کد خبر: ۳۹۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۶
ارسال به دوستان
ذخیره

محمدعلی ابطحی عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز به روزنامه آرمان گفت: 


** اصلاح‌طلبي يک جريان و تفکري است که موافق با براندازي و قهر کردن با انتخابات نيست و اين جريان درصدد آن است که با برنامه‌ريزي و تلاش نظام را از درون اصلاح کند و اساسا مخالف دخالت کردن خارجي‌ها در داخل کشور است.
** در بسياري از مشکلات کشور حتي اصلاح‌طلبان هم از شرايط کشور نا اميد شده‌اند و احساس کرده‌اند که شرايط کشور قابل تغيير نيست.
** بايد به اين نکته توجه داشته باشيم که هر اصلاح‌طلبي که از مسير اصلاح کشور فاصله بگيرد، آيا واقعا اصلاح‌طلب است؟ اصلاح‌طلبان افرادي هستند که حتي مسيرهاي بن بستي که در کشور وجود دارد را تا زماني که يک راهي باز شود، تحمل مي‌کنند.
** من به عنوان يک اصلاح‌طلب اعتقاد دارم که راحت ترين و کم‌هزينه‌ترين کاري که اصلاح‌طلبان در اين شرايط کشور مي‌توانند انجام دهند، تحمل شرايط کنوني تا خارج شدن از بن‌بست در کشور است.
** اگر اصلاح‌طلبان بخواهند راه‌هاي ديگر را براي اصلاح شرايط کشور در نظر بگيرند، قطعا براي آنها هزينه‌هاي زيادي خواهد داشت.
** بسيار طبيعي به نظر مي‌آيد که جناح اصلاح‌طلب با توجه به سابقه و فعاليت‌هاي گسترده‌اي که در کشور داشته‌اند، در انتخابات رياست جمهوري 1400 هم فعال باشند، اما فعاليت اصلاح‌طلبان در انتخابات بستگي به طرف مقابل هم دارد.
** اول بايد صبر کنيم تا ببينيم چه ميزان فضاي حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات باز مي‌شود، اما به نظر بنده شرايط کشور نشان‌دهنده آن است که اصلاح‌طلبان همچنان مانند 10 سال گذشته زير فشارهاي مختلف خواهند بود، حتي امکان دارد اين فشارها بيشتر هم شود.
** اما بالاخره يک جريان سياسي بايد تا جايي که امکان دارد، براي حضور داشتن در انتخابات فعال باشد. با توجه به اين نگاه هم است که احزاب و شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب ماه‌ها است که براي رسيدن به يک اجماع براي اعلام کانديداي نهايي خود در انتخابات رياست جمهوري در حال تلاش هستند.
** اصلاح‌طلبان نمي‌خواهند براي انتخابات 1400 کانديداي اجاره‌اي معرفي کنند، و به دنبال آن مي‌گردند که يک اصلاح‌طلب واقعي براي انتخابات رياست جمهوري کانديدا شود و همه دوستان اصلاح‌طلب شبانه‌روز براي يک رسيدن به يک کانديداي واحد در حال تلاش هستند. مردم بايد بدانند که با شرکت نکردن در انتخابات مشکلات کشور حل نمي‌شود.
** به خاطر محدوديت‌هايي که براي حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 ايجاد شده بود، بزرگان اصلاحات مجبور به حمايت از دکتر روحاني شدند.
** در بين کانديداهايي که براي حضور در انتخابات سال 92 و96 وجود داشت، برخي تصور مي‌کردند که روحاني بهترين کانديداست.
** البته دکتر روحاني هيچ وقت اين ادعا را نداشتند که اصلاح‌طلب هستند و از اين طيف هم نبودند، اما ما نمي‌توانيم انکار کنيم که مورد تاييد اصلاح‌طلبان بوده‌اند.
** در دوره دوم رياست جمهوري روحاني دو اتفاق مهم رخ داد، اول اينکه ايشان از اصلاح‌طلبان فاصله گرفتند و حتي رئيس دفتر روحاني ادعا کرد اصلاح‌طلبان هيچ نقشي در پيروزي روحاني در انتخابات نداشته‌اند، و مورد دوم اين است که روحاني به دنبال آن مي‌گردد تا بعد از دوران رياست جمهوري خود فعاليت کند و مانند رئيس‌جمهور‌هاي گذشته نشوند و بايد به اين نکته توجه داشت که روحاني نه تنها با اصلاح‌طلبي، بلکه با شعارهايي که خودشان در انتخابات مي‌دادند، فاصله گرفت.
** بايد به اين مساله توجه داشت که درصد کمي از مشکلات کشور به خاطر سوء مديريت دولت روحاني بوده است و دليل اصلي سخت شدن شرايط کشور حضور دونالد ترامپ در قدرت بوده است.
