کد خبر: ۳۹۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
ارسال به دوستان
ذخیره
عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: حضور و مشارکت حداکثری مردم در عرصه انتخابات سبب گردش نخبگان در هرم قدرت، افزایش ضریب امنیت ملی و در نهایت کارآمدی مسئولان را به دنبال خواهد داشت.

استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: حضور و مشارکت حداکثری مردم در عرصه انتخابات سبب گردش نخبگان در هرم قدرت، افزایش ضریب امنیت ملی و در نهایت کارآمدی مسئولان را به دنبال خواهد داشت.
به گزارش ایرنا حسین معین آبادی افزود: در زمینه اهمیت مشارکت در انتخابات یک قانون نانوشته وجود دارد، و آن این که انتخابات نشانه ای از رفراندوم و نوعی از پذیرش حکومت‌هاست و نظام ما توانسته این موضوع را بر مبنای دینی بومی سازی کند.
وی با اشاره به حق شهروندی بیان کرد: در قوانین برخی از کشورها، شرکت در انتخابات دارای قواعد خاصی است و برای مشارکت مردم دو رویکرد شکل گرفته به طوری که شرکت در انتخابات به عنوان یک مسئولیت و وظیفه شهروندی قلمداد می‌شود و یا حق مشارکت و شرکت داوطلبانه در انتخابات اختیاری است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: برای مثال در ایتالیا شرکت در انتخابات امری الزامی است و شرکت نکردن جرم محسوب می‌شود اما در ایران و برخی کشورهای دیگر شرکت در انتخابات یک حق است.
معین آبادی تاکید کرد: در ایران شرکت در انتخابات یک مسئولیت و یک حق شهروندی محسوب می‌شود؛ درست است که شرکت نکردن جرم نیست اما ما به عنوان یک شهروند مسئولیت شرکت در این رویداد را داریم زیرا شرکت در انتخابات، ساختن آینده و شکل دادن به سرنوشت جمعی است.
استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به تخطی برخی از جناح‌های سیاسی خاطرنشان کرد: اگر برخی از نمایندگان جناح‌ها با هدف گروکشی روند کاهش مشارکت را راهی برای منافع خود می‌بینند، این زنگ خطر جدی برای آینده و سرنوشت جامعه است و لذا هیچ جناحی نباید استراتژی مشارکت حداقلی را در پیش بگیرد.
معین آبادی با اشاره به اینکه انتخابات دوره قبل مجلس برای ما هشدار بود، تصریح کرد: رویکرد برخی نمایندگان جناح‌ها در انتخابات مجلس یازدهم موجب گردید تا شاهد کاهش ۱۰ درصدی مشارکت در مقایسه با ۱۰ دوره انتخابات قبلی مجلس شورای اسلامی باشیم.
وی نداشتن امید به آینده و بی تاثیر بودن انتخابات از منظر رای دهندگان را از دلایل مهم کمرنگ شدن مشارکت در عرصه های انتخاباتی ذکر کرد و اظهار داشت : اگر مردم به این نتیجه برسند که شرکت در انتخابات تاثیری در تغییر فضای سیاسی نداشته و در زندگی آنها تحولی ایجاد نخواهد کرد، آنها هم به نظام انتخابات بی اعتماد می شوند و دیگر انگیزه‌ای برای مشارکت نخواهند داشت.
به گفته معین آبادی، همانگونه که بسیاری از مشاغل و رشته‌ها تخصصی است، سیاست هم امری مهم، پیچیده و کاملا تخصصی است و به دنبال آن حکمرانی نیز موضوعی کاملا تخصصی محسوب می‌شود که الزامات خاص خودش را می‌طلبد.
وی با اشاره به اهمیت مشارکت در انتخابات گفت: اگر مشارکت در انتخابات بالا رود اولین تاثیر آن بر افزایش ضریب امنیت ملی است و شکاف میان جامعه و دولت را کاهش خواهد داد، شکاف میان دولت و جامعه یک بیماری خطرناک در همه ادوار تاریخ معاصر ایران بوده است که آثار مهلک آن برکسی پوشیده نیست و این بحران با مشارکت مردم در انتخابات قابل حل است.

امید، کلید افزایش مشارکت مردم در انتخابات
وی با اشاره به راهکارهای افزایش مشارکت در انتخابات تصریح کرد: باید امید را به جامعه باز گردانیم و یا حداقل کاری کنیم تا امید را در بین آحاد جامعه زنده نگه داریم؛ می‌بایست با یک بازنگری کلی تشخیص دهیم که راهکار چیست و چه چیزی امید را افزایش می‌دهد، اگر با تعاملات خارجی، با بهبود حکمرانی، با بهبود روابط میان جناح‌های سیاسی چپ و راست این توفیق حاصل می‌شود، باید به هر طریقی که می‌توانیم در این راه تلاش کنیم.
این استادیار گروه علوم سیاسی تصریح کرد: متاسفانه برخی از رجال سیاسی به آثار سخنانشان توجه نمی‌کنند و با موضع گیری و سخن پراکنی‌های خود افکار منفی و نا امیدی را منتشر می کنند در حالی که ما باید بتوانیم نسبت به سیستم و عملکرد آن امید داشته باشیم تا انگیزه ای برای مشارکت وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: نخبگان سیاسی باید راه برون رفت از مشکلات کنونی جامعه را پیدا کنند و گرنه با جامعه ناامید نمی توان توقع مشارکت حداکثری را داشت.

شورای نگهبان فضای سیاسی را بهبود ببخشد
دکتر معین آبادی با اشاره به اینکه باز شدن فضای سیاسی توسط شورای نگهبان از دیگر مولفه هایی است که می تواند بر ضریب مشارکت مردمی اثرگذار باشد معتقد است : رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی دارای پایگاه اجتماعی می تواند در کاهش مشارکت حداکثری رای دهندگان اثرگذار باشد زیرا بخش قابل توجهی از مردم به صورت حرفه ای به احزاب و گروه های مورد نظر خود رای می دهند.
وی ادامه داد: تعداد دیگری از شهروندان که در زمره آرای خاکستری قرار می‌گیرند، به برنامه کاندیدای احزاب دیگر رای می‌دهند و عده ای هم در انتخابات مشارکت نمی‌کنند که لازم است به رفتار حرفه‌ای این گروه ها توجه داشته باشیم.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: ما نباید سازوکار انتخابات و اهمیت جامعه و نظام انتخاباتی را با مصلحت حکمرانی، کمرنگ کنیم؛ جوامع بین المللی اذعان دارند که نظام انتخاباتی در ایران جدی است و آن را مهم تلقی می کنند، نگذاریم مردم عقیده دیگری داشته باشند و فکر کنند انتخابات هیچ تاثیری در جامعه نخواهد داشت.

در بحران اقتصادی نمی‌توانیم انتظار مشارکت حداکثری داشته باشیم
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان با تاکید براینکه برای اعتماد سازی شاید به اصلاح قانون نیاز باشد تا تاثیر نظام انتخاباتی بیشتر شود اظهار داشت: یکی از مولفه‌های مهم در بحث مشارکت مردم، وضعیت اقتصادی آحاد جامعه و در زمان بحران اقتصادی نمی توان توقع مشارکت حداکثری را داشت.
معین آبادی اظهار داشت: در حوزه حکمرانی نیازمند گشایش‌هایی هستیم که می تواند در حوزه اقتصاد، یا بهبود عملکرد سیستم، تعاملات جهانی و بهبود روابط با همسایگان پیگیری شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)