کد خبر: ۳۹۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
ارسال به دوستان
ذخیره
جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:
جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان در سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: بزرگترین درسی که هاشمی رفسنجانی در طول بیش از 60 سال فعالیت موثر سیاسی به جامعه آموخت پرهیز از ناامیدی است. او در برابر زندان و شکنجه در پیش از انقلاب و تهمت‌ها و تخریب‌های پس از انقلاب هیچ‌گاه منفعل و تسلیم نشد و همواره یکی از بازیگران اصلی سپهر سیاست ایران در مقاطع مختلف بود.

درس بزرگ هاشمی تسلیم نشدن در برابر ناامیدی و ناامیدکنندگان است

جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان در سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: بزرگترین درسی که هاشمی رفسنجانی در طول بیش از 60 سال فعالیت موثر سیاسی به جامعه آموخت پرهیز از ناامیدی است. او در برابر زندان و شکنجه در پیش از انقلاب و تهمت‌ها و تخریب‌های پس از انقلاب هیچ‌گاه منفعل و تسلیم نشد و همواره یکی از بازیگران اصلی سپهر سیاست ایران در مقاطع مختلف بود.

به گزارش گفتارنو متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است: 

نام هاشمی رفسنجانی همیشه با نام انقـلاب اسـلامی پیوندی ناگسستنی دارد. او از آغازین روزهای نهضت در شمار اصلی‌ترین چهره‌ها به شمار می‌رفت و در همه دوران مبارزه با مقاومت دلیرانه و تحمل زندان و شکنجه سعی کرد الهام بخش سایر مبارزان باشد. هاشمی رفسنجانی در دوران پس از پیروزی انقلاب خصوصا در مدیریت جنگ و بحران‌های دهه 60 نیز خدمات ارزنده به کشور و انقلاب کرد. 

بی‌شک توسعه و آبادانی ایران در عصر سازندگی از مهمترین اقدامات هاشمی رفسنجانی بود. اگرچه او برای پیاده‌سازی ایده‌هایش برای توسعه ایران با چالش‌هایی روبرو شد؛ اما هیچ منتقد منصفی نمی‌تواند میزان سازندگی در دوره او را نادیده بگیرد.

در شرایط کنونی نیز که تحریم‌های ناجوانمردانه ایالات متحده اقتصاد ایران را نشانه رفته؛ تصویب لوایح اف ای تی اف با چالش‌های جدی از سوی برخی رقبای دولت روبرو شده است. در این میان فروش نفت ایران به کمترین میزان خود  رسیده؛ که بازگرداندن ارز حاصل از صادرات همین میزان نفت نیز با دشواری روبرو است. از سوی دیگر همه‌گیری ویروس کرونا نفس اقتصاد را به شماره انداخته است تا یکی از سخت‌ترین دوره‌های اقتصاد ایران در چهار دهه اخیر رقم بخورد. در این شرایط جای سیاست‌مدار کارکشته‌ای چون هاشمی خالی است؛ اما همچنان اسم و رسم ایشان در جامعه زنده است که این خود گواه روشنی است بر اینکه هاشمی فراتر از یک شخصیت سیاسی، به مثابه یک تفکر می‌تواند همچنان چراغ راه جامعه باشد.

جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان که نخستین کنگره خود را با پیام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برگزار کرد در چهارمین سالگرد درگذشت ایشان با گرامیداشت یاد و خاطره او بر نکات زیر تاکید می‌کند:

