کد خبر: ۳۹۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
ارسال به دوستان
ذخیره
آغاز رقابت‌های انتخابات شوراها 1400 در کرمان
حالا و در آستانه انتخابات شورای شهر دوره ششم می‌توان نقدهای فروانی به شورای شهر کرمان وارد دانست اما برچسب «سیاسی عملکردن» شورا آنقدر ناچسب است که بعید است اصولگرایان منصف شورای شهر هم آن را قبول داشته باشند؛ مشروط به آنکه امکان اظهار نظر آزادانه پیدا کنند. 

گفتارنو علی کاظمی‌تبار:
وزارت کشور بیستم اسفندماه را زمان آغاز ثبت نام انتخابات شوراهای شهر و روستا اعلام کرده‌است؛ اما فعلا همه‌چیز زیر سایه برادر بزرگتر انتخابات شوراها، یعنی انتخابات ریاست جمهوری گم شده است. با این حال اخبار جسته وگریخته‌ای هم از انتخابات شوراها به گوش می‌رسد اگرچه به شدت اخبار ریاست جمهوری نیست.

به گزارش گفتارنو احمدعلی مقدم دبیرحزب موتلفه کرمان اخیرا در مصاحبه‌ای عنوان کرده که : شورای شهر کرمان عملکرد قابل قبولی ندارد (نمی‌گویم بد بوده اما قابل قبول نیست) و شاید یکی از اشکالات این باشد که سیاسی عمل کردند.

او همچنین در این مصاحبه از آغاز برنامه‌ریزی جریان متبوع خود برای انتخابات شورای شهر خبر داده و توضیحات بیشتری نیز در این زمینه مطرح نکرده است.

اما مهمترین بخش مصاحبه این عنصر سیاسی اصولگرا، سیاسی عملکردن شورای شهر کرمان در دوره پنجم است. موضوعی که از دید بسیاری از ناظران سیاسی بیشتر شبیه یک رجزخوانی سیاسی است تا تحلیلی واقع بینانه.

شورای شهر کرمان دوره پنجم در ابتدا با ترکیبی شامل 7 عضو اصلاح طلب، 3 عضو اصولگرا و 1 عضو مستقل شکل گرفت. 

در ادامه نیز با استعفای 3 عضو شورای شهر یعنی علی بهرامی، زهرا ایرانمنش و ماه‌بانو معصوم‌زاده، 3 عضو دیگر یعنی احمد حسن‌زاده، زهرا لری و فتح‌الله مویدی وارد شورای شهر شدند. به عبارتی 2 عضو فهرست اصلاح‌طلبان و یک عضو فهرست اصولگرایان از ترکیب شورا خارج و 2 عضو اصولگرا و 1 عضو اصلاح‌طلب به عنوان علی‌البدل وارد شورا شدند.

با استعفای 3 عضو شورای شهر ترکیب اصلاح‌طلبان از 7 کرسی به 6 کرسی تنزل و کرسی‌های اصولگرایان به 4 کرسی ارتقا پیدا کرد.

با این ترکیب و حتی با وجود استعفای دو عضو نزدیک به اصلاح‌طلبان، بازهم اکثریت شورای شهر کرمان در اختیار اصلاح‌طلبان قرار داشت. 

رئیس شورای شهر کرمان اگرچه از چهره‌های سیاسی شناخته استان کرمان و دبیرکل یکی از احزاب محوری جریان اصلاحات در استان کرمان است، اما هیچ‌گاه سعی نکرد در مقام ریاست شورای شهر رفتار سیاسی از خود بروز دهد. تاکید او بر عدم تخطئه عملکرد دوره قبل شورا که در اختیار اصولگرایان بود نمونه‌ای از عدم جهت‌گیری سیاسی اکثریت شورای شهر کرمان است. محمدفرشاد که آخرین روزهای تصدی خود بر شورای شهر را می‌گذراند در طول مدت ریاست شورای حتی مصاحبه‌ها و موضع‌گیری‌های سیاسی خود را کاهش داد تا موضع‌گیری‌های سیاسی‌اش بر فعالیت‌هایش در شورای شهر سایه نیفکند.

شورای شهر کرمان اگرچه اکثریتی اصلاح‌طلب دارد اما روسای سه کمیسیون مهم و حیاتی شورای شهر یعنی کمیسیون حقوقی و نظارت، کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون فرهنگی اجتماعی را در اختیار 3 عضو اصولگرا قرار داد. همچنین سخنگویی شورای شهر کرمان نیز در این دوره از شورای شهر با چهره نزدیک به اصولگرایان یعنی سردار چناریان بوده است.

طبعا وقتی یک جریان سیاسی اکثریت را در یک نهاد انتخابی بر عهده دارد می‌تواند جریان رقیب را به بازی نگیرد، مانند دوره‌هایی که اصولگرایان مسئولیت برخی نهادها را بر عهده‌ داشته‌اند ولی رقبای خود را از گردونه مسئولیت حتی مسئولیت‌های کارشناسی حذف کرده‌اند یا مانند همفکران جناب مقدم در مجلس شورای اسلامی که تلاش وافری دارند تا قانون انتخابات ریاست جمهوری به نحوی بنویسند که زمینه را برای پیروزی نامزد همفکر خود را بیش از پیش فراهم کنند! 

اینکه شورای شهر کرمان 4 مسئولیت کلیدی شورای شهر را در اختیار جریان رقیب قرار داده بزرگترین نشانه از عدم سیاسی کاری اصلاح‌طلبان در شورای شهر و تلاش برای خدمت به مردم بدون دخالت انگیزه‌های سیاسی است. 

حالا و در آستانه انتخابات شورای شهر دوره ششم می‌توان نقدهای فروانی به شورای شهر کرمان وارد دانست اما برچسب «سیاسی عملکردن» شورا آنقدر ناچسب است که بعید است اصولگرایان منصف شورای شهر هم آن را قبول داشته باشند؛ مشروط به آنکه امکان اظهار نظر آزادانه پیدا کنند. 

خوب است آقای مقدم دلایل، استنادات و بینه خود را درباره سیاسی عملکردن شورای شهر را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند تا امکان داوری درباره آن بیشتر فراهم باشد. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)