ترامپ با ايجاد تنش بين کشورهاي دنيا و البته وارد کردن فشارهاي بي‌سابقه در کشور ما مشکلات زيادي را براي مردم ايجاد کرد.
** فشار حداکثري ترامپ با وجود تحريم‌هاي بي‌سابقه و جلوگيري از فروش نفت در کشور و فشارهاي بي‌سابقه او را هيچ وقت نبايد ناديده گرفت. تحريم‌هاي دونالد ترامپ عليه ايران از بدشانسي‌هاي دولت روحاني بود، که باعث به وجود آمدن شرايط کشور به اين شکل شد و روحاني نقشي در اين مساله نداشت.
نکته دوم که نبايد فراموش کرد، انتقاد و اهانت مخالفان داخلي دولت و ميزان توهين‌ها و کارشکني‌هاي اصلي در سياست داخلي و خارجي يکي ديگر از دلايل ناکامي روحاني در اداره دولت خود بود و بايد همه اين مسائل را در کنار يکديگر قرار دهيم.
** حضور اندک مردم در انتخابات اسفند 98 مساله اعتماد نداشتن به اصلاح‌طلبان نيست، اصلاح‌طلبي کماکان بهترين راهي است که مي‌تواند شرايط کشور را تغيير دهد و اگر مردم اميدي به اصلاح داشته باشند، قطعا آن را خواهند پذيرفت.
** اما مساله مهم اين است، در صورتي که اصلاح‌طلبان در انتخابات مشارکت فعال داشته باشند و مردم هم از شرکت کردن پاي صندوق‌هاي راي استقبال کنند، قطعا قسمتي از قدرت کنار گذاشته خواهد شد. آن بخش از قدرت بسيار سعي مي‌کند، حالا که قواي ديگر را در اختيار دارد، بتواند در انتخابات رياست‌جمهوري هم پيروز شود.
** اين بخش از نظام در صورتي در انتخابات پيروز مي‌شود که مردم در انتخابات مشارکت حداقلي داشته باشند. اگر شرايط کشور به اين حالت درآيد، به معناي نفي اصلاح‌طلبان در کشور نيست، بلکه به معناي تصميم نظام براي حذف اکثريت جامعه است.
** اين مساله به تصميم حاکميت برمي‌گردد و اگر چنانچه تصميم داشته باشند که مشارکت حداکثري مردم در انتخابات براي آينده کشور مفيد است، قطعا مردم در انتخابات مشارکت خواهند داشت. حواشي که برخي نمايندگان مجلس يازدهم در کشور ايجاد کرده‌اند باعث شده مردم آگاه شوند و سرنوشت خود را رها نکنند و اگر حاکميت قصد اين را داشته باشد تا مردم حضور حداکثري در انتخابات داشته باشند، بايد ظرفيت نيروهاي سياسي مختلف و امکان گفت وگو در بين همه وجود داشته باشد و از اين انحصاري که در کشور ايجاد شده و به جمهوريت نظام آسيب مي‌زند، خارج شويم.
** اگر شرايط به اين شکل باشد، بنده معتقدم که مشارکت مردم در انتخابات زياد خواهد بود و مردم هم به انديشه اصلاح‌طلبي تمايل بيشتري خواهند داشت و آن مساله‌اي که مشاهده مي‌کنم دلسرد شدن مردم از اصلاحات است، آن هم به اين دليل است که احتمال و امکان اصلاح شرايط وجود ندارد.
**  خانم فائزه هاشمي مانند هر انسان ديــگري نظرات مختلفي دربـــاره مـــسائل دارند، اما بنده بـــا نظريات ايشان مــوافق نيستم. مــن اساسا بـــا هــيــچ نگاهي به خـارج از کشور براي حل مشکلات داخل کشور موافق نيستم.
**  اين صحبت‌هايي که گفته مي‌شود بـــايدن براي بهتر شدن وضعيت کشور مفيد است يـــا اينکه ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا باشد و فشار بيشتري بر مردم وارد کند را هم بيشتر مخالف هستم.
بايد به اين موضوع توجه داشته باشيم که فشار روي مردم راه درستي نيست و اين نوع رفتارها به ضرر مردم تمام مي‌شود.
**  ممکن است در جامعه از شدت ناراحتي و عصبانيت چنين صحبت‌هايي گفته شود اما انسان متشخصي مانند خانم هاشمي بايد نسبت به تحليل‌هاي خود پاسخگو باشند و اين مساله را بررسي کنند که اين رفتارها به نفع مردم است؟ من فکر نمي‌کنم اينگونه رفتارها به نفع مردم باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)