کد خبر: ۳۹۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
ارسال به دوستان
ذخیره
دبیرکل انجمن پسته ایران:
رضایی خاطر نشان کرد: از سال ۹۷ تاکنون در صادرات پسته افت شدید داشته ایم و در صورت تداوم وضعیت پیمان سپاری ارزی، تاثیرات بسیار بدی بر سر صادرات پسته گذاشته می شود .

گفتارنو: دبیرکل‌ انجمن‌ پسته ایران گفت: امسال از سطح ۴۰۰ هزار هکتار باغات پسته کشور ۱۸۰ هزار تن محصول برداشت خواهد شد و این درحالیست که یکصدهزار تن از پسته سال قبل هنوز در انبارها باقی مانده که باید زمینه صدور آن را فراهم ساخت.

به گزارش ایرنا، حسین رضایی در جمع خبرنگاران در محل فرمانداری رفسنجان افزود: اینک در صنعت پسته پنج میلیون نفر در قالب ۲۰۰ هزار خانوار به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول شده اند و از این راه امرار معاش می کنند.

وی با اشاره به اینکه ۲۸ استان درگیر تولید پسته شده اند، گفت: تجارت و صادرات پسته در سال های ۹۷ و ۹۸ تحت تأثیر مشکلات ارزی قرار گرفت و این صنعت با مشکل مواجه شد.

رضایی خاطرنشان کرد: انجمن پسته ایران در بهمن ۹۸ به آسیب شناسی و بررسی های علل شکست این تجارت پرداخت و به این نتیجه رسید که بحث تعهد ارزی و پیمان سپاری ارزی در اوایل سال ۹۷ صادرات پسته را دچار مشکل کرد.

وی به تشریح مزایای پسته کشورمان پرداحت و گفت : عیار پسته ایران ۵۵ درصد است یعنی ۵۵ درصد پسته را مغز تشکیل می دهد در حالی که این عیار برای کشورهای رقیب ۵۰ درصد است.

رضایی مزیت دیگر پسته ایران را دارا بودن روغن بالای پسته به دلیل اقلیم آب و هوایی این کشور دانست و تصریح کرد: تنوع رقم پسته از دیگر مزیت‌ های پسته ایران است به طوری که ۵۵ رقم از جمله اکبری، فندقی، کله قوچی و احمدآقایی داریم.

ارز پسته پاکترین ارز است

دبیرکل انجمن پسته ایران گفت: حدود ۱۰۰ هزار تن از محصول پسته سال قبل کشور در انبارها باقی مانده که نزدیک ۷۵ هزار تن در انبارهای استان کرمان است.

رضایی خاطر نشان کرد: از سال ۹۷ تاکنون در صادرات پسته افت شدید داشته ایم و در صورت تداوم وضعیت پیمان سپاری ارزی، تاثیرات بسیار بدی بر سر صادرات پسته گذاشته می شود .

وی با طرح این سئوال که کدامین تاجر جرأت می کند با این نوسانات شدید ارزی به بازار اعتماد کند؟ اظهار داشت : اما با این حال خرده فروشان و صادرکنندگان سعی می کنند که جلوی افت شدید قیمت پسته را بگیرند و نمی گذارند که قیمت پائین تر از این بیاید.

دبیرکل انجمن پسته ایران افزود: دولت باید به صادرکنندگان پسته اعتماد کند زیرا ۳۰ سال است که صادرکننده، ارز صادراتی پسته را به عنوان پاکترین ارز وارد کشور کرده است .

روش های نوین آبیاری ۴۰ درصد محصول را افزایش میدهد

رضایی گفت: برای جهش در تولید پسته باید ۴۰ درصد باغات کم شود زیرا منابع آبی محدود و کم است، اگر اراضی ۴۰ درصد کاهش یابند و باغات باقیمانده را با آب موجود آبیاری کنیم و آن ها را از لحاظ تغذیه کود و عناصر مورد نیاز رسیدگی کنیم مطمئناً تولید پسته به مراتب بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: در استان کرمان هر ساله به دلیل کمبود منابع آب کشاورزی باغداران درصدی از باغات خود را رها می کنند که اگر همین باغات باقیمانده را به سیستم های آبیاری نوین (قطره ای و تحت فشار ) مجهز کنند قطعاً تولید محصول ۴۰ درصد افزایش می یابد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)