کد خبر: ۳۹۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
ارسال به دوستان
ذخیره
طبق سند فوق محرمانه افشا شده، قرارداد شرکت امنیتی انگلیس لغو شد که دال بر افشای اسرار پروازی است که پس از آن سردار سلیمانی به شهادت رسید.

جزئیات سند فوق محرمانه کمیته حقیقت‌یاب عراق درباره ترور سردار سلیمانی

طبق سند فوق محرمانه افشا شده، قرارداد شرکت امنیتی انگلیس لغو شد که دال بر افشای اسرار پروازی است که پس از آن سردار سلیمانی به شهادت رسید.
به گزارش خبرنگاران  سندی «فوق محرمانه» از گزارش کمیته حقیقت‌یاب دولت عراق درباره حادثه ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» منتشر شد که متن آن به شرح زیر است:

گزارش عملکرد کمیته حقیقت‌یاب:
۱. وزارت کشور عراق در ۸ ژانویه ۲۰۲۰ بنا به دستور نخست‌وزیر دستور تشکیل کمیته حقیقت‌یاب ویژه را صادر کرد.

۲. اعضای کمیته

- وزیر کشور به‌عنوان رئیس کمیته

- معاون فرمانده عملیات مشترک

بیشتربخوانید

شرکتی انگلیسی در پرونده ترور فرماندهان شهید متهم شناخته شد
- فرمانده دفاع هوایی

- رئیس دستگاه نظامی

- رئیس دفتر نخست‌وزیر

- فرمانده نیروی هوایی

- وکیل رئیس دستگاه امنیت ملی عراق

- مدیرکل دستگاه اطلاعات ملی عراق

- رئیس دستگاه اطلاعاتی سازمان حشدالشعبی

- مدیریت مبارزه با جرائم بغداد، زیر نظر وزارت کشور

- مدیرکل هوانوردی عراق

- مدیرکل سازمان هواپیمایی زیر نظر وزارت حمل و نقل و ترابری

۳. مأموریت کمیته حقیقت‌یاب

مأموریت این کمیته این‌گونه تعریف شد؛ انجام تحقیقات درباره چگونگی اصابت موشک از فرودگاه بین‌المللی بغداد به دو دستگاه خودرو وابسته به سازمان حشدالشعبی که در راه خروج از فرودگاه بغداد در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۲۰ مورد هدف قرار گرفتند و این کمیته وظیفه داشت گزارش مفصلی از واقعیت‌های میدانی، دستورات انجام شده و مأموریت‌هایی که تعریف شده بود، ارائه کند.

جزئیات سند فوق محرمانه کمیته حقیقت‌یاب عراق درباره ترور شهید سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس

فرودگاه بین‌المللی بغداد

۴. تدابیر اتخاذ شده:

هشتم ژانویه ۲۰۲۰ به‌طور کامل اعضای کمیته حقیقت‌یاب به فرودگاه بین‌المللی بغداد مراجعه کردند تا ابعاد حادثه و وضعیت محیطی را بررسی، همه ادلّه و اسناد موجود را جمع‌آوری و از کارمندان فرودگاه و اشخاص ذی‌ربط اطلاع کسب کنند، افراد ذی‌ربطی که درباره جزئیات فرود هواپیما در فرودگاه بغداد اطلاعات داشتند.

اظهارات کارمندان شرکت خدمات هوانوردی عراق، بخش نظارت هوایی که سه نفر بودند جمع‌آوری شد.

اظهارات شرکت هوانوردی «اجنحة الشام» که ۶ نفر بودند جمع‌آوری شد.

اظهارات کارمندان بخش خدمات و پشتیبانی زمینی خطوط هوایی عراق که دو نفر بودند، جمع‌آوری شد.

اظهارات کارمندان شرکت «بِر دبی» که دو نفر بودند جمع‌آوری شد.

اظهارات کارمندان «G ۴ S» شرکت امنیتی انگلیسی که ۹ نفر بودند جمع‌آوری شد.

اظهارات دستگاه امنیتی کل مستقر در فرودگاه بین‌المللی بغداد که ۶ نفر بودند جمع‌آوری شد.

