کد خبر: ۳۹۷۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۷
ارسال به دوستان
ذخیره
با وجود آنکه « جواد کریمی قدوسی » سابقه بلندبالایی در اتهام‌زنی و اظهارنظرهای تکذیب‌ شده دارد، امروز بخش زیادی از نمایندگان مجلس یازدهم دنباله‌رو او شدند تا بابت دو اتهام تازه کریمی، به وزیر امور خارجه کارت زرد دهند.

با وجود آنکه « جواد کریمی قدوسی » سابقه بلندبالایی در اتهام‌زنی و اظهارنظرهای تکذیب‌ شده دارد، امروز بخش زیادی از نمایندگان مجلس یازدهم دنباله‌رو او شدند تا بابت دو اتهام تازه کریمی، به وزیر امور خارجه کارت زرد دهند.

به گزارش ایرنا در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۳۰ دی‌ماه) مجلس، سوال ملی از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در دستور کار قرار گرفت و بعد از سخنان او و کریمی‌قدوسی، ۱۷۳ نماینده با این نماینده مشهد هم رای شدند و فقط ۵۵ نفر به موافقت با سخنان ظریف پرداختند و ۱۸ تن هم رای ممتنع خود را اعلام کردند.

سابقه راست و دروغ کریمی قدوسی
اگر عبارت «دروغ‌های کریمی قدوسی» را در اینترنت جست‌وجو کنید، چندین گزارش مستند در رسانه‌های مختلف درباره سابقه این نماینده خواهید دید و هر یک از رسانه‌ها در یک دوره زمانی، حدود ۷ تا ۱۲ مطلب تکذیب شده او را کنار هم گذاشته و دستمایه گزارش کرده‌اند.

آبان‌ماه ۹۸ بود که ایرناپلاس در گزارشی با عنوان « چرا با "تروریسم آبرو" برخورد نمی‌شود؟ » به شرح ۷ ادعای تکذیب شده این نماینده پرداخت و با اشاره به تکذیب یکی از ادعاهای او توسط اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه، ربیعی سخنگوی دولت و واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نوشت: با این حال، مشخص نیست چرا مدعی‌العموم به پرونده این نماینده ورود نمی‌کند؛ نماینده‌ای که ظاهرا مصونیتی قانونی برای دروغگویی دارد و می‌تواند هر اتهامی را به هر بخشی از حاکمیت وارد کند و مطمئن باشد که هیچ برخوردی با او نخواهد شد.

در آن زمان، ادعاهای او تنها در یک سال مرور شده بود از بین آنها هفت دروغ یافته شد. ادعاهای رایزنی دولت با مراجع برای مذاکره با آمریکا، مذاکره دولت با آمریکا در عمان و فیلترینگ اینستاگرام به ترتیب از سوی دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت، وزارت امور خارجه و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صراحتا تکذیب شد. چندی بعد او مدعی تماس MI۶(سرویس جاسوسی انگلیس) با رئیس‌جمهوری شد که این ادعا هم از سوی دولت و سپاه پاسداران تکذیب شد.

هنوز یک روز از آن تکذیبیه نگذشته بود که وی مدعی رفتنی بودن ظریف و استعفای زنگنه شد؛ ادعایی که گذر زمان نادرست بودن آن را نشان داد.
ادعای بعدی او در اختیار داشتن یک فایل صوتی بود که در آن، حسین فریدون با تقلید صدای رئیس‌جمهوری، برخی درخواست‌ها را از مدیران دولتی می‌کند. فریدون با تکذیب این ادعا از کریمی قدوسی خواست، اگر چنین فایل صوتی در اختیار دارد، یک بار برای همیشه منتشر کند، اما هرگز چنین فایلی منتشر نشد.

