کد خبر: ۳۹۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۲
ارسال به دوستان
ذخیره
وزیر بهداشت در کرمان عنوان کرد:
وی در خصوص تهیه واکسن کرونا گفت: ما از سه مسیر واکسن را دنبال می‌کنیم ابتدا ساخت داخل است ما واکسن را به عنوان محور دنبال کردیم با ۵ پلتفرم که در دستور کار است. با یاری خدا تا بهار آینده واکسن ساز معتبر دنیا خواهیم بود و در این موضوع تردید ندارم. راه دوم مشارکت با کشورهای دیگر برای تولید واکسن مشترک در داخل کشور است و راه سوم خرید واکسن برای گروه‌های هدف تا روزی است که واکسن ساخته شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تا زمانی که اعتماد کافی در خصوص یک واکسن پیدا نکنم اقدام به خرید نخواهم کرد، گفت: نمی‌گذاریم ملت ایران گروه آزمایشی شرکت‌های واکسن ساز شود.

به گزارش مهر، سعید نمکی دوشنبه در جلسه استانی مقابله با کرونای کرمان بیان داشت: در نخستین روزهای بیماری کووید ۱۹ در اوج غربت و تنهایی بودیم، تحریم‌ها ظالمانه تمام راه‌ها را بسته بودند.

وی افزود: در این مدت همه با ما همکاری کردند و به ما دلگرمی داد سردار سلامی در پیامی اعلام کرد که ما کنار شما هستیم؛ این پیام باعث دلگرمی زیاد ما شد ضمن اینکه عزت جمهوری اسلامی نیز در کنار هم بودن ما است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برد در زمینه کنترل ویروس کرونا برد جمهوری اسلامی و اما آنهایی که منتظر بودند ما در این زمینه شکست بخوریم خودشان طعم شکست را خواهند چشید.

نمکی تصریح کرد: روزهای اول به شدت نیازمند دارو بودیم، گرچه وقتی خبر کرونا از چین به ما رسید ما سنگرآرایی کردیم و بسیجی‌گونه سنگر را برای ویروس کرونا آماده کردیم. پس از درگیری کشور بسیاری سعی کردند اقدامات ما را خوب جلوه ندهند اما آمریکایی‌ها پس از اینکه مبتلا شد تازه فهمیدند ما در این شرایط کرونا چقدر مقتدر هستیم.

وی گفت: بر این ایرانی که با دست بسته حماسه آفرید آفرین می‌گوئیم و به روح شهدای دفاع مقدس، شهدای حرم و شهدای مدافع سلامت درود می‌فرستیم.

نمکی یادآور شد: بزرگترین کار حاج قاسم این بود که از صحنه جنگی که فقط برای ما طراحی شده بود در هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر، دفاع کرد تا مرزهای ما در امان باشد. قرن‌ها باید بگذرد تا دوباره شاهد به وجود آمدن این چنین چهره‌ای باشیم.

آمار ابتلاء به کرونا سیر نزولی دارد
نمکی تصریح کرد: با وجود تحریم‌های ظالمانه آمار ابتلاء به کووید ۱۹ در کشورمان رو به کاهش است اما آمریکا و انگلیس با وجود اینکه میلیون‌ها دلار و پوند به بخش بهداشت و درمان خود تزریق کرده‌اند هر روز آمار ابتلایش رو به افزایش است.

وی با اشاره به اینکه این سیر نزولی آمار پاداش قومی است که بر اصول و مبانی خود می‌ایستد، افزود: این پاداش خداوند به ما است که در اوج تحریم‌های ظالمانه ۱۰ به یک از دنیا جلو افتادیم؛ همچنین ایران اسلامی یک رهبری متفاوت از جهان دارد و نقشی که معظم‌له در هدایت، رعایت و وفاق دارند در دنیا بی‌نظیر است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: جمع صمیمی مسئولان، وفاق و همدلی بین دستگاه‌ها سومین عامل مؤثر در موفقیت برای کنترل کرونا بود؛ این شیوه را در دفاع مقدس هم تجربه کردیم.

وی افزود: نکته چهارم در زمینه کنترل کرونا این است که در فاز اول سنگر آرایی و در فاز دوم حمله به ویروس کرونا را طراحی کردیم و توانستیم مرگ‌ها را به کمتر از ۴۰ نفر در مدت کوتاهی برسانیم ما از واردکننده ماسک به تولیدکننده و صادرکننده تبدیل شدیم.