اسناد جمع‌آوری شده به‌وسیله کمیته حقیقت‌یاب به اطلاع مدیریت فرودگاه بین‌المللی بغداد رسید. از اعضای این مرکز پلیس نیز در رابطه با ابعاد حادثه پرس‌وجو شد، برخی از اعضای پلیس فرودگاه بین‌المللی بغداد مقابل قاضی حقیقت‌یاب بازجویی شدند و گزارش مستند ویژه‌ای از سوی مدیریت مقابله با مواد منفجره و مدیریت حقیقت‌یاب تدوین شد.

کمیته حقیقت‌یاب اقدام به جمع‌آوری تصاویر دوربین‌های مداربسته اطراف محل حادثه کرد تا ویژگی محیطی، نحوه خروج خودروها، جسد تکه تکه شهدا و نوع و اجزای موشک‌هایی که دو خودرو را هدف قرار داده بود، مشخص شود.

دفاتر عامل فرودگاه بین‌المللی بغداد گزارش خروجی خود را درباره حادثه از منظر کارمندی و فنی ارائه کردند که این گزارش مربوط به گزارش سازمان هوانوردی و شرکت خدمات هوانوردی عراق می‌شود.

دستگاه امنیت ملی عراق و بخش مدیریت امنیت فرودگاه بین‌المللی بغداد گزارش خاصی در این زمینه ارائه کردند. همچنین دستگاه امنیت ملی عراق از دفتر اطلاعات فرودگاه بغداد تصاویری از مجوز‌های سفر و اسناد مربوط به شهدا و لیست همه مسافران هواپیما دریافت کرد.

گزارش شرکت امنیتی G ۴ S فرودگاه بین‌المللی بغداد نیز دریافت شد. با توجه به همه این موارد، کمیته حقیقت‌یاب نشستی را در روز‌های دهم، دوازدهم و ۱۳ ژانویه ۲۰۲۰ برای تبادل نظر و بررسی اسناد و اقدامات لازم برگزار کرد.

واقعیت‌ها
بین ساعت ۰۰:۰۶ تا ۰۰:۱۱ بامداد روز جمعه سوم ژانویه ۲۰۲۰، خودروی سازمان حشدالشعبی از نوع تویوتای سیاه‌رنگ و نیز خودروی دوم از نوع هوندای استارکز وارد فرودگاه بین‌المللی بغداد شدند و پس از بررسی به سمت باند فرودگاه بخش باربری حرکت کردند.

جزئیات سند فوق محرمانه کمیته حقیقت‌یاب عراق درباره ترور سردار سلیمانی

در ساعت ۰۰:۲۶ بامداد، هواپیمای خطوط هوایی اجنحةالشام از سوریه (دمشق) وارد فرودگاه شد و بلافاصله تجهیزات پشتیبانی زمینی از نوع اندکروز وابسته به شرکت امنیتی G ۴ S در نزدیکی هواپیما مستقر شد و طبق معمول نیرو‌های امنیتی و حراستی اطراف هواپیما حضور یافتند.

در ساعت ۰۰:۲۸ بامداد، دو خودروی وابسته به سازمان حشدالشعبی که وارد فرودگاه شده بودند، خود را به نزدیک هواپیما رساندند و «حسن عبدالهادی الساعدی» و «محمد عبدالرضا الجابری» دو نفر از اعضای تشریفات سازمان حشدالشعبی به استقبال پنج نفر از شخصیت‌های هواپیمای مذکور رفتند که دو نفرشان افراد مسنی بودند و ماسک بر صورت داشتند و بر سرشان کلاهی وجود داشت که آن دو در یک خودرو و بقیه در خودروی دیگری سوار شدند.

در ساعت ۰۰:۳۱ بامداد دو خودروی سازمان حشدالشعبی به همراه وسایلی که از هواپیما تخلیه شده بود، خارج شدند و سپس باقی مسافران به سمت سالن مسافری منتقل شدند.

