کد خبر: ۳۹۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۷
ارسال به دوستان
ذخیره
حضرت فاطمه زهرا(س) شخصیت ذوابعادی دارند؛ کمال ایمان، اخلاق وارسته، آگاهی، درک و شناخت والای ایشان در حوزه مسائل شخصی، خانواده و جامعه هر کدام در جایگاه خود حائز اهمیت است. از ویژگی‌های ممتاز حضرت فاطمه زهرا(س) جنبه «حق‌طلبی» شخصیت ایشان است که در قرآن و احادیث هم بسیار بر آن تأکید شده است.

سید محمدعلی ایازی- قرآن‌پژوه و استاد دانشگاه:
1 حضرت فاطمه زهرا(س) شخصیت ذوابعادی دارند؛ کمال ایمان، اخلاق وارسته، آگاهی، درک و شناخت والای ایشان در حوزه مسائل شخصی، خانواده و جامعه هر کدام در جایگاه خود حائز اهمیت است. از ویژگی‌های ممتاز حضرت فاطمه زهرا(س) جنبه «حق‌طلبی» شخصیت ایشان است که در قرآن و احادیث هم بسیار بر آن تأکید شده است.
همه ما جدای از جنبه‌های دینی، باید در جایگاه یک انسان همواره مدافع حق و عدالت باشیم؛ اما باید بدانیم طرفداری از حق، هزینه‌‌ها و تبعاتی هم دارد. در آیات و روایات ما به این موضوع پرداخته شده و راه و روشی هم برایش عرضه شده است: ان الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا‌الله ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لا هُمْ یحْزَنُونَ؛ «آنان که گفتند: آفریننده ما خداست و بر این سخن پایدار و ثابت ماندند، بر آنان هیچ ترس و بیمی و حزن و اندوهی نخواهد بود»؛ یعنی کسانی که خود را در مسیر حق و خداوند قرار می‌دهند و دچار مشکل می‌شوند؛ اما مقاومت و ایستادگی می‌کنند و از حق دفاع می‌کنند، نگران نباشند و نترسند؛ این ایستادگی در نهایت به سود آنان و به پیروزی‌شان منجر می‌شود.
2 اما بُعد دیگری از شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س)، پس از رحلت حضرت رسول اکرم(ص) آشکار شد. وقتی‌که مدینه وضعیت بحرانی داشت و صف‌آرایی‌هایی انجام شده بود، حضرت فاطمه زهرا(س) که دست‌پرورده پیامبر اکرم(ص) و سیره ایشان در بیت وحی و مأنوس با قرآن کریم و خلق‌وخوی مولای متقیان، علی(ع) و آگاه به شرایط سیاسی و اجتماعی زمانه خود بودند، از این رهگذر که اعتقاد داشتند مردم را باید آگاه کرد، به در خانه صحابه می‌رفتند و شرایط و جایگاه حضرت علی(ع) را برای آنان تبیین می‌کردند.
این رفتار اجتماعی حضرت فاطمه زهرا(س)، تنها حق‌طلبی و عدالت‌جویی نیست؛ بلکه گواه بر شخصیت فعال و تأثیرگذار اجتماعی ایشان فارغ از جنسیت است. این اقدام حضرت فاطمه زهرا(س)، نوعی «حمیت» است که جنبه شخصی و عاطفی ندارد. در واقع حضرت فاطمه زهرا(س) تا زمانی که بیمار شوند و بیماری به رحلت ایشان بینجامد، فاضلانه به دفاع از حق پرداختند.
3 الگوگیری از سیره فاطمی و قلمرو تأسی به حضرت فاطمه زهرا(س) بسیار گسترده است؛ از ارزش‌های اخلاقی، اجتماعی ایشان گرفته تا شیوه زندگانی‌شان. اما یکی از نکات درخور تأمل سیره حضرت فاطمه زهرا(س) «ظرفیت‌های حیات اجتماعی» ایشان از جمله حضور در جامعه، هنر ارتباط برقرار کردن با مردم و مهارت سخن گفتن آن حضرت است. در خطبه مشهور حضرت فاطمه زهرا(س) خصوصیات علمی ایشان و اشرافشان به سنت پیامبر(ص) و معارف قرآن کاملاً آشکار است چنان که می‌توان ایشان را به «احیاگر سنت نبوی» ملقب کرد. اگر به نحوه خطبه گفتن ایشان توجه کنیم درمی‌یابیم که در این خطبه، منطق و استدلال بسیار بالایی به کار رفته است و نحوه ورود و خروج ایشان به بحث بسیار خردمندانه است.بسیاری از ما مهارت سخن گفتن نداریم. در واقع اگر دانش‌مان را به سخن گفتن اضافه کنیم، می‌توانیم بسیار بهتر از حق خود و دیگران دفاع کنیم و تأثیرگذار باشیم. سخن گفتن با «چگونه سخن گفتن» و «چه زمان سخن گفتن» و با «چه لحنی سخن گفتن» متفاوت است. امروزه به این مهارت «مهارت کلامی» می‌گویند که حضرت فاطمه زهرا(س) هم مانند حضرت زینب(س) این ویژگی را در حد کمال دارا بودند. اینها همه آن مؤلفه‌هایی است که ما باید از منش بزرگانمان برای جامعه امروز و برای نسل جدید، روزآمد و کاربردی کنیم.
4 اینکه ما از اخلاق و فضایل انسانی این بانوی ارجمند غافل بمانیم، در واقع مثله کردن شخصیت والای ایشان و عنایت نداشتن به ابعاد مهم شخصیتی ایشان است. اینکه جنسیت این بزرگوار مؤنث است، دلیل نمی‌شود که تنها{صرفا} الگوی زنان جامعه باشند. ما همان‌طور که حضرت علی(ع) را در جایگاه الگو و اسوه برای انسانیت داریم، حضرت فاطمه زهرا(س) را هم الگویی برای انسانیت داریم؛ همانگونه که امام حسین(ع) را داریم، حضرت زینب(س) را هم داریم؛ پس می‌بایست از قید جنسیت رها شویم تا بتوانیم به ژرفای شخصیت ایشان پی ببریم؛ چرا که در ارزش‌ها و کمالات، فرقی بین زن و مرد نیست. آموزه‌های زندگی فاطمه زهرا(س) برای جامعه امروز ما بس بسیار است؛ دفاع از حق، جلوه‌‌های حیاء، معیارهای ایمان، تکلیف دینی، رفتار اجتماعی و منش اخلاقی ایشان از جمله نقاط عطف سیره فاطمی است که قلمرو تأسی از ایشان را برای نسل امروز گسترده می‌کند.

منبع: ایران
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)