1- بزرگترین درسی که هاشمی رفسنجانی در طول بیش از 60 سال فعالیت موثر سیاسی به جامعه آموخت پرهیز از ناامیدی است. او در برابر زندان و شکنجه در پیش از انقلاب و تهمت‌ها و تخریب‌های پس از انقلاب هیچ‌گاه منفعل و تسلیم نشد و همواره یکی از بازیگران اصلی سپهر سیاست ایران در مقاطع مختلف بود. هاشمی به عنوان سیاست‌مداری که بیش از همه خود را در معرض انتخاب مردم قرار داده بود، همواره اهمیت صندوق‌های رای را بازتعریف می‌کرد. طبیعتا انفعال و ناامیدی در میان مردم به سود جریان‌های غیرمردم‌سالار است. جریان‌هایی که ناامیدسازی مردم از انتخاب‌های خود را در دستور کار دائمی خویش قرار داده و کوشش می‌کنند تا با بکارگیری انواع روش‌های بعضا غیراخلاقی و غیرشرعی ناکامی خود در انتخابات‌های گذشته را جبران و نهاد انتخابات را بی‌اعتبار کنند و به جامعه القا کنند که رای آن در مدیریت کشور تاثیری ندارد. آنچه ما از اندیشه هاشمی آموخته‌ایم این است که نباید در زمینی که دیگران برای ما تعریف می‌کنند بازی کرد و تسلیم ناامیدی و ناامیدکنندگان شد.

2- برای ما هاشمی رفسنجانی نه یک اسوه غیرقابل نقد و بدون اشتباه، اما الگویی کم‌نظیر است. ایشان که به واقع فرزند زمانه خویش بود؛ با درک عمیق و تحلیل دقیق از شرایط همواره کوشش می‌کرد تا با توجه به مقتضیات زمان و مکان علی‌رغم تحمل هزینه‌های گزاف به عنوان یک مصلح مشفق نقش‌آفرینی کند. در این چارچوب سبک و سیاق کنگشری ایشان می‌تواند الهام‌بخش نسل جوان و آینده این مرز و بوم باشد.

3- با گذشت بیش از هفت‌سال از انتخابات 1392 ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یک ابهام بزرگ در ذهن بسیاری از مردم باقی مانده است. نحوه مواجهه و نوع برخورد با سرمایه‌های انسانی این مملکت در شرایط فعلی و در آستانه انتخابات 1400 تعیین کننده و مهم است. ما براین عقیده‌ایم که نهادهای نظارتی با فاصله گرفتن از رفتارهای غیرقابل پذیرش بیش از هر زمان دیگری می‌توانند با فراهم کردن بستر مشارکت حداکثری به میهن و اسلام عزیز خدمت کنند. پرهیز از تنگ‌نظری و فراهم کردن زمینه‌های برگزاری یک انتخابات شاداب و رقابتی، ضمن برگرداندن احساس اثرگذاری بر تعیین سرنوشت خویش در مردم، توطئه‌های دشمنان این آب و خاک را نقش بر آب خواهد کرد.

4- بر این عقیده‌ایم که مواجهه غلط جریان‌های سیاسی با چهره‌های تاثیرگذار انقلابی مانند هاشمی رفسنجانی درس‌آموز است. متاسفانه فضای سیاسی کشور ما سرشار از درشت‌گوئی، اتهام‌پراکنی، تهمت و دروغ است. هیچ جریانی نباید با تصور به دست آوردن یک پیروزی مقطعی به اقدامات غیراخلاقی دست بزند. هاشمی رفسنجانی در طول زندگی خود هم در معرض ترور فیزیکی قرار گرفت و هم ترور شخصیت شد. با درگذشت هاشمی رفسنجانی بی‌اساس بودن تمام افسانه‌هایی که در مورد زندگی او ساخته و پرداخته شده بود عیان شد و شرمندگی آن برای کسانی ماند که کارگزار این توطئه تبلیغاتی شدند. ارزش‌های اصیلی که در سال‌های آغازین انقلاب باعث پیروزی و پیوستن مردم به صفوف انقلاب شد به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد تا با عبور از مرزهای اخلاق به آرمان‌های ملت پشت پا بزند.

بار دیگر سالگرد درگذشت استوانه انقلاب اسلامی را تسلیت عرض نموده و از خدای منان می‌خواهیم که همه ما را در راه سعادت ملت بزرگ ایران ثابت‌قدم نگاه دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)