کد خبر: ۳۹۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۵
ارسال به دوستان
ذخیره
مسئول حوزه سیرجان جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان در گفت‌وگو با گفتارنو مطرح کرد:
هر چه برای تک قطبی کردن جامعه تلاش می‌شود، از نظر من فضای سیاسی کشور مرده‌تر می‌شود. این که از یک جناح سیاسی خاص حمایت می‌شود و با تمام ابزارها درصدد حذف رقیب برآمده‌اند، این فضای مرده را ایجاد کرده است. آن‌ها اصلا نمی‌توانند رقیب را تحمل کنند.

مردم، همراه جریان اصلاح طلبی هستند/با کاندیدای اجاره‌ای نیاییم بهتر است/ هر چه از عمر شورا می‌گذرد، شورا در سیرجان ناکارآمدتر و بی تاثیرتر می‌شود/ می‌خواهند اصلاح طلبان باشند اما ضعیف!/ وضع به همین‌گونه مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری از مجلس هم کمتر می‌شود

گفتارنو/گروه سیاسی: با نزدیک شدن به انتخابات 1400 تحرکات جدیدی در هر دو جریان سیاسی کشور شکل گرفته است. ارودگاه اصولگرایان برغم تشت و عدم انسجامی که دارد، در پناه قانو‌گذاری‌های مجلس انقلابی، برای انتخابات 1400 خود را از پیش برنده کارزار انتخابات می‌داند. با این حال تجربه 40 سال کنش سیاسی در ایران نشان می‌دهد که نتیجه انتخابات خیلی وقت ها با معادلات و پیش فرض ها و گمانه زنی‌ها جور در نمی آید. در این میان نگاه شخصیت های سیاسی در هر منطقه به وضعیت موجود قابل تامل است. در این چارچوب با جلال گل محمدی مسئول حوزه سیرجان جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان در خصوص فضای سیاسی حاکم بر جامعه، به گفت‌وگو نشستم که حاصل آن پیش روی شماست.

آقای گل محمدی! فضای سیاسی کشور را چگونه می‌بینید؟
هر چه برای تک قطبی کردن جامعه تلاش می‌شود، از نظر من فضای سیاسی کشور مرده‌تر می‌شود. این که از یک جناح سیاسی خاص حمایت می‌شود و با تمام ابزارها درصدد حذف رقیب برآمده‌اند، این فضای مرده را ایجاد کرده است. آن‌ها اصلا نمی‌توانند رقیب را تحمل کنند.

برخی معتقدند که نتایج انتخابات آمریکا انرژی مضاعفی به اردوگاه اصلاح طلبان تزریق کرده است، نظر شما چیست؟
کسانی که نتیجه انتخابات آمریکا را دنبال می‌کردند، مردم بودند. البته من قبول دارم که نتایج انتخابات آمریکا بر خیلی جاها تاثیر می‌گذارد، در ایران اما فاکتورها خیلی متفاوت است. مردم و سیستم حاکم نظرشان متفاوت است. نتایج انتخابات آمریکا در مردم امید ایجاد کرد. مردم برایشان مهم بود. مردم امید دارند که بعد از ترامپ، آمریکا به برجام برگردد.

فکر نمی‌کنید برگشتن آمریکا به برجام، به اقبال از اصلاح طلبان در انتخابات کمک کند؟
در ارتباطات ما در شهرستان، انتقادات شدید از حمایت اصلاح طلبان از کاندیدای اصولگرا در انتخابات پیشین ریاست جمهوری می شود.

پس شما معتقدید عملکرد آقای روحانی باعث شده است که اصلاح طلبان در وضعیت نامطلوبی قرار بگیرند؟
بله؛ همین طور است.

از طرفی برخی معتقدند که عملکرد مجلس انقلابی باعث شده است که مردم از عدم مشارکتشان در انتخابات مجلس پشیمان شوند. نظر شما چیست؟
مجلس در حال حاضر با قوانینی که تصویب می‌کند مخصوصا با قوانینی که دارد برای انتخابات 1400تصویب می‌کند این رویکرد را به وجود آورده است اما در مجموع دارد جامعه را دلسرد می‌کند. خیلی ها با این قوانینی که مجلس دارد تصویب می‌کنند می‌گویند در انتخابات 1400 نباید مشارکت کرد و نباید رای داد.

خود شما چه فکر می‌کنید؟
با وضعی که الان وجود دارد، یک دست شدن ساختار قدرت شاید کمک کننده باشند، چون آن وقت می‌دانند که هر طور که هست باید خودشان مشکلات کشور را حل کنند و دیگر کم‌تر به عنوان عامل بازدارنده، عمل خواهند کرد.

