ از آن که مخاطب ایشان معلمان بوده است یا کادر اداری، برخوردی بسیار زشت و زننده بود. اگر این برخورد توسط وزیر آموزش و پرورش در هر کشور توسعه یافته اتفاق افتاده بود، منجر به استعفای وی می‌شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)