کد خبر: ۳۹۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
ارسال به دوستان
ذخیره
زنگنه در این رابطه طی سخنانی گفت: ما در اصلاحیه این قانون، یک بند را آورده‌ایم که با سلوک و روش زندگی و کاری حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری متفاوت است و حتی با روایات تفاوت دارد، همچنین در عرصه بین‌المللی هم یک علامت سوال را در مورد جمهوری اسلامی ایجاد می‌کند ما اینجا آورده‌ایم که حداقل سن برای ریاست جمهوری اسلامی ۴۰ سال باشد و این با جوانگرایی و بیانیه گام دوم رهبری مغایرت دارد.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی اصلاح قانون انتخابات با حذف شرط سنی کاندیداها مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه صحن علنی امروز (سه‌شنبه ۲۵ آذر) مجلس شورای اسلامی و درجریان بررسی گزارش شور دوم کمیسیون امور داخلی‌کشور و شوراها در مورد: طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، درخصوص سن کاندیداهای ریاست جمهوری، محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه، مه ولات و زاوه پیشنهاد حذف سن کاندیداهای ریاست جمهوری را مطرح کرد.

زنگنه در این رابطه طی سخنانی گفت: ما در اصلاحیه این قانون، یک بند را آورده‌ایم که با سلوک و روش زندگی و کاری حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری متفاوت است و حتی با روایات تفاوت دارد، همچنین در عرصه بین‌المللی هم یک علامت سوال را در مورد جمهوری اسلامی ایجاد می‌کند ما اینجا آورده‌ایم که حداقل سن برای ریاست جمهوری اسلامی ۴۰ سال باشد و این با جوانگرایی و بیانیه گام دوم رهبری مغایرت دارد.

وی ادامه داد: ما در بالای این بند شرایطی را برای کاندیداها آورده‌ایم مثلا؛ مدیر، مدبر، اسلام‌شناس و چندین و چند صفت دیگر، سوال من این است که اگر کسی رجال سیاسی، رجال مذهبی، مدیر و مدبر بود و همه این ویژگی‌ها را داشت اما به عنوان مثال ۳۹ ساله و کمتر بود نمی‌تواند رئیس جمهور شود؟ این خیلی بد است که رهبر ما از جوانگرایی صحبت کند اما در کشورهای لاییک غربی نخست وزیر و رئیس جمهور زیر ۳۰ سال داشته باشند.

زنگنه در ادامه افزود: هنوز ما در کشور وقتی می‌خواهیم از مدیر خوب صحبت کنیم از شهیدان باکری و همت یاد می‌کنیم اما خود ما اینجا در مجلس انقلابی، سن چهل سال را مبنا قرار می‌دهیم، چرا باید جوانان زیر ۴۰ سال را محدود کنیم؟

وی ادامه داد: با توجه به سایر ویژگی هایی که مطرح کرده‌ایم اجازه دهیم که اگر جوانی در سن کمتر این ویژگی ها را داشت بتواند وارد عرصه شود. تصویب چنین بندی در این مجلس که تعداد زیادی جوان در خود دارد اتفاق خوبی نخواهد بود و صورت خوبی ندارد، لذا من از جوانان و گام دومی‌های مجلس می‌خواهم که امروز این پیام مثبت را به جوانان ایران اسلامی مخابره کنند و شرط سن را حذف کنند.

در ادامه مخالف هادی بیگی‌نژاد نماینده ملایر در مخالفت با این پیشنهاد گفت: ما در ابتدای انقلاب دچار یک خلاء مدیریتی شدیم و مجبور بودیم که جوانگرایی اجباری انجام دهیم که البته موفقیت آمیز هم بود اما امروز شرایط به گونه‌ای است که آمدن افراد با سن پایین اصلا امکان پذیر نیست که بیایند در مناصب مختلف قرار گیرند و آزمایش خود را پس دهند و مشخص شود که تاثیر پذیری نفوذ در او بررسی شود و به این نقطه برسند که برای ریاست جمهوری کاندیدا شوند. وقتی شرایط اینگونه است، باید واقعیت های روی زمین را مدنظر قرار دهیم و واقعیت این است که نمی‌توانیم اقتصاد، امنیت و فرهنگ کشور را به دست فردی که چنین تجربه‌ای ندارد، بسپاریم.

علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان نیز به عنوان موافق این پیشنهاد طی سخنانی ضمن تشکر از زنگنه به عنوان پیشنهاد دهنده حذف، اظهار داشت: اصل ۲۰ قانون اساسی می‌گوید همه افراد ملت اعم از زن و مرد در حمایت قانون قرار دارند و همه از حقوق سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردار هستند. این بند مغایر اصل بیست است و اگر تصویب شود هم شورای نگهبان رد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد محدودیت در حقوق برابر مغایر قانون است، ادامه داد: همچنین این پیشنهاد با اصل ۱۱۵ که ویژگی های ریاست جمهوری را برشمرده است مغایرت دارد چرا که در آن اصل شرط سن مطرح نشده است، از سوی دیگر اگر قرار باشد که ما شرایط ریاست جمهوری را به صورت جزیی تبیین کنیم این هم با اصل ۹۸ که تفسیر قانون اساسی را برعهده شورای نگهبان گذاشته مغایرت دارد.

سلیمی در پایان گفت: با حذف محدودیت سنی اجازه دهیم که اگر فردی توانمند بود و استعداد داشت و ویژگی های دیگر را هم کسب کرد چه کمتر از ۳۰ سال و چه بالای ۷۵ سال بتواند کاندیدا شود و احراز ویژگی های او برعهده شورای نگهبان باشد.

در ادامه نماینده دولت نیز موافقت این نهاد را با این پیشنهاد و حذف شرط سن اعلام کرد.

پس از پایان بحث و بررسی این پیشنهاد با حضور ۲۴۸ نماینده به رای گذاشته شد که با ۷۵ رای موافق در مقابل ۱۲۷ رای مخالف و ۲ رای ممتنع مورد تصویب قرار نگرفت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)