در ساعت ۰۰:۳۷ بامداد صدای سه انفجار از اطراف فرودگاه شنیده شد. مدت‌زمان میان حرکت دو خودرو که شهدا را منتقل می‌کردند از باند فرودگاه تا محل اصابت موشک در اطراف فرودگاه تنها ۶ دقیقه بود.

در ساعت ۰۰:۴۵ بامداد، گروهی از فرودگاه به سمت محل حادثه حرکت کردند و متوجه شدند در حمله هوایی و موشکی انجام شده، همه مسافران که در میان‌شان گروهی از طرف ایران ازجمله شهید قاسم سلیمانی و پنج شهید دیگر حضور داشتند که از مجوز‌های سفرشان و مواردی که به دست آمده بود در محل حادثه، شناسایی شدند. در طرف عراقی نیز پنج نفر ازجمله شهید ابومهدی المهندس، حسن عبدالهادی الساعدی، محمدرضا الجابری، محمد رشید الشیبانی و علی الحیدر حضور داشتند.

جزئیات سند فوق محرمانه کمیته حقیقت‌یاب عراق درباره ترور شهید سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس

باقی مانده اجساد شهدای حادثه به وسیله آمبولانس وابسته به سازمان حشدالشعبی از محل حادثه خارج شد. همچنین لاشه خودرو‌های مذکور و مواد ضبط شده در محل حادثه نیز به مکان دیگری منتقل شدند.

مدت زمان میان اصابت موشک به دو خودرو تا حضور دستگاه ویژه فرودگاه تنها هشت دقیقه بود. بلافاصله تدابیر لازم برای تحقیق اولیه از حادثه از سوی مرکز پلیس فرودگاه اتخاذ شد.

این حادثه درحالی رخ داد که طبق تصمیم صادرشده به‌وسیله شورای امنیت ملی عراق در جلسه اضطراری ۲۰/۱۲/۲۰۱۹ بعد از هدف قرار گرفتن تیپ ۴۵ حشدالشعبی در منطقه مرزی القائم میان عراق و سوریه و شهادت و زخمی شدن بیش از ۹۰ نفر از مهاجمان، تدابیری به شرح زیر اتخاذ شده بود:

نخست، توقف اعطای مجوز پرواز به هواپیما‌های ائتلاف بین‌المللی برفراز مناطق ممنوعه ازجمله بغداد، کربلا و بابل از ۳۱/۱۲/۲۰۱۹.

دوم، خارج کردن سیگنال‌های راداری فرماندهی پدافند هوایی از سوی نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی به‌صورت فوری.

سوم، ادامه همکاری مشترک میان دستگاه ضد تروریسم و نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با تروریسم بین‌المللی.

توصیه‌های انجام شده:
۱) دسته‌بندی همه تدابیر تحقیقاتی اتخاذ شده در زمینه حادثه مذکور و ارائه آن‌ها به مرکز پلیس فرودگاه برای بررسی لازم ازجمله در زمینه مواد و موارد ضبط شده در حادثه به‌وسیله سازمان حشدالشعبی تا اینکه تدابیر اولیه تکمیل و اسناد کمیته حقیقت‌یاب به مدیریت کل اطلاعات و ضد تروریسم وزارت کشور با هدف تضمین امنیت و سلامت روند کمیته حقیقت‌یاب قضائی ارائه شود.

۲) دستگاه امنیت ملی عراق مکلف شد تلاش‌های فنی و هماهنگی لازم را با ریاست کمیته حقیقت‌یاب درباره تدابیر لازم برای اتخاذ دستور و بررسی نتیجه به عمل آورد.

جزئیات سند فوق محرمانه کمیته حقیقت‌یاب عراق درباره ترور شهید سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس

۳) تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مشترک از سوی عراق، ایران، سوریه و لبنان برای بررسی ابعاد حادثه جنایتکارانه و مشخص کردن نقاط خلأ امنیتی در هر کشور.

۴) مکلف کردن دستگاه اطلاعات ملی عراق برای ادامه هماهنگی با طرف‌های ذی‌ربط خارجی با هدف همکاری و ارائه اطلاعات مربوطه که به کشف ابعاد حادثه و شرایط محیطی و تکمیل پرونده کمیته حقیقت‌یاب کمک کند.