البته ما تجربه دولت احمدی نژاد را داریم و به نظر نمی‌رسد که انتظار شما برآورده شود. این نسخه را چگونه دوباره تجویز می‌کنید؟
بله در دولت احمدی نژاد این مساله اتفاق افتاد و حاکمیت یک دست شد اما دیدیم که چه بر سر کشور رفت. اما با این وضعی که دارند درست می‌کنند، راه دیگری را باز نمی‌گذارند. وقتی که قرار باشد ما با یک کاندیدای اجاره‌ای بیاییم وسط، بهتر است نیاییم.

اگر تغییر رویکرد صورت بگیرد و خواستار مشارکت همه باشد، چه؟
زمان آن مهم است. اکر فرصت را از اصلاح طلبان بگیرند و فضا را خیلی باز نکنند، چه فایده دارد؟ می‌خواهند اصلاح طلبان باشند اما ضعیف!

برخی چهره‌های شاخص اصلاح طلب معتقدند که جریان اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری همیشه تعیین کننده نتیجه انتخابات بوده است!
اگر فضا نیمه باز هم باشد؛ نه، انتخابات ریاست جمهوری که انتخابات مجلس و انتخابات شورا را هم اصلاح طلبان می‌برند. مردم، همراه جریان اصلاح طلبی هستند. ولی آن‌ها چون پایگاه رای ندارند، نمی‌گذارند. اگر همین وضع ادامه پیدا کند و محدودیت‌ها بیش‌تر شود انتخابات 1400 از انتخابات مجلس گذشته کم‌رونق‌تر خواهد بود و رییس جمهوری با آرای بسیار پایین انتخاب خواهد شد مگر این که زمینه مشارکت همه را فراهم کنند.

برای انتخابات شورا اصلاح طلبان در سیرجان چه برنامه‌ای دارند؟
سیرجان هم مثل خیلی از شهرهای ایران، انتخابات شورای شهر بیش‌تر تابع مسایل طایفه ای و قومیتی است. در سیرجان، مهاجر زیاد داریم که وقتی با هم می‌شوند می‌توانند چند کرسی شورا را از آن خود کنند. مسایل سیاسی در انتخابات شورا در سیرجان چندان تاثیری ندارد.

خیلی ها می‌گویند شورا کارنامه قابل دفاعی نداشته که مردم بخواهند به سمت انتخابات سیاسی بروند؟
همین طور است. هر چه از عمر شورا می‌گذرد، شورا در سیرجان ناکارآمدتر و بی تاثیرتر می‌شود. وقتی که مردم این شرایط را می‌بیند، قطعا دلسرد می‌شوند.

آیا می‌شود نتیجه گرفت ضریب نفوذ احزاب در بین مردم پایین است؟
رویکرد مثبتی نسبت به احزاب وجود ندارد. ما اول باید بدانیم احزاب را کسی می‌خواهد یا نه؟

فارغ از خواستن یا نخواستن احزاب پتانسیل ارتباط برقرار کردن با بدنه‌ی مردم را دارند؟
فعلا نه. یک تفکر بینابین اصلاح طلبی و اصولگرایی 12 سال است که سیرجان را قبضه کرده است.

این تفکر چقدر در نتیجه انتخابات شورا در سیرجان تاثیر داشته؟
خیلی؛ در سیرجان بسیار تا بسیار هزینه‌های شگرفی برای انتخابات شورا می‌شود. در انتخابات مجلس که دیگر این وضع عجیب و غریب می‌شود.

یعنی آرا با شام و ناهار ساخته می‌شوند؟
خیلی فراتر از این حرف‌هاست. وقتی ثروت باشد، قدرت کنارش شکل می‌گیرد و وقتی قدرت شکل گرفت، دوباره ثروت را تقویت می‌کند. در سیرجان این اتفاق دارد می‌افتد. بعد از شکل گیری قدرت علاوه بر ثروت، قدرت هم بین‌شان تقسیم و توزیع می‌شود. و همه جا قبضه می‌شود.

آقای گل محمدی! نشست احزاب با استاندار کرمان را چگونه بود؟
من اولین برخوردم با استاندار جدید کرمان بود و ایشان را بسیار تا بسیار با پتانسیل بالا، توانمند و با انگیزه دیدم. به نظرم استان کرمان با حضور ایشان در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد اتفاقات خوب خواهد بود. چه مسایل اقتصادی و چه مسایل فرهنگی و اجتماعی!

آن نشست خوب بود؟
بنده راضی نبودم. اسمش نشست احزاب بود. 70-80 درصد بحث‌ها حاشیه‌ای بود. در انتخاب سخنرانان سلیقه به خرج داده نشده بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)