کد خبر: ۳۹۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
ارسال به دوستان
ذخیره
احتمالاً با گذشت حدود یک سال از همه گیری کرونا عادت کرده اید که در محافل مختلف از ماسک صورت استفاده کنید. انواع و اقسام ماسک صورت در فروشگاه‌های لوازم بهداشتی و داروخانه‌ها به فروش می‌رسند. اکنون پژوهشگران دانشگاه کمبریج سعی کرده اند بررسی کنند چه نوع پارچه‌ای برای تهیه ماسک صورت مناسب‌تر خواهد بود.

احتمالاً با گذشت حدود یک سال از همه گیری کرونا عادت کرده اید که در محافل مختلف از ماسک صورت استفاده کنید. انواع و اقسام ماسک صورت در فروشگاه‌های لوازم بهداشتی و داروخانه‌ها به فروش می‌رسند. اکنون پژوهشگران دانشگاه کمبریج سعی کرده اند بررسی کنند چه نوع پارچه‌ای برای تهیه ماسک صورت مناسب‌تر خواهد بود.

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب، اگرچه قوی‌ترین ماسک‌های شناخته شده در بین عموم مردم را می‌توان ماسک‌های N۹۵، FFP۳ و سایر ماسک‌های با "درجه بالینی" بالا برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی دانست، اما ماسک‌های خانگی نیز طرفدارانی پرشمار دارند؛ بنابراین بد نیست بدانیم چه نوع ماسک‌هایی مناسب‌تر هستند.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه کمبریج تصمیم گرفتند پارچه‌های مختلف را آزمایش کند تا ببیند در صورت استفاده در ماسک‌های صورت کدام نوع پارچه بیشتر از مردم محافظت می‌کنند. پیش از این، برخی تحقیقات توانایی پارچه در نقش فیلتر را بررسی کرده بودند، به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که یک تی شرت نخی قادر است ۶۹ ٪ از ذرات را در هنگام تنفس طبیعی فیلتر کند.

با این وجود پارچه‌ها انواع مختلفی دارد. کدام یک برای ماسک‌های صورت بهتر است؟ تیم آزمایشی دانشگاه کمبریج، حدود ۲۰ پارچه را بررسی کردند. محققان دستگاهی را برای نگهداری یک نمونه پارچه با قطر یک اینچ طراحی کردند، سپس هوا از این نمونه تقریباً با سرعت ۱۶.۵ متر بر ثانیه عبور داده شده که برابر با سرعت متوسط سرفه بزرگسالان هنگام خروج از دهان است.

سپس دو شمارنده ذرات، غلظت ذرات ریز موجود در هوا را قبل و بعد از عبور از پارچه اندازه گیری کردند. سپس این غلظت‌ها را با هم مقایسه کردند تا بازده فیلتراسیون مواد بدست آید. این کار برای هر پارچه ده بار انجام شد برای مقایسه، یک ماسک N۹۵ و یک ماسک جراحی نیز آزمایش شد.

مطالعه مذکور نشان داد که هر ماسک، چه ماسک N۹۵ باشد و چه ماسک پارچه‌ای، در مقایسه با هوای با سرعت نرمال (تنفس منظم)، ذرات کوچک کمتری را در معرض هوای سریع (سرفه / عطسه) فیلتر می‌کند. در طول سرعت بالای سرفه، حتی ماسک‌های N۹۵ نیز فقط ۵۳ ٪ از ذرات کوچک را فیلتر کردند. ماسک‌های جراحی کمتر از این مقدار فیلتر داشتند، یعنی حدود ۴۸ ٪.

پارچه‌های سنگین با نفوذ پذیری کم، مانند جین، بهترین محافظت را ایجاد می‌کنند. با این حال، تنفس از پشت این نوع ماسک‌ها دشوار است و بنابراین برای ماسک‌ها ایده آل نیستند. پارچه‌های پشم نمدی، با ۳۶ ٪ بازده فیلتراسیون و پنبه لحافی، با ۳۵ ٪ بازده عملکرد خوبی داشتند. پارچه‌هایی که عملکرد خوبی نداشتند شامل پارچه‌های کشباف پنبه‌ای (کارایی ۲۵ ٪)، لیکرای کششی (۲۱ ٪) و پارچه‌های سبک (۱۱ ٪) بود.

چالب است بدانید کیسه جاروبرقی نیز آزمایش شد، چرا که برای جذب ذرات کوچک طراحی شده و در طی همه گیری به راحتی در دسترس است این نوع کیسه‌ها تا ۴۴ درصد کارایی را نشان دادند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

پربازدید ها

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)