۵) مکلف کردن اعضای دستگاه اطلاعاتی این کمیته (دستگاه اطلاعات، امنیت ملی، اطلاعات داخلی، اطلاعات نظامی و اطلاعات سازمان حشدالشعبی) به کار و همکاری مشترک با هدف کشف طرفی که اقدام به نقض و به وجود آوردن خلأ اطلاعاتی کرده بود و سهم عمده‌ای در اجرای عملیات تروریستی و تدابیر اتخاذ شده بعد از آن در زمینه این اقدام مجرمانه داشته است.

جزئیات سند فوق محرمانه کمیته حقیقت‌یاب عراق درباره ترور سردار سلیمانی

۶) ملزم کردن سازمان هواپیمایی عراق به نصب دوربین‌های مداربسته مدرن و پیشرفته با هدف پوشش همه جزئیات حوادث رخ داده در خیابان‌های منتهی به فرودگاه بین‌المللی بغداد و رصد تحولات موجود در آن‌ها و اختصاص بودجه لازم برای عملیاتی کردن این پروژه که از سال ۲۰۱۴ به تعویق افتاده بود.

جزئیات سند فوق محرمانه کمیته حقیقت‌یاب عراق درباره ترور شهید سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس

۷) اتخاذ تدابیر لازم از سوی دولت عراق برای جلوگیری از نقض مکرر حریم هوایی عراق به‌وسیله هواپیما‌های ائتلاف بین‌المللی آن‌هم ورود به حریم هوایی عراق بدون موافقت رسمی.

۸) تجهیز و استحکام بخشیدن به پدافند هوایی عراق به‌وسیله تخصیص بودجه لازم به فرماندهی کل نیروی هوایی و سازمان‌ها و دستگاه‌های امنیتی برای خرید و تجهیز ابزارآلات، سلاح‌های پیشرفته و تجهیزات راداری مدرن تا بتوانند مأموریت خود را در کنترل حریم هوایی عراق و حمایت از اهداف حیاتی به‌خوبی انجام دهند.

۹) اقدام وزارت امور خارجه در اتخاذ تدابیر لازم برای پیگیری قانونی و بین‌المللی حادثه تروریستی

۱۰) اقدام هواپیمایی کشوری در بررسی پرونده تجاوز به خودروی حشدالشعبی از سوی هواپیما‌های آمریکایی و اقدامات بازدارنده برای جلوگیری از خطر و تهدیداتی که ممکن است سلامت هوانوردی عراق را با خطرات امنیتی تهدید کند، آن هم برخلاف توافق‌نامه‌های سازمان هوانوردی بین‌المللی ایکائو.

۱۱) پایان دادن به خدمات شرکت امنیتی G ۴ S و لغو قرارداد با این شرکت و سپردن این موضوع به شرکت‌های خدماتی داخلی از سوی وزارت کشور با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری

۱۲) پایان دادن به خدمات شرکت «سیرکو» در زمینه هوانوردی و وزارت حمل‌ونقل مکلف است کادر داخلی را جایگزین کادر خارجی این شرکت کند.

۱۳) محول کردن اقدامات کمیته حقیقت‌یاب و سپرده پرونده به طرف مسئول در ارگان‌های مختلف ازجمله مدیریت کل اطلاعات و ضد تروریسم وزارت کشور برای استفاده از نتیجه تحقیقات و دستیابی به دستور لازم برای پیگیری‌های قانونی کمیته حقیقت‌یاب.

۱۴) ارائه گزارش اولیه کمیته حقیقت‌یاب برای مشخص شدن چگونگی حادثه نیازمند گذشت مدت زمانی خاصی است تا نتیجه نهایی به دست آید.

۱۵) ادامه فعالیت این کمیته تا رسیدن به نتیجه نهایی و اتخاذ تصمیمات و پیگیری‌های بعدی

۱۶) ارائه نتیجه بررسی‌های کمیته حقیقت‌یاب و توصیه‌های انجام شده به نخست‌وزیر و فرمانده کل نیرو‌های مسلح برای اطلاع و صدور دستور.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)