گفتارنو/گروه اقتصاد: هفته گذشته معاون بازرگانی سازمان صنعت معدن وتجارت استان کرمان در خصوص مدیریت بازار مرغ با توجه به جهش قیمتی مرغ، مصاحبههایی داشت که با واکنش برخی فعالان رسانهای همراه شد.
سینا خسروی برخی از واکنشها را منبعث از سوء برداشت از اظهاراتش میداند و به گفتارنو میگوید: «مرغ نخرید!» منظور نظر من نبود. منظورم به تعویق انداختن خرید بود.
خسروی با اشاره به محدودیتهای زیادی که در مسایل تنظیم بازار در استانها وجود دارد، میافزاید: در بحث عرضه گوشت مرغ، در استان اختیار تزریق فوری و چابک مرغ منجمد وجود ندارد.
او با اشاره به اینکه برای عرضه مرغ منجمد در بازار باید مکاتبه، پیگیری و درخواست کنیم تا بتوانیم یک سهمیه از مرکز بگیریم تا سهمیه از انبارهای پشتیبانی امور دام آزاد شود، تصریح میکند: ما خیلی اختیار عمل در بحث تنظیم بازار نداریم.
معاون بازرگانی سازمان صنعت معدن وتجارت استان کرمان در خصوص بحث تنظیم بازار مرغ هم اظهار میدارد: استان کرمان چون وارد کننده مرغ است و 30- 40 درصد مرغ مورد نیاز استان را باید از استان های همجوار به ویژه یزد وارد شود، خیلی رفتارهای پیچیده مدیریتی باید لحاظ شود تا بتوانیم بازار را در تعادل نگهداریم.
خسروی با بیان اینکه اتفاقی که در هفته گذشته افتاد در همین راستا بود، خاطر نشان میکند: ما با حداقل ابزار ممکن وارد بازاری شدیم که در اوج قیمت بود و اوج قیمت هم به دلیل کاهش بیش از اندازه عرضه بود. این کاهش عرضه در حالی اتفاق افتاد که تقاضا در شرایط معمولی بود.
او یادآور میشود: کاهش بیش از اندازه عرضه میتوانست موجبات کمبود را ایجاد کند، اگر تقاضا به همان شکل معمولیاش ادامه پیدا میکرد.
معاون بازرگانی سازمان صنعت معدن وتجارت استان کرمان با تاکید بر اینکه در آن مقطع نه قصدی برای تعیین تکلیف برای مصرف مردم بود و نه اینکه بخواهیم کوتاهیهای خودمان را جبران کنیم، افزود: ما خواستیم قدری تقاضا را تعدیل کنیم. این شد که من مصاحبه ای داشتم و خواهش کردم مردم اگر اضطراری به خرید ندارند، خریدشان را چند روز به تعویق بیاندازند و این اتفاق هم افتاد و تقاضا کاهش پیدا کرد و ما آن پیک کمبود را پشت سر گذاشتیم.
خسروی با بیان اینکه بنده و خانوادهام از همین واحدهای صنفی شهر مرغ و بقیه احتیاجات را میخریم، میگوید: به جرات میتوانم بگویم که من هم مدتی مرغ نخریدیم و صبر کردم ببینم که قیمت مرغ چند میشود.
او با اشاره به اینکه برخی از رسانهها حرفهای مرا به گونهای دیگر برداشت کردند، تصریح میکند: من این بحث را که مردم اصلا پول نداشتند که مرغ بخرند را قبول ندارم. قاطبهی مردم با رفتار مدرن اقتصادی که داشتند تقاضایشان را به تعویق انداختند و با قیمت هر کیلو 24 هزار تومان، مرغ خریدند.
او در خصوص این مطلب که آیا قیمت 23-24 تومانی مرغ بالاست یا نه، میافزاید: براساس واقعیتهای اقتصاد باید قضاوت کنیم و ببینیم قیمت تمام شده مرغ برای یک مرغدار چند تمام میشود و مرغدار چه هزینه هایی میپردازد. اگر هزینههای مرغدار را آنالیز کنیم، میبینیم که مرغ الزاما همین قیمت های 22-23 هزار تومان برای مصرف کننده درخواهد آمد.