ابراز نگرانی وزیر بهداشت در خصوص بازگشت دوران بحرانی کرونا
نمکی یادآور شد: ۲ هزار و ۵۰۰ تخت آی سی یو در ۴۰ روز راه انداختیم، سازنده و صادر کننده ونتیلاتور شدیم. حمایت‌های رهبری و مسئولان جواب داد اما من باز هم نگرانم که عادی پنداری مجدد در خصوص این بیماری باعث شود که دوباره به اردیبهشت و دوران سخت کرونا برگردیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تقاضا دارم این تیم و وفاق را سست نکنید و کم شدن موارد ابتلاء به کرونا باعث کم شدن وفاق بین شما نشود این ویروس از پیچیده‌ترین مخلوقاتی است که به وجود آمده است.

نمکی در بخشی از سخنان خود به واکسن ایرانی کرونا اشاره کرد و بیان داشت: هر کس که فکر کند که واکسن تنها علاج بیماری است حرف عاقلانه‌ای نزده است زیرا این واکسن با سایر واکسن‌ها کاملاً متفاوت بوده و کرونا ویروسی بسیار پیچیده است. اطلاعات زیادی در خصوص این ویروس نداریم و نمی‌دانیم این واکسن چه میزان ایمنی را ایجاد می‌کند البته این مسائل برای تمام کشورها وجود دارد.

وی افزود: گرچه امیدهایی در خصوص واکسن داریم اما قطعی نمی‌گوییم که با واکسن این ویروس از بین می‌روداما زمانی می‌توانیم در خصوص واکسن محکم حرف بزنیم که حتی یک نفر مبتلا در منطقه وجود نداشته باشد.

نمکی با بیان اینکه تست بزرگترین راهکار مبارزه با ویروس است، گفت: درمانگاه‌های ۱۶ ساعته به هیچ عنوان نباید به‌دلیل کمبود مریض تعطیل شوند چرا که این درمانگاه‌ها بسیار اثرگذار هستند و حتماً داروی رایگان و درمان رایگان به عنوان مشوق مریض در دستور کار باشد.

محدودیتی برای پرداخت هزینه‌های درمانی افاغنه مبتلا به کرونا ایجاد نشود
وی افزود: در کرمان افاغنه زیادی ساکن هستند و نباید محدودیتی در پرداخت هزینه‌های درمانی کرونا برای آنها ایجاد شود که در کنترل بیماری بسیار مؤثر است و تقاضا دارم اگر فردی غیر مجاز در استان وجود داشت با این افراد مدارا شود تا در شهر آواره نشوند و بیماری را منتشر نکنند.

وزیر بهداشت یادآور شد: شبکه بهداشت و درمان کشور باید تجهیز شود، تعداد قابل توجهی تخت بیمارستانی در کشور داریم و امسال علی رغم تحریم‌ها ۱۰ هزار و ۶۰۰ تخت را با اولویت نقاط محروم تا اردیبهشت سال آینده افتتاح خواهیم کرد ضمن اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بهداشت و درمان در دستور کار است که تا اردیبهشت‌ماه سال آینده به اتمام برسد.

وی در خصوص تهیه واکسن کرونا گفت: ما از سه مسیر واکسن را دنبال می‌کنیم ابتدا ساخت داخل است ما واکسن را به عنوان محور دنبال کردیم با ۵ پلتفرم که در دستور کار است. با یاری خدا تا بهار آینده واکسن ساز معتبر دنیا خواهیم بود و در این موضوع تردید ندارم. راه دوم مشارکت با کشورهای دیگر برای تولید واکسن مشترک در داخل کشور است و راه سوم خرید واکسن برای گروه‌های هدف تا روزی است که واکسن ساخته شود.

وی اظهار داشت: ما نمی‌توانیم به دلیل کاهش جو مطالبات اجتماعی دروغ بگوییم؛ من به دلیل مصلحت به مردم دروغ نمی‌گویم و تا زمانی که اعتماد کافی در خصوص یک واکسن پیدا نکنم اقدام به خرید نخواهم کرد زیرا اگر در این رابطه برای کسی اتفاقی بیفتد بنده تا قیامت باید پاسخگو باشم؛ بنابراین از منابع کاملاً دقیق برای خرید واکسن اقدام خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت ملت ما مورد آزمایش مرحله سوم شرکت‌ها قرار گیرند.

نمکی گفت: کشور ما در تولید واکسن به عنوان افتخار ملی در آینده نه چندان دور معرفی خواهد شد و من و خانواده‌ام اولین مصرف کنندگان واکسن ایرانی هستیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)