کد خبر: ۳۹۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲
ارسال به دوستان
ذخیره
به‌بیان دقیق‌تر، برخی کارشناسان و فعالان سیاسی این ایراد را به قانون انتخابات وارد می‌کنند که چرا باید در بحث ثبت‌نام‌ها شاهد حضور بی‌حساب‌ و کتاب و فله‌ای افراد باشیم. آنها می‌گویند این مسئله‌ نه‌تنها موجب وهن کشور و جایگاه ریاست‌جمهوری شده بلکه در مقام اجرا نیز دشواری‌هایی را برای مجریان انتخابات در حوزه بررسی صلاحیت‌ها ایجاد کرده است.

خبرگزاری اصولگرای تسنیم نوشت: آنچه از ظاهر طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری برداشت می‌شود این است که این طرح در برخی موارد به‌جای اصلاح ایرادات گذشته، با ورود به بحث نظارت‌ها، موجب محدود شدن دایره انتخاب مردم شود.

 یکی از مهمترین ایراداتی که همواره به قانون انتخابات ریاست جمهوری وارد می‌شود در ارتباط با بندها و ضوابطی است که مشخص می‌کند چه افرادی می‌توانند در انتخابات به‌عنوان کاندیدا ثبت‌نام کنند.
به‌بیان دقیق‌تر، برخی کارشناسان و فعالان سیاسی این ایراد را به قانون انتخابات وارد می‌کنند که چرا باید در بحث ثبت‌نام‌ها شاهد حضور بی‌حساب‌ و کتاب و فله‌ای افراد باشیم. آنها می‌گویند این مسئله‌ نه‌تنها موجب وهن کشور و جایگاه ریاست‌جمهوری شده بلکه در مقام اجرا نیز دشواری‌هایی را برای مجریان انتخابات در حوزه بررسی صلاحیت‌ها ایجاد کرده است.
از سوی دیگر برخی از کارشناسان همواره این گلایه را مطرح می‌کنند که چرا هرکس که چند سالی سابقه مدیریتی در کارنامه کاری خود دارد، باید به خود اجازه بدهد با این توجیه که احساس وظیفه کرده، به‌عنوان کاندیدای ریاست جمهوری در انتخابات ثبت‌نام کند.
بر همین اساس بود که تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یازدهم در همان ماه‌های ابتدایی فعالیت خود بر آن شدند با توجه به در پیش بودن سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، طرحی را برای اصلاح ایرادات موجود در قانون فعلی به مرحله نگارش درآورند.
در همین راستا و پس از تصویب کلیات طرح در تاریخ 11 آبان، حالا یک هفته‌ای می‌شود که نمایندگان مجلس مشغول بررسی جزئیات آن هستند؛ طرحی که برخی مفاد آن از همان ابتدای امر با انتقاد کارشناسان و فعالان سیاسی همراه شد.
علی‌رغم اینکه احتمالاً طراحان این طرح در نظر داشته‌اند که با اضافه کردن برخی جزئیات و شروط به قانون فعلی انتخابات ریاست جمهوری، شرایط پیشین مندرج در این قانون را شفاف‌تر و غیرسلیقه‌ای‌تر کنند، اما آنچه از ظاهر طرح فعلی برداشت می‌شود این است که طرح جدید نه‌تنها ایرادات گذشته را اصلاح نمی‌کند بلکه با ورود به بحث نظارت‌ها و افزایش اختیارات نظارتی شورای نگهبان، در نهایت موجب محدود شدن دایره انتخاب مردم می‌شود؛ مسئله‌ای که حتی مورد توجه رئیس مجلس شورای اسلامی نیز قرار گرفته است.
.....ظاهراً برخی اعضای شورای نگهبان هم چنین موضعی دارند. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز در گفت‌وگوی اخیری که با تسنیم داشت، به‌رغم اینکه نخواست تا پیش از ارسال این طرح به شورای نگهبان، نظری قطعی درباره آن بدهد اما با وجود این، با اشاره تلویحی به برخی ایرادات طرح عنوان کرد: «این‌که در طرحی که مجلس تدوین کرده چه نکاتی مطرح شده است شاید بنده نیز در برخی مواد طرح با منتقدان هم‌نظر باشم کما اینکه هنوز معتقدم برخی بندهای آن اشکال دارد».
کدخدایی با وجود ابراز امیدواری نسبت به برطرف شدن ایرادات این طرح در بررسی نمایندگان در صحن علنی، اما تأکید کرد: «آنچه مسلم است این است که شورای نگهبان به طرحی که رأی مردم را محدود کند، رأی مثبت نخواهد داد».
با توجه به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان و همچنین تذکر امروز رئیس مجلس مبنی بر لزوم صیانت از آزادی آرا، از نمایندگان مجلس این انتظار می‌رود که در مراحل بررسی طرح مذکور، تمرکز خود را صرفاً به‌روی ایرادات شکلی که در قانون فعلی وجود دارد، معطوف کنند و از ورود به مواردی که منجر به شکل‌گیری این ذهنیت در افکار عمومی می‌شود که حاکمیت و شورای نگهبان به‌دنبال محدود کردن انتخاب مردم هستند، پرهیز کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)