اما آخرین ادعاهای کریمی که بعد از ترور شهید فخری‌زاده مطرح شد، چنان آش را شور کرد که صدای رسانه نزدیک به او نیز درآمد و «رجانیوز» با تکذیب توئیت این نماینده، نوشت: «شایسته است شخصیت‌ها و رسانه‌ها در چنین مواقعی در انتشار محتواهایشان دقت بیشتری داشته باشند». این در حالی بود که ساعتی پس از ترور شهید محسن فخری‌زاده، نماینده اصولگرای مشهد در توئیتر مدعی شد: «با اصرار دشمن و تأکید حسن روحانی، محسن‌ فخری‌زاده با آمانو، مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ملاقات کرده است».

دو اتهام تازه و حمایت مجلس انقلابی!
امروز اما دو اتهام دیگر از سوی کریمی قدوسی به وزیر امور خارجه نسبت داده شد. سایت بی‌بی‌سی فارسی با بهره‌برداری از سخنان نماینده مشهد و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تیتر زد: « کارت زرد مجلس ایران به ظریف به دلیل "'تلاش برای مذاکره با آمریکا" پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی ».

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، امروز با قرائت گزارش این کمیسیون برای طرح سوال ملی گفت: سوال ملی کریمی قدوسی از وزیر امور خارجه، درباره علت تلاش برای مذاکره با آمریکا سه هفته بعد از شهادت سردار سلیمانی است.

اما دستاویز کریمی قدوسی برای این سوال، مصاحبه ظریف با با مجله «اشپیگل» آلمان بود. او در پاسخ به این پرسش که پس از ترور سردار قاسم سلیمانی شما مذاکره با آمریکا را منتفی می‌دانید، پاسخ داده بود: «خیر. من هرگز این احتمال را منتفی نمی‌دانم که افراد رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیات را بپذیرند. برای ما فرقی نمی‌کند چه کسی در کاخ سفید حضور دارد. آنچه اهمیت دارد، چگونگی رفتار آنهاست. دولت ترامپ می‌تواند گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره برگردد. ما هنوز در میز مذاکره مانده‌ایم. آنها طرفی هستند که میز مذاکره را ترک کرده است. ایالات متحده، آسیب بزرگی به مردم ایران وارد کرده است. روزی خواهد رسید که آنها باید این آسیب را جبران کنند. ما شکیبایی زیادی داریم.»

این در حالی است که به تازگی رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: «اگر تحریم‌ها را بردارند، آمریکا هم می‌تواند برگردد».

ادعای دیگر کریمی قدوسی، «مذاکره ظریف با فردی به نام «میگی برگمن» یک هفته پیش از ترور سردار سلیمانی» بود؛ فردی که کریمی او را افسر رژیم صهیونیستی دانست.

ظریف با یادآوری اظهارات کریمی قدوسی درباره ملاقات ظریف با فردی به نام بریگمن یک هفته پیش از شهادت سردار سلیمانی، افزود: ملاقات من نه یک هفته قبل از شهادت سردار بزرگ ما جناب آقای سلیمانی، بلکه یک سال و نیم قبل از آن بود و برای آزاد کردن یک سلیمانی دیگر یعنی جناب آقای دکتر مسعود سلیمانی دانشمند بزرگ کشورمان که یک سال در بدترین شرایط اسیر آمریکا بود.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: فردی که از طرف آمریکا می‌خواست در این زمینه مذاکره کند و ما از او استفاده کنیم، آقایی را همراه خود آورد که بعدا معلوم شد این آقا ۱۰ سال پیش از آن، در رژیم صهیونیستی بوده است. او را نمی‌شناختیم. ما فقط طرف ملاقات‌کننده را می‌شناختیم و آن آقا فقط یادداشت برمی‌داشت و بعد هم عکسی با من گرفت. برای من راحت‌ترین کار این است که بنشینم و شعار بدهم، ولی بالاخره آقای مسعود سلیمانی دانشمند ماست که در بند آمریکایی‌ها بود. افتخار داشتم با آقای سلیمانی از زوریخ در هواپیما همراه ایشان بنشینم که ایشان را به سلامتی به ایران بیاوریم و در هواپیما به من گفت که چه اتفاقاتی برایش در آمریکا افتاده است.

تفاوت موضع تندروها با رویکرد رهبری به برجام
اما به نظر می‌رسد فارغ از این ادعاها، اصل ناراحتی کریمی قدوسی و همفکرانش از ظریف، تلاش برای زنده نگه داشتن برجام و رفع فشارها بر مردم با استفاده از پیکر نیمه جان آن است؛ رویکردی که با سخنان ۱۱ روز پیش رهبر معظم انقلاب نیز هم‌راستاست.
نماینده مشهد در پرسش امروز خود، اوج نفرتش از برجام را نشان داد و مدعی شد: «جناب آقای ظریف! برجام مُرد و این مجلس انقلابی از بوی گند آن که مردم را آزار داده بود، با قانون انقلابی دفنش کرد. لذا خواهش می‌کنم که دیگر تکرار نکنید.»

تعبیر این نماینده در حالی است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ۱۹ دی‌ماه خود، به تبیین نقشه راه جمهوری اسلامی برای رفع تحریم‌ها در دوره بایدن پرداختند و در حالی که جریانات تندرو کشور مدتهاست در تلاشند برجام را دست‌کم از نظر رهبر معظم انقلاب تمام‌شده جلوه دهند، ایشان در این سخنرانی تاکید کردند: «چنانچه آنها به تعهّداتشان برگردند، ما هم به تعهّداتمان برمی‌گردیم.» موضوعی که نشان‌دهنده اصل پذیرش مشروط برجام و قبول ادامه حرکت در چارچوب آن از نظر رهبری است.

همچنین در حالی که برخی سیاسیون، با طرح انواع پیش‌شرط‌های غیرواقع‌بینانه برای تداوم برجام، یکی از شروط آن را پرداخت خسارات وارده به ایران دانسته بودند، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر رفع تحریم‌ها به عنوان مطالبه اصلی و به‌حق ایران، مساله خسارت‌ها را جزو مطالبات کشور دانستند که در مراحل بعدی دنبال خواهد شد. با این حساب می‌توان نتیجه گرفت چنین مواردی پیش‌شرط بازگشت به برجام نیست تا کسی از این بابت سنگ‌اندازی نکند.

ایشان تاکید کردند: «آنچه مطالبه‌ منطقی ما و مطالبه‌ عقلانی ماست، رفع تحریم‌هاست؛ تحریم‌ها باید برداشته بشود. این حقّ غصب‌شده‌ ملّت ایران است؛ چه آمریکا، چه اروپا -که آویزان به آمریکا و دنباله‌روِ آمریکاست- وظیفه دارند این حقّ ملّت ایران را اداء کنند. اگر تحریم‌ها برداشته شد، خب آن برگشت آمریکا به برجام معنایی خواهد داشت؛ البتّه مساله‌ خسارت‌ها هست که جزو مطالبات ماست و در مراحل بعدی دنبال خواهد شد.»

و بالاخره ظریف در حالی امروز برای رد نکردن هرگونه مذاکره با آمریکا از مجلس کارت زرد گرفت که رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیرشان تاکید کردند: «اگر تحریم‌ها را بردارند، آمریکا هم می‌تواند برگردد»، جمله‌ای که می‌تواند به منزله چراغ سبز مذاکرات دو یا چندجانبه با دولت آمریکا، البته مشروط و از موضع قدرت تلقی شود.

این برای نخستین‌بار نیست که افرادی چون کریمی قدوسی، بغض خود را نسبت به دیپلمات‌هایی که رهبری آنها را «امین، غیور، شجاع، متدین و فرزند انقلاب» می‌خوانند، نشان می‌دهند. وجود این افراد تندرو از کوچک‌زاده و رسایی تا کریمی قدوسی بی‌سابقه نیست. با این حال نمایندگان مجلسی که خود را انقلابی و پیرو رهبری می‌دانند، باید موضع خود را مشخص کنند که دنباله‌رو این افراد تندرو هستند یا از رویکرد حکیمانه رهبر معظم انقلاب پیروی می‌کنند؟

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)