کد خبر: ۳۹۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲
ارسال به دوستان
ذخیره
بنابراين هر دو فرض به يك نتيجه نسبتا مشابه در فضاي انتخاباتي می‌رسد. در چنين فضايی هر نامزدی كه به ‌طور جدی شعار اصلاح در روابط خارجي را سر دهد، به لحاظ تبليغاتي و سياسی چندين گام جلوتر از ديگران است‌ و اگر اين نامزد مورد اعتماد اصلاح‌طلبان باشد، به‌طور عادي اين ظرفيت و توانايي را دارند كه مردم را هم پشت آن بسيج كنند و از حالا می‌توان احتمال داد كه نتيجه جز آن خواهد بود كه اصولگرايان انتظار دارند و اسب خود را براي سواري در پاستور زين كرده‌اند.

عباس عبدی: اصولگرايان از حيث شعاری كه بايد در انتخابات بدهند در يك مخمصه جدي قرار گرفته‌اند

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت:
به نظر مي‌رسد كه با انتخاب نشدن ترامپ، اصولگرايان از حيث شعاری كه بايد در انتخابات بدهند در يك مخمصه جدي قرار گرفته‌اند. چرا؟ توضيح مي‌دهم.
اگر ترامپ مي‌آمد مشكل آنان حل مي‌شد. مي‌توانستند تقصير حل نشدن مشكلات و روابط را متوجه ترامپ كنند. درست هم بود. راه‌حل و شعار معقول پيشنهادي چه مي‌شد؟ مقاومت و حفظ وضع موجود. پس هر كس شعارهاي تندتري براي مقاومت مي‌داد، دست بالاتري را پيدا مي‌كرد، ولي هنگامي كه بايدن آمده، ماجرا تغيير كرده است و امكان تفاهم براي حل مشكلات قبلي و ديگر موارد فراهم است.
در اين شرايط اصولگرايان دو دسته مي‌شوند؛ برخي دوست دارند كه وضعيت برجام در همين دولت حل و فصل شود، برخي ديگر معتقدند كه بايد حل و فصل را به دولت بعدي ارجاع داد و تا پيش از انتخابات امكان حل و فصل را فراهم نكرد.
از حيث اثرات انتخاباتي هر دو حالت براي آنان زيان‌بار است. فرض كنيد كه مشكلات بهبود يابد، همچنان‌كه گفته مي‌شود فروش نفت به‌ طور رسمي در همين يك هفته تصاعدي شده است و 9 ميليارد از پول‌هاي بلوكه شده ايران در روزهاي آينده آزاد خواهد شد و نيز شنيده مي‌شود كه برخي دستورات معطوف به آن است كه قيمت ارز به زير 15 هزار تومان برسد.
فارغ از اينكه ابعاد اين اتفاقات چقدر باشد و تا چه حد تحقق پيدا كند، يك مساله روشن مي‌شود، اينكه عموم اين مشكلات محصول تنش در روابط خارجي است و از آنجا كه مردم خواهان حدی از آرامش و بهبود اقتصادی در زندگی خود هستند، از اين رو به سردهندگان شعارها و برنامه‌هايي كه اين تنش را تشديد كند، روي خوش نشان نخواهند داد، درنتيجه فضاي انتخاباتي حاصل از اين وضعيت عليه اصولگرايان و شعارهای آنان خواهد شد، به‌ويژه آنكه مردم در عمل نيز متوجه شوند مخالفت با قوانين مرتبط با FATF بر مشكلات اقتصادي آنان می‌افزايد. فرض دوم اين است كه مانع‌تراشي‌های داخلی اصولگرايان يا رفتار ايالات متحده موجب تاخير در حل ماجرا شود. در اين صورت نيز نامزدهاي انتخاباتی چاره‌اي جز دادن شعار ضرورت اصلاح در روابط خارجي براي بهبود وضع اقتصادي ندارند زيرا فضاي عمومی فرض را بر تعامل و بازگشت به برجام می‌گذارد و اتفاقا بهبودهای نسبی كنونی می‌تواند بر ضرورت ادامه سياست برجامی تاكيد كند.
بنابراين هر دو فرض به يك نتيجه نسبتا مشابه در فضاي انتخاباتي می‌رسد. در چنين فضايی هر نامزدی كه به ‌طور جدی شعار اصلاح در روابط خارجي را سر دهد، به لحاظ تبليغاتي و سياسی چندين گام جلوتر از ديگران است‌ و اگر اين نامزد مورد اعتماد اصلاح‌طلبان باشد، به‌طور عادي اين ظرفيت و توانايي را دارند كه مردم را هم پشت آن بسيج كنند و از حالا می‌توان احتمال داد كه نتيجه جز آن خواهد بود كه اصولگرايان انتظار دارند و اسب خود را براي سواري در پاستور زين كرده‌اند.
در اين فضا تاكيد بر نظامي بودن فرد يا اقتدار شخصي مساله‌اي را حل نمی‌كند، مگر آنكه در خدمت اين شعار باشد. با توجه به اين وضعيت به نظر مي‌رسد كه تنها راه‌حل، پيشنهاد امام جمعه قم است كه شوراي نگهبان مجامله را كنار بگذارد و خيلي روشن همه را حذف كند و دو نفر از جوانان انقلابي را معرفي كند، زيرا مطابق نظر وي اينجا دموكراسي غربي نيست. البته اين راه‌حل در روي كاغذ جالب و شدني است، ولي آثار و عوارض يكي از اين جوانان انقلابي را مردم پيش‌تر ديده‌اند و پيه آن به تن كشور ساييده شده است. همان يك‌بار براي تاريخ يك كشور